ماهنامه «قلک» 9ساله شد


ماهنامه «قلک» 9ساله شد

نهمین سالگرد تولد «قلک» با حضور سیدغلامرضا کاظمی‌دینان از پیشکسوتان حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات، اعضای تحریریه این ماهنامه و همچنین جمعی از کودکان و نوجوانان و خبرنگاران افتخاری آن برگزار شد.

ماهنامه «قلک» 9ساله شد
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم تولد ۹سالگی این ماهنامه در هفته ملی کودک با حضور اعضای تحریریه و مخاطبان کودک و نوجوان آن برگزار شد. در این مراسم علاوه بر سیدغلامرضا کاظمی‌دینان از پیشکسوتان حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات، امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول ماهنامه «مدیریت ارتباطات»، بهنام تقی‌پور، مدیرمسئول و معصومه یزدانی، سردبیر «قلک»، نویسندگان، ویراستاران و تصویرگران این ماهنامه و همچنین جمعی از مخاطبان کودک و نوجوان و خبرنگاران افتخاری «قلک» حضور داشتند.

سیدغلامرضا کاظمی‌دینان در ابتدای این مراسم با اشاره به لزوم آگاه‌سازی کودکان و تأثیر مستقیم آن بر رشد و پرورش توانمندی آنها گفت: سن صفر تا شش‌سالگی بهترین مقطع یادگیری‌ کودکان است. سنی که تربیت‌پذیری، آینده‌سازی و استعدادیابی در آن اتفاق می‌افتد و ما موظفیم به طور مستقیم و غیرمستقیم و از طریق فعالیت‌های فرهنگی درست و کاربردی، مهارت‌افزایی کودکان را در این سن رونق دهیم. آشنایی با مهارت‌های مورد نیاز برای رسیدن به خودآگاهی در کنار پذیرش تفاوت‌ها و جامعه‌پذیری از جمله موضوعاتی است که ماهنامه «قلک» با تمرکز بر آنها در مسیر تولید آگاهی گام برمی‌دارد. این آگاهی، دانایی به همراه می‌آورد و بدون‌شک کودکان دانا، کودکان بسیار توانمندتری هستند. برای همین موجب خوشحالی است که ماهنامه «قلک» در روزگاری که تعداد ماهنامه‌ها و مجلات ویژه کودکان به اندازهٔ انگشتان دست رسیده، قدم در ۱۰سالگی گذاشته است.

معصومه یزدانی، سردبیر «قلک» نیز با اشاره به تمرکز این ماهنامه بر آموزش مفاهیم اقتصادی و سواد مالی به گروه سنی مثبت سه سال، توضیح داد: آنچه در بحث سواد مالی مورد توجه قرار می‌گیرد صرف آموزش مفاهیم اقتصادی به کودکان نیست و این مفهوم بسیار گسترده‌تر از تعابیر آشنایی چون آموزش پس‌اندازکردن است. درواقع سواد مالی شامل سبکی از زندگی است و توجه به محدودیت منابع محیط پیرامون و لزوم بهره‌گیری بهینه از توانایی افراد برای استفاده صحیح از آن، نامحدود بودن نیازها در کنار محدود بودن منابع و چگونگی ایجاد تعادل، تفاوت‌ در دسترسی به منابع و محدودیت‌های ایجادشده در پی آن، پذیرش این محدودیت‌ها و آگاهی به مسئولیت اجتماعی خود در قبال دیگران و... را شامل می‌شود. مفاهیمی که می‌کوشیم جهت جامعه‌پذیری مخاطب کودک و نوجوان در هر زیست‌بومی در داستان‌ها، اشعار، بازی‌ها، سرگرمی‌ها و تصویرگری‌های «قلک» به آنها بپردازیم.

توجه به تولید مطالب و تصویرسازی‌های تألیفی و بومی مسئله دیگری بود که یزدانی بر آن تأکید و اشاره کرد: با وجود افزایش هزینه‌های نهایی تولید در پی این اتفاق، «قلک» همچنان بر تألیفی بودن آثار خود تأکید دارد، به گونه‌ای که تقریبا صددرصد مطالب این ماهنامه تألیفی است.

سردبیر «قلک» با بیان این که همزمان با ورود این ماهنامه به ۱۰سالگی، هدف‌شان ارتباط هر چه بیشتر با مخاطبان کودک و نوجوان در اقصی نقاط ایران است، اضافه کرد برای دستیابی به این هدف بر افزایش تیراژ و توزیع گسترده‌تر «قلک» تمرکز کرده‌اند.

بهنام تقی‌پور، مدیرمسئول «قلک» نیز با اشاره به افزایش صفحات این ماهنامه از تلاش برای ثابت نگه‌داشتن قیمت آن گفت و افزود: ماهنامه «قلک» هم‌اکنون به جای انتشار در ۲۸ صفحه در ۳۶ صفحه منتشر می‌شود؛ هرچند تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا قیمت آن ثابت را نگه داریم.

او همچنین با اشاره به تفاوت ایجادشده در شناسایی جامعه هدف و مخاطبان «قلک» ادامه داد: ما در کنار بازاریابی B2C که طی آن برای ارائه محصولات فرهنگی‌مان به افراد برنامه‌ریزی می‌کنیم در حال بازاریابی B2B هم هستیم که منجر به اضافه‌شدن شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایع به مخاطبان و گروه هدف‌مان شده است. انتشار نسخه‌هایی سفارشی برای این مخاطبان در کنار انتشار ماهانه نسخه عمومی از جمله کار‌هایی است که هم‌اکنون انجام می‌دهیم. این شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایع در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود، مأموریت‌هایی بر عهده دارند که اعضای تحریریه «قلک» با علم به آنها اقدام به تولید نسخه‌‌های سفارشی می‌کنند.

تقی‌پور درباره وضعیت نسخه انگلیسی «قلک» هم توضیح داد: ما یک شماره از نسخه انگلیسی را منتشر و بر سایت آمازون بارگذاری کردیم و با توجه به این که نگاه‌مان، انتشار نسخه‌ انگلیسی به صورت چاپی نبود در حال رصد بازخوردهای نسخه الکترونیک آن هستیم تا بتوانیم براساس این بازخوردها درباره ادامه انتشار تصمیم‌گیری کنیم.

شهرزاد شهرجردی، الهه ایران‌فرد، سمیرا قیومی، لاله جعفری، ریحانه جعفری، فاطمه زمانه‌رو و ویدا کریمی، از جمله نویسندگان و تصویرگران «قلک»، دیگر حاضران در این مراسم بودند. اهدای کارت خبرنگاری به ۱۰ خبرنگار افتخاری «قلک» هم از جمله دیگر بخش‌های این مراسم بود. تولد ۹سالگی «قلک» با قدردانی از بنیان‌گذاران و پیشکسوتان این ماهنامه از جمله امیر لعلی، مدیرمسئول و علی‌اکبر زین‌العابدین، سردبیر سال‌های اولیه انتشار «قلک» و گروه همکارانی که تا به امروز با این ماهنامه همکاری کرده‌اند به پایان رسید.

ماهنامه «قلک» اولین نشریه‌ای است که به صورت تخصصی توجه خود را به آموزش مفاهیم اقتصادی و سواد مالی به گروه سنی مثبت سه سال معطوف کرده و برای رسیدن به این مهم، گروهی از نویسندگان، تصویرسازان و متخصصان روان‌شناسی و اقتصاددانان کودک را گرد هم آورده است. با توجه به موضوع اصلی این نشریه که آموزش مبانی اقتصادی و سبک زندگی است، بچه‌ها همراه با خواندن شعر، داستان و انجام بازی و سرگرمی با مفهوم پس‌انداز، فرآیند تولید محصولات مختلف صنعتی، شناخت کشورها و شیوه‌های معیشتی و واحد پولی، مدیریت دخل و خرج و... آشنا می‌شوند. در «قلک» داستان‌های سریالی، شعرهای موضوعی و بازی‌های مرتبط با موضوع هر شماره وجود دارند که کودکان با خواندن، شنیدن و دیدن تصاویر آنها می‌توانند مطالب جدیدی بیاموزند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...