دیپلماسی قدرتمند بین ایران و عراق در ایام اربعین


دیپلماسی قدرتمند بین ایران و عراق در ایام اربعین

فرمانده کل انتظامی کشور از همکاری خوب کشور عراق با ایران در ایام اربعین خبر داد و گفت: به کمک زیر ساخت‌هایی که در مرز ها انجام دادیم ایستایی زائران در مرزها به ۴ ثانیه رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار رادان فرمانده کل انتظامی کشور درباره فعالیت فراجا در ایام اربعین گفت: آغاز فعالیت فراجا در بعضی از مأموریت‌ها خیلی زودتر است مثلاً شروع مراسم اربعین برای مردم از اول ماه صفر تا پایان روز اربعین است اما برای فراجا این آغاز به واسطه بسیاری از مسائل و تدارکات از همه جهات خدماتی، انتظامی، امنیتی، تسهیل روابط‌های ۲ گانه چند ماه زودتر شروع می‌شود و به همین جهت ما همه ساله قرارگاه اربعین را راه اندازی می‌کنیم؛ این قرارگاه ۸ تا ۹ زیر مجموعه به خودش اختصاص می‌دهد تا بتواند همه آنچه که در حوزه انتظام و بالاتر از آنکه برای زائر می‌تواند مسئله باشد خدمت و تسهیل امور کند.

حضور ۳۰ هزار نیروی پلیس برای تأمین امنیت زائران اربعین

وی افزود: موضوع اربعین یک بحث ملی است که تقریباً همه بخش‌های انتظامی را درگیر می‌کند اما یک بخش در اربعین داریم که شامل کمک به مرزهای عمده ما مثل مرزهای مهران خسروی شلمچه و چذابه است.
برای اینکه بتوانیم کمک ویژه‌ای کرده باشم امسال به جز نیروهایی که خود مرزها داشتند چیزی بالغ بر ۳۰ هزار نیرو به عنوان نیروهای کمکی به این امر اختصاص دادیم.

پلیس جمهوری اسلامی ایران به واسطه اینکه از این دست مأموریت‌ها زیاد انجام داده است به یک روش جاری و فوق‌العاده تبدیل شده است به عنوان مثال در ایام عید، سال تحویل و.... و الان که سفر اربعین تمام شده و ۲۸ صفر را در پیش داریم که تقریباً یک نیم چه اربعین به سمت خراسان آغاز می‌شود و چندین میلیون زائر مشرف می‌شوند.

دیپلماسی قدرتمند بین ایران و عراق در ایام اربعین

دیپلماسی قدرتمند بین ایران و عراق در ایام اربعین

سردار رادان بیان داشت: یکی از دستاوردهای پلیس در معماری پلیس آینده موضوع دیپلماسی انتظامی بود که اولین دیپلماسی انتظامی را از بحث اربعین در ۳ سطح ملی منطقه‌ای و محلی شروع کردیم.

وی در ادامه گفت: بنده ۲ بار با وزیر کشور عراق و با بعضی از مقامات پلیس و ادارات گذرنامه ملاقات داشتم همچنین معاونین و رئیس پلیس ما با معاونین کشور عراق ارتباط داشتند، سردار شرفی رئیس قرارگاه اربعین با وزیر کشور و و دیگر مقامات در ارتباط بودند. در سطح استان‌ها هم فرماندهان استان و مرزبانی ما با مرزبانی و فرماندهان عراق تماس داشتند که این یک اتفاق خیلی خوب بود البته که امسال عراقی‌ها همکاری خوبی کردند.

رادان بیان کرد: هر ساله بررسی می‌کردیم وقتی گذرنامه از سمت ما چک و کنترل می‌شد زیر ساخت‌های کشور عراق به اندازه زیر ساخت‌های ما نبود و نتیجه ازدحام جمعیت در مرزها و ایجاد محدودیت‌هایی از طرف کشور عراق می‌شد همچنین این محدودیت‌ها باعث معطلی مردم پشت ایستگاه‌های بازرسی گذرنامه می‌شد و گاهی این معطلی به ۲ تا ۳ ساعت هم می‌رسید که برای رفع این مشکل یک کار بسیار فنی و پیچیده همکاران ما در فاوا (معاونت ارتباطات و اطلاعات و فناوری) ظرف مدت یک ماه انجام دادند و با طرف عراقی هم صحبت کردیم که ما آمادگی داریم این سیستم را در اختیار شما هم قرار دهیم و ایستایی در مرزها را به حداقل ممکن برسانیم، تعدادی از همکاران فنی عراقی آمدند و سیستم‌های ما را راستی آزمایی کردند و در آخر پذیرفتند که ما خروج زائران و آنها ورود به ایران زائران را کنترل کنند.

وی ادامه داد: به کمک این زیر ساخت‌ها از زمانی که گذرنامه در دست مأمور کنترل ما قرار می‌گرفت تا زمانی که زیر دستگاه بارکد خوان قرار می‌گیرد صفحه مانیتور باید ۵ موضوع را تأیید کند به معنای مجاز خروج از کشور که همه اینها زیر ۴ ثانیه انجام می‌شد و همزمان این اطلاعات در سیستم‌هایی که تحویل داده بودیم می‌نشست ما این زیر ساخت را سجاد نام نهادیم و در حقیقت پنجره واحدی بین ما و کشور عراق شد.

سردار رادان گفت: به میرانی هم که ما در مرزها گیت ها را اضافه کردیم از طرف عراقی هم خواهش کردیم اضافه کنند که البته حتی گاهی اوقات خودمان انجام می‌دادیم به واسطه اینکه بعضی جاها عقب ماندگی داشتند

فرمانده کل انتظامی کشور بیان دشت: با انجام این اقدامات ۲ تا اتفاق بزرگ افتاد یکی اینکه تعداد ورودی زائران به سمت عراق زیاد شد و همچنین ایستایی در مرزها به ۴ ثانیه رسید و هیچ زائری احساس معطلی نکرد.

دیپلماسی قدرتمند بین ایران و عراق در ایام اربعین

مدیریت و نظارت بر تردد میلیون‌ها زائر اربعین حسینی

سردار رادان اظهار داشت: از این تعداد ۴ میلیون مسافری که رفتند به سفر اربعین بالغ بر ۶۲ هزار نفر زیر ۵ سال، ۴۳۶ هزار بین ۵ تا ۱۵ سال، ۴۹۲ هزار تا ۱۵ تا ۲۵ سال، ۵۴۰ هزار تا ۲۵ تا ۳۰ سال و ۸۲۶ هزار تا ۳۵ تا ۴۵ سال بودند که این آمار و ارقام نشان دهنده ی این است که چقدر این سفر برای مردم ما مهم است.

وی درباره خروج اتباع گفت: خروج اتباع شامل هندی‌ها آذری‌ها پاکستانی و افغانستانی‌ها بود که بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر خارج شدند و همچنین امسال کار پیچیده اما خوشایندی داشتیم که نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر از این زائران اتباع برای خروج نیاز به اسنادی داشتند که کشور عراق بپذیرد که ما در دهلاویه و بستان سندی چاپ می‌کردیم برای این زائران که مورد تأیید کشور عراق هم است و اسم این سند را خادم نهادیم.

فرمانده کل انتظامی کشور در پایان گفت: اما در ترددها جمع وسیله نقلیه اعم از سواری و اتوبوس که پیمایش کردند بالغ بر ۱ میلیون ۱۳۰ هزار وسیله نقلیه که یکصد و ۸۰ هزار تا وسیله نقلیه شخصی که سهم آن ۹۵ درصد بود و ۳۸ هزار تا دستگاه اتوبوس یعنی ۵ درصد بود که با توجه به این تعداد وسایل نقلیه و افزایش جمعیت ما در بحث تصادفات ۳۹ درصد کاهش داشتیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان