بازار سرد لباس‌های زمستانی در پاییز 1402/ سونامی پوشاک قاچاق چینی در راه ایران است


عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران با اشاره به افزایش حجم کالای قاچاق در این بازار درباره افزایش ورود پوشاک قاچاق چینی به کشور هشدار داد.

بازار سرد لباس‌های زمستانی در پاییز 1402/ سونامی پوشاک قاچاق چینی در راه ایران است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مجید افتخاری» عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت بازار پوشاک و فروش لباس زمستانی در هفته‌های اخیر اظهار کرد: این بازار به دلایلی مختلفی مثل عدم تغییر دمای هوا و همچنین افزایش قیمت پوشاک به دلیل رشد هزینه‌های تولید، در رکود سنگینی قرار گرفته است.


عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران همچنین درباره فروش لباس‌های زمستانی هم گفت: برآورد‌های فعلی از افت فروش این نوع البسه حکایت دارد، اما با این حال اکنون نمی‌توان عدد مشخصی را برای آن اعلام کرد.


وی تصریح کرد: بازار پوشاک در پاییز سال قبل شرایط عجیبی را پشت سر‌گذاشت، زیرا در آن برهه زمانی همه تولیدکنندگان تولیدات خود را متوقف کردند، اما با این حال این بازار در برخی از شهر‌های کشور وضعیت متفاوتی را تجربه کرد.


این فعال صنعت پوشاک توضیح داد: به عنوان مثال، در ماه‌های ابتدایی پاییز ۱۴۰۱ در شهری مثل اصفهان ناآرامی خاصی به وقوع نپیوست، اما در آذر ماه این شهر دچار اغتشاشات شد. جدای از اصفهان، شهر دیگری مثل تهران فقط در بعضی از نقاط شهر با تنش همراه بود؛ لذا، به دلیل این آشفتگی‌های پراکنده، نمی‌توان فروش فصل پاییز امسال را با سال قبل قیاس کرد.


سیل پوشاک قاچاق همچنان جاریست


افتخاری در ادامه از وفور لباس زمستانی استوک قاچاق در بازار انتقاد کرد و درباره آن گفت: در حال حاضر شاهد آن هستیم که این نوع پوشاک از مقصد کشور‌های بنگلادش و پاکستان در حجم بسیار بالایی وارد ایران می‌شود و حتی باعث شده که مزیت تولید این کالا در داخل ایران به کلی از بین برود، به گونه‌ای که پوشاک ایرانی از نظر قیمت دیگر توانایی رقابت با آن‌ها را ندارد.


عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران توضیح داد: به عنوان مثال، قیمت تمام شده تولید یک سویشرت پاییزی برای یک تولیدکننده ایرانی ۸۰۰ هزار تومان است، اما بعضاً مواردی دیده شده که همان سویشرت با قیمتی بالغ بر ۵۰۰ هزار توسط برخی از فروشندگان پوشاک فروخته می‌شود.


وی درباره غیر بهداشتی بودن پوشاک استوک هشدار داد و گفت: حمل و نگهداری این اجناس در شرایط و محیطی غیر بهداشتی انجام می‌شود؛ لذا، امکان این که پوشاک استوک قاچاق برای مصرف‌کنندگان بیماری و یا عارضه‌های پوستی را ایجاد کند، بسیار زیاد است.


سونامی پوشاک قاچاق چینی در راه بازار ایران


افتخاری در ادامه ضمن اشاره به سهم قابل توجه پوشاک پاکستانی و بنگلادشی در بازار ایران، نسبت به افزایش حجم پوشاک قاچاق چینی هشدار داد و درباره آن توضیح داد: هنوز سونامی پوشاک قاچاق چینی به ایران نرسیده است. این کشور بعد از ۵ سال در‌های اقتصادی خود را باز کرده و اکنون شدیداً در حال تولید پوشاک است؛ لذا، امکان این که چین دوباره بازیگر اول پوشاک قاچاق ایران باشد، وجود دارد.


عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران تصریح کرد: تا قبل از شیوع ویروس کرونا، چین سهم زیادی در بازار پوشاک ایران داشت، اما با گسترش این ویروس، کشورهای بنگلادش و ترکیه جایگزین آن شدند. در صورت بازگشت چین به بازار پوشاک قاچاق ایران، محصولات این دو کشور به حاشیه خواهند رفت.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زایمانی که بین 4.5 میلیون وضع حمل یک بار اتفاق می افتد !