چگونه باید با آزار کلامی مقابله کنیم؟


سایک نیوز به نقل از خبرنگاران جوان: بسیاری از افراد هستند که گمان می‌کنند سوء استفاده کلامی یا به اصطلاح آزار کلامی، رفتار توهین آمیز به حساب نمی‌آید. نحوه برخورد با آزار کلامی کاری چالش برانگیز است و فرد باید با دقت قدم بردارد و از صبر...

چگونه باید با آزار کلامی مقابله کنیم؟

سایک نیوز به نقل از خبرنگاران جوان: بسیاری از افراد هستند که گمان می‌کنند سوء استفاده کلامی یا به اصطلاح آزار کلامی، رفتار توهین آمیز به حساب نمی‌آید.

نحوه برخورد با آزار کلامی کاری چالش برانگیز است و فرد باید با دقت قدم بردارد و از صبر و قاطعیت کمک بگیرد. توهین کلامی می‌تواند از نظر عاطفی باعث آسیب رساندن به روح و روان‌تان شود.

ما در این مطلب سعی کرده ایم به چند نکته مهم اشاره کنیم که به شما کمک می‌کنند با آزار کلامی مقابله کنید.

نحوه برخورد با آزار کلامی؛ شناخت نشانه‌ها

اولین قدم در برخورد با آزار کلامی، شناخت آن است. توهین کلامی می‌تواند به اشکال مختلف از جمله توهین، فریاد زدن و تحقیر کردن باشد و شامل استفاده از کلمات آزاردهنده برای کنترل و تحقیر افراد در رابطه می‌شود. شناسایی این رفتار‌ها برای برخورد موثر با این موضوع خیلی مهم است.

حد و مرز‌هایتان را تعیین کنید.

هنگامی که آزار کلامی را شناسایی کردید، حد و مرز‌های شخصی‌تان را تعیین و برجسته کنید. به شریک زندگی‌تان بگویید که گفتار و اعمالش باعث ناراحتی‌تان شده و چنین رفتاری برای‌تان آزاردهنده و غیرقابل قبول است. به صورت واضح از آزار کلامی و توهین آمیز او صحبت کنید تا بتوانید احترام خودتان در رابطه را حفظ کنید.

مشاوره بگیرید.

یکی دیگر از راه‌های برخورد با آزار کلامی می‌تواند صحبت با مشاور یا یک درمانگر باشد که می‌تواند به شما در رفع این وضعیت کمک کند. همچنین مشاوره زوجین می‌تواند راهی برای رسیدگی به مسائل اساسی مانند آزار کلامی در رابطه باشد.

مدیتیشن – خود مراقبتی را تمرین کنید.

آزار کلامی می‌تواند بر عزت نفس و سلامت روانی شما تأثیر بگذارد. برای بازسازی اعتماد به نفس و احساسات‌تان خود مراقبتی را تمرین کنید و خودتان را در اولویت قرار دهید. برای این کار نیز بهتر است با فکر کردن به علایق‌تان شروع کنید، مثلا کار‌های مورد علاقه‌تان را انجام دهید، مدیتیشن کنید و رابطه با اطرافیانتان را تقویت کنید. مراقبت از خودتان برای انعطاف پذیری کلی و توانمند شدن جهت مقابله با سوء استفاده و برخورد با آزار کلامی ضروری است.

قاطعانه برخورد کنید.

وقتی مورد آزار کلامی قرار می‌گیرید، به جای رفتار تهاجمی یا منفعلانه، قاطعانه برخورد کنید. احساسات و نگرانی‌های خود را با آرامش و به طور مستقیم با شریک زندگی‌تان در میان بگذارید. از کلمه «من» برای توضیح دادن رفتارش استفاده کنید، مثلا بگویید: “وقتی با من این‌طور صحبت می‌کنی، احساس ناراحتی می‌کنم”. از سرزنش یا متهم کردن او بپرهیزید، زیرا باعث تشدید تنش میان‌تان می‌شود.

در برخی موارد، حتی پس از تلاش‌های بسیار، وضعیت رابطه‌تان نه تنها رابطه‌تان خوب نمی‌شود و وضعیت بهبود نمی‌یابد بلکه ممکن است امنیت و رفاه شما نیز به خطر بیفتد. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، به این نکات هم توجه کنید:

جدایی موقت: بهتر است از هم فاصله بگیرید و مدتی به هم زمان بدهید، به رابطه‌تان فکر کنید و موقعیت را ارزیابی کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

ایمنی‌تان را در اولویت قرار دهید: اگر نگران سلامت فیزیکی‌تان هستید، حتما به فکر ایمنی‌تان باشید و در صورت لزوم خانه را ترک کنید.

پایان دادن به رابطه: اگر سوء استفاده و آزار کلامی حتی پس از دنبال کردن نکات بالا ادامه داشت، ممکن است مجبور به گرفتن تصمیم سخت و ناراحت کننده‌ای شوید و به پایان دادن این رابطه سمی فکر کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید