نقش مسوولیت اجتماعی در خلق ارزش مشترک


نقش مسوولیت اجتماعی در خلق ارزش مشترک

مسوولیت اجتماعی به طور عمده تعهدات شرکتی یا سازمانی را در قبال محیط طبیعی و اجتماعی شامل می شود و این تعهدات را در کنار فعالیت اقتصادی بنگاه قرار می دهد.مسوولیت اجتماعی شرکتی مفهومی است که می تواند منجر...

نقش مسوولیت اجتماعی در خلق ارزش مشترک
مسوولیت اجتماعی به طور عمده تعهدات شرکتی یا سازمانی را در قبال محیط طبیعی و اجتماعی شامل می شود و این تعهدات را در کنار فعالیت اقتصادی بنگاه قرار می دهد.مسوولیت اجتماعی شرکتی مفهومی است که می تواند منجر به سود برای شرکت ها و بنگاه های اقتصادی شود. اتفاقی که در صورتی که به خوبی رخ بدهد، می تواند در نهایت به سود جامعه و مردم تمام شود. مسوولیت اجتماعی شرکتی، خلق ارزش مشترک است که این خلق ارزش می تواند مادی، معنوی، اجتماعی و حاکمیتی باشد.مسوولیت اجتماعی شرکت، اجازه می دهد تا دارایی های معنوی و اجتماعی خود را که شامل حسن نیت، اعتماد و شهرت خوب است، پرورش دهد.مسوولیت اجتماعی شرکتی CSR از شاخصه های مهم موفقیت کسب و کارها در مسیر توسعه پایدار است.
مسئولیت اجتماعی شرکتی به نقش شرکتها درحوزه های اجتماعی می‌پردازد.

خلق ارزش مهم ترین فاکتور برای سودآوری یک بنگاه اقتصادی به شمار می رود. زنجیره ارزش به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می شود که زنجیروار به همدیگر متصلند و منجر به خلق محصولی می شوند که برای مصرف کننده باارزش بوده و برای شرکت سودآوری ایجاد می کند.
شرایط امروز جهان و فضاهای جدید کسب وکار ایجاب می کند تا مدیران سازمان ها و شرکت های بزرگ که در بازارهای جهانی نقش فعال و موثر دارند همه تلاش خود را متوجه خلق ارزش برای همه ذی نفعان خود کرده و نوعی تعادل میان بخش های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی کسب وکارشان ایجاد کنند.
شرکت ها برای دستیابی به مزیت رقابتی باید قادر به ارزش سازی بیشتر در پوشش کالا و خدمات خود برای مشتریان باشند و اگر قادر به افزایش ارزش های بیشتر از رقبای خود باشند توان دستیابی به مزیت رقابتی و منحصر به فرد بودن را خواهند داشت.
در حوزه ارزش، منحصر به فرد بودن نمی تواند منجر به تمایز شود، مگر آنکه منجر به افزایش ارزش برای مشتریان شود و یک تمایز موفق، راه هایی برای خلق ارزش برای مشتریان خود پیدا می کند که منفعت و پاداش آن بیشتر از هزینه های آن است.
از این رو یک روش سیستماتیکی وجود دارد که همانند یک ابزار اساسی همه فعالیت هایی که یک شرکت اجرا می کند و چگونگی تقابل و تاثیر آنها بر همدیگر را بررسی می کند و همچنین منابع مزیت رقابتی را نیز تجزیه و تحلیل می کند که زنجیره ارزش نامیده می شود.
مدل زنجیره ارزش به عنوان یک استراتژی سازمانی در ابتدا تمامی فعالیت های درون یک سازمان را معین می کند و شامل همان فعالیت های اساسی و قابل کنترل هستند، سپس هر کدام از فعالیت ها را جداگانه و به لحاظ زمانبری، هزینه سازی، ارزش درآمدی، نسبت ارزش افزوده آن به کل آنالیز می شود؛ به گونه ای که محصول شرکت بتواند پس از عبور از هر مرحله زنجیره، مقداری بر ارزش آن افزوده شود.
نکته دیگر تاثیر مسوولیت اجتماعی شرکتی بر جوامع محلی است که در مواقع بحرانی می تواند به عنوان یک استراتژی کارآمد نقش آفرینی کند. در واقع مسوولیت اجتماعی نوعی تعهد اخلاقی بنگاه اقتصادی در مقابل جوامع محلی و پیرامونی است که به صورت اختیاری به انجام می رسد که به طور منطقی نتایج اقدام های مرتبط با عمل به مسوولیت اجتماعی در قالب افزایش سرمایه اجتماعی نمود پیدا می کند و به صورت گزارش تولید و منتشر می شود. ازسوی دیگر حرکت به سمت مستقل سازی و توانمندسازی جوامع محلی، لزوم تدوین برنامه راهبردی مسوولیت های اجتماعی شرکت به صورت سالانه و اعلام آن در گزارش پایداری، خلق ارزش مشترک با جوامع محلی و استفاده از تسهیل گران محلی از اولویت های یک بنگاه اقتصادی در حوزه مسوولیت های اجتماعی CSR است.
یک شرکت با مسوولیت پذیری اجتماعی نشان می دهد که شیوه های اخلاقی در نحوه انجام تجارت و کسب وکار خود لحاظ می کند.
مشتریان به طور فزاینده ای در مورد مسائل محلی، ملی و جهانی آگاه می شوند و نمی توان انکار کرد که تصمیمات خرید آنها اکنون به شدت تحت تاثیر این مسائل قرار گرفته است. بنابراین، آنها تمایل به خرید بیشتر از شرکت هایی دارند که نگرانی و اقدام خود را در مورد موضوعاتی که به شدت مورد توجه مشتریان قرار می گیرد، نشان می دهند.
این مساله باعث ایجاد وفاداری مشتریان خواهد شد. در نتیجه با ایجاد ارزش مادی فروش بیشتر و سود بالاتر به وجود می آورد. مسوولیت اجتماعی شرکت، اجازه می دهد تا دارایی های معنوی و اجتماعی خود را که شامل حسن نیت، اعتماد و شهرت خوب است، پرورش دهد.
کسب وکارها نام نیک و برند خود را یکی از باارزش ترین دارایی های معنوی و اجتماعی خود می دانند و با نشان دادن اینکه مسوولیت اجتماعی خود را جدی می گیرند، عموم مردم را نیز به جدی گرفتن آنها تشویق می کنند، در نتیجه برند قوی تری خواهند ساخت.
نکته دیگر اینکه نتایج مطالعات نشان می دهد 95درصد از کارمندانی که در شرکت های پایبند به مسوولیت اجتماعی، شاغل هستند، به کارفرمایان خود وفادارترند.
در واقع امروزه کارکنان به دنبال دلایل و ارزش های بیشتری برای ماندن در یک سازمان هستند و براساس تحقیقات، کارکنان از فعالیت در شرکتی که از وجهه عمومی و اجتماعی برخوردار است بیشتر لذت می برند و راندمان بالایی دارند. با این توصیف، کسب و کارها بهتر است جدای از مسوولیت های قانونی تعریف شده خود، در پایبندی به مسوولیت اجتماعی پیشرو باشد.
مسوولیت اجتماعی به طور عمده تعهدات شرکتی یا سازمانی را در قبال محیط طبیعی و اجتماعی شامل می شود و این تعهدات را در کنار فعالیت اقتصادی بنگاه قرار می دهد.
روح این نوع مسوولیت، بر اخلاق انسانی مبتنی است و در کنار نفع اقتصادی، به منافع ذی نفعان شرکت یا سازمان نیز توجه دارد. از دیدگاه مرکز جهانی توسعه پایدار کسب و کار، مسوولیت اجتماعی شرکت ها CSR باید به بهترین وجه صورت گیرد تا کیفیت زندگی بهبود پیدا کند. بر این اساس، وظیفه اصلی نهادینه سازی وجدان حرفه ای و باور به ایفای مسوولیت های اجتماعی در وهله نخست متوجه مدیران ارشد، تصمیم گیران و سیاستگذاران و گروه مرجع است و سپس کارشناسان، کارکنان و مردم نیز توجه خود را به این مهم معطوف کردند. نتایج بررسی های انجام شده نشان می دهد که مسوولیت اجتماعی شرکتی CSR از شاخصه های مهم موفقیت کسب و کارها در مسیر توسعه پایدار است.

بنا بر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان ایران مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسان‌ها، و محیطی است که شرکت در آن فعالیت می‌کند و این مسئولیت از جستارهای اقتصادی و مالی فراتر می‌رود. مسئولیت اجتماعی شرکت در تعریفی روشن‌تر این گونه تعریف شده‌است:مسئولیت اجتماعی شرکت فعالیت‌هایی است که پیش برنده سود و منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان و آن چیزی است که قانون معین کرده است .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو