ایمپلنت دندان وپرتو درمانی


انواع سرطان را می توان با استفاده از تکنیک های مختلفی مانند جراحی، رادیوتراپی و پرتودرمانی درمان کرد. اساس پرتودرمانی قرار گرفتن سلول های سرطانی در معرض پرتوهای یونیزه است که می تواند باعث مرگ و از بین رفتن این سلول ها شود. دو عارضه جانبی که...

انواع سرطان را می توان با استفاده از تکنیک های مختلفی مانند جراحی، رادیوتراپی و پرتودرمانی درمان کرد. اساس پرتودرمانی قرار گرفتن سلول های سرطانی در معرض پرتوهای یونیزه است که می تواند باعث مرگ و از بین رفتن این سلول ها شود. دو عارضه جانبی که بیماران در طول و بعد از پرتودرمانی بیشتر تجربه می‌کنند، خشکی دهان و کاهش ترشح بزاق دهان است. این عوارض ناشی از پرتو درمانی می تواند بیمار را برای درمان های دندانپزشکی با مشکل روبه رو کند. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که افرادی که تحت پرتودرمانی قرار می گیرند می توانند به صورت همزمان کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهند یا نه؟

ایمپلنت دندان وپرتو درمانی

اگر نیاز به مشاوره رایگان برای ایمپلنت دندان دارید و می خواهید از ایمپلنت دندان قیمت ۱۴۰۲ مطلع شوید، می توانید از صفحه ( https://roshadent.com/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/ ) دیدن فرمایید.

تاثیر پرتودرمانی برکاشت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان امروزه به عنوان بهترین جایگزین دندان های از دست رفته و یا پوسیده شده بیمار شود. بنابراین، بیمار هنگامی که در زمان پرتودرمانی و یا بلافاصله بعد از آن کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهد میزان موفقیت آن بسیار پایین می شود. بیمارانی که پرتودرمانی دریافت کرده‌اند و می‌خواهند ایمپلنت دریافت کنند، باید بدانند که خطر شکست ایمپلنت در آنها بسیار بیشتر از سایر بیماران است. اگر رادیوتراپی به استخوان فک آسیب برساند، احتمال شکست ایمپلنت می تواند دو یا سه برابر شود. فک بالا میزان شکست ایمپلنت بالاتری دارد.

ایمپلنت دندان وپرتو درمانی

عواملی که می تواند بر کاشت ایمپلنت در طول پرتو درمانی موثر باشد به شرح زیر است:

مقدار پرتوهای استفاده شده در طول پرتودرمانی

فاکتوری که باید در نظر گرفت میزان تابش استفاده شده است. مقدار پرتو مورد استفاده بستگی به محل تومور و شدت سرطان می تواند دوز متفاوتی داشته باشد. پرتو های استفاده شده معمولاً به دوزهای کوچکتر در یک بازه زمانی مختلف تقسیم می شود. مطالعات نشان می دهند که دوز تابش اشعه ناشی از پرتو درمانی به میزان 55 گری (Gy) به بالا می تواند درصد شکست کاشت ایمپلنت دندان را در افرادی که تخت این دوز از پرتودرمانی قرار می گیرند افزایش دهد.

آسیب بافت در اثر تشعشع

نگرانی اصلی در مورد پرتودرمانی در ناحیه گردن یا سر، آسیب احتمالی است که می تواند به غدد بزاقی، استخوان فک، اعصاب و عروق خونی وارد کند. برای انجام پرتو درمانی انکولوژیست به شما مشاوره میدهد. پرتو درمانی برای سلول های بدخیم استفاده می شود از طرفی زمانی که بدن تحت پرتو درمانی قرار می گیرد سایر سلول های سالم بدن نیز تحت تاثیر اشعه های رادیولوژی قرار می گیرد. به عبارت دیگر، در حالی که پرتو می تواند سلول های تومور خطرناک را با موفقیت از بین ببرد، می تواند به بافت خوب نیز آسیب برساند.

این آسیب ممکن است بین دو هفته تا دو دهه پس از درمان اتفاق بیفتد. کسانی که پرتو درمانی فک خود را انجام داده اند در معرض خطر ابتلا به استئورادیونکروز فک هستند. استئورادیونکروز به مرگ استخوان در اثر اشعه اشاره دارد. تشعشع، عروق خونی استخوان را از بین می برد و باعث مرگ آن می شود.

استئورادیونکروز یک عارضه نامطلوب نادر است که پس از قطع اثر پرتودرمانی رخ می دهد. معمولا فک پایین را درگیر می کند. این عارضه می‌تواند منجر به عفونت ثانویه، زخم‌های استخوانی ناشی از جراحی فک یا کشیدن‌های جدید مانند برداشتن یا قرار دادن ایمپلنت شود. این وضعیت می تواند دردناک باشد و ماه ها طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. متأسفانه، ممکن است این بیماری سال ها پس از اتمام پرتودرمانی نیز ایجاد شود.

خطرات ایمپلنت دندان پس از پرتودرمانی

برخی از خطراتی که افراد ممکن است در کاشت ایمپلنت دندان پس از پرتودرمانی با آن مواجه می شوند می توان به عدم ادغام ایمپلنت های دندان با استخوان فک اشاره کرد. به این دلیل که پرتو می‌تواند بر توانایی استخوان‌های شما برای بهبودی تأثیر بگذارد. برخی از مطالعات اولیه نشان می‌دهد که میزان بقای ایمپلنت‌های دندانی در بیمارانی که پرتودرمانی داشته‌اند، ممکن است تا ۷۴ درصد پایین باشد. یک خطر جدی، استئونکروز فک (ONJ) است. استئونکروز فک می تواند به طور طبیعی پس از کاشت ایمپلنت دندان ایجاد شود، اما بسیار نادر است.

بهترین زمان انجام کاشت ایمپلنت دندان بعد از پرتو درمانی

از مهمترین نکات برای انجام کاشت ایمپلنت دندان این است که تحت هیچ شرایطی نباید به صورت همزمان کاشت ایمپلنت دندان و پرتودرمانی انجام گیرد. از طرف دیگر دوهفته قبل از شروع پرتودرمانی نیز هر گونه جراحی بر روی دهان و دندان نباید صورت گیرد. اگر استخوان فک بالا قوی و مقاوم باشد و پرتودرمانی در ناحیه سر و گردن انجام نشود، می‌توان ایمپلنت دندان را بعد از رادیوتراپی حفظ کرد، هرچند نمی‌توان تضمین کرد.

بنابراین، در طول پرتودرمانی، بیماران باید اقدامات ایمنی مناسب را انجام دهند. به عنوان مثال، بیمارانی که تابش بیش از حد به ناحیه فک دریافت کرده اند، باید قبل از انجام درمان های شدید حدود شش ماه صبر کنند. تخمین زده می شود که شش ماه برای بازگشت جریان خون ناحیه تحت درمان به حالت عادی لازم است.

در برخی شرایط، این بازه زمانی طولانی می شود و بدن بیمار رفتار تهاجمی از خود نشان می دهد. همچنین ممکن است عوارض جانبی به نام نکروز استخوان با اشعه ایکس وجود داشته باشد که می تواند بسیار دردناک باشد و حتی زندگی بیمار را به خطر بیندازد.

کلام آخر

انجام پرتو درمانی همزمان با کاشت ایمپلنت دندان می تواند منجر به شکست ایمپلنت شود. اگر بیمار پس از رادیوتراپی دچار از دست دادن دندان شود، کاشت ایمپلنت باید تحت نظر متخصص ایمپلنتولوژیست به تعویق بیفتد و در اسرع وقت اقدامات لازم انجام شود.

همه افراد که قصد انجام کاشت ایمپلنت دندان را دارند باید از عوارض ناشی از پرتودرمانی بر سلامت دهان و دندان آگاه باشند و همچنین از تداخل پرتودرمانی با کاشت ایمپلنت نیز باخبر باشند تا بتوانند به آگاهی بیشتر درمورد انتخاب درمان خود تصمیم بگیرند. این نکته حائز اهمیت است که کسانی که قصد انجام ایمپلنت دندان دارند و تحت پرتو درمانی قرار گرفته اند باید با ملاحظات بیشتری نسبت به افراد عادی ایمپلنت دندان را انجام دهند. با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله و توصیه های دندانپزشک می توانید طرح درمانی مناسبی را برای کاشت ایمپلنت دندان خود برنامه ریزی کنید تا از عوارض نامطلوب و شکست ایمپلنت دندان به خوبی جلوگیری کنید.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل