توزیع نان و محصولات غذایی ویژه بیماران سلیاکی در فارس


توزیع نان و محصولات غذایی ویژه بیماران سلیاکی در فارس

شیراز-مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نان و محصولات غذایی برای حدود یک هزار و ۵٠٠ بیمار سلیاک شناسایی شده در فارس توزیع شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد مظلومی با اشاره به اینکه مهمترین درمان بیماران مبتلا به سلیاک، استفاده از مواد غذایی بدون پروتئین گندم، جو و چاودار است، بیان کرد: بر همین اساس در دو سال گذشته، برنامه‌های ویژه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برای حمایت از بیماران مبتلا به سلیاک تدوین شده و به مرحله اجرا رسیده است.

وی اضافه کرد: راه اندازی انجمن سلیاک استان فارس به عنوان یک سازمان مردم نهاد برای نخستین بار و آغاز به کار کمیته تخصصی دانشگاهی سلیاک برای شناسایی بیماران سلیاک را از جمله اقدامات صورت گرفته برشمرد که با شناسایی نزدیک به هزار و پانصد بیمار مبتلا به سلیاک همراه بوده است.

مظلومی با بیان اینکه بیماران مبتلا به سلیاک قادر به استفاده از نان‌های موجود در بازار نیستند، افزود: نانوایی نان سنگک و آرد مخصوص تولید کیک ویژه این بیماران، برای نخستین بار در کشور، در شیراز راه اندازی و نان به صورت گرم در اختیار این دسته از بیماران قرار گرفت.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به پیشگامی فارس در تولید محصول ویژه بیماران مبتلا به سلیاک در کشور، اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور، به منظور تنوع بخشیدن به محصولات بدون گلوتن قابل عرضه در فروشگاه‌های سراسر کشور محصولاتی نظیر، نان تست، کیک و انواع آرد نان، آرد کیک و پنکیک بدون گلوتن تولید و برنامه تولید سایر محصولات بدون گلوتن مانند بیسکوئیت، کوکی و پاستا نیز پیش بینی شده است.

مظلومی در ادامه به حمایت‌های استاندار فارس و همکاری سازمان‌های متولی به ویژه اداره کل غله استان از پیشبرد خدمت رسانی به بیماران مبتلا به سلیاک خبر داد و گفت: به شکل ابتکاری و با پیگیری‌های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، «بن یارانه نان» به بیماران مبتلا به سلیاک اختصاص یافت که این افراد می‌توانند از سه گروه اقلام شامل ۲۵۰ گرم نان سنگک بدون گلوتن، ۹۰۰ گرم آرد بدون گلوتن و خرید محصولات تولیدی شرکت‌های تولید کننده محصولات با آرد بدون گلوتن استفاده کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی