«الپسادیا» دلنشین و درعین حال غم‌انگیز است/ تقابل 2 گروه گنگستری


«الپسادیا» دلنشین و درعین حال غم‌انگیز است/ تقابل 2 گروه گنگستری

آرش امیری کارگردان «الپسادیا» با اشاره به اینکه این اثر نمایشی چالش‌های بین ۲ گروه گنگستری را به نمایش می گذارد، یادآور شد که در این اجرا عشق به خانواده مورد توجه قرار گرفته است.

آرش امیری نویسنده و کارگردان نمایش «الپسادیا» که این روزها در عمارت ارغوان روی صحنه است درباره ایده شکل گیری این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: در مرحله اول دوست داشتم بیماری‌های مختلف روانی را که در افراد مختلف مشهود است در قالب یک اثر نمایشی به تصویر بکشم و به مخاطب نشان بدهم که چه قدر پول و مواد مخدر می تواند این بیماری‌ها را تشدید کند؛ قاچاقچی‌هایی که در شرایط خوب مالی قرار دارند ولی از لحاظ موقعیت اجتماعی و موقعیت فردی دچار مشکل بوده و آدم‌های تنهایی هستند. قصد داشتم به این مساله نیز بپردازم که مواد مخدر چه تاثیری در از هم پاشیدن کانون خانواده دارد همچنین در کنار قصه اصلی به دنیای عاطفی آدم هایی اشاره می شود که تشنه عشق و محبت هستند.

وی بااشاره به داستان نمایش توضیح داد: گروهی از خلافکاران در کشور لیختن اشتاین مشغول پخش مواد مخدر هستند. تیمارستان لئون محل امن آنهاست تا اینکه گروهی ناشناس وارد شهر می‌شوند و می‌خواهند دنیا را به جای بهتری تبدیل کنند. این خلافکاران با آمدن گروه جدید جایگاه خودشان را در خطر می‌بینند و حالا چالش هایی بین این ۲ گروه گنگستری شکل می‌گیرد.

این کارگردان جوان درباره مدت زمان تمرین برای آماده سازی نمایش عنوان کرد: پروسه تمرین «الپسادیا» ۵ ماه طول کشید و در این ۵ ماه ۲ ماه کامل صرف تحلیل متن و فضای کار شد. فضای تاریک نمایشنامه و زندگی غم انگیز شخصیت ها نیازمند برون ریزی در تمرین ها و خالی کردن احساسات روی صحنه بود. نفوذ به اوج احساسات و شناخت دنیای نمایشنامه سخت‌ترین کار در پروسه تمرینات بود.

«الپسادیا» دلنشین و درعین حال غم‌انگیز است/ تقابل 2 گروه گنگستری

امیری با اشاره به بازخوردهای مثبت مخاطبان یادآور شد: اکثر مخاطبان درگیر اندوه نمایان در نمایش و کاراکترها می شوند. قصه «الپسادیا» برای تماشاگر دلنشین و در عین حال غم انگیز است و خوشبختانه تا امروز رضایت مخاطب و نظرات مثبت آنها باعث خوشحالی من و گروه نمایشی شده است.

وی درباره اجرای نمایش در یک تماشاخانه خصوصی بیان کرد: تمام عشق من و گروه «الپسادیا» روی صحنه رفتن، شنیده و دیده شدن توسط مخاطب است. هر جایی که مخاطبی ما را نگاه کند خانه ما حساب می شود و به شخصه لذت می برم که چشم های مردم عزیزم و پشتوانه های تئاتر، ما را برای یک ساعت دنبال می کنند از این رو برایم تفاوتی ندارد که در تماشاخانه دولتی به صحنه بروم یا خصوصی.

وی درباره طراحی صحنه نمایش و انتخاب بازیگران گفت: در طراحی صحنه نمایش، تخت پادشاهی که بر سر آن دعواست در عمق صحنه قرار گرفته است و فضاسازی و نورپردازی به شکلی انجام شده که محیط خانوادگی سرد و بی‌روحی را به ذهن مخاطب متبادر کند. انتخاب بازیگران نمایش نیز با توجه به درک و شناخت آنها از فضای خشن و مافیایی انجام شد و اینکه بازیگران تا چه اندازه پتانسیل حضور در تمرین های سخت را دارند که خوشبختانه از انتخاب همه آنها راضی هستم.

کارگردان نمایش «خانه برناردا آلبا» یادآور شد: نمایشنامه «الپسادیا» سومین نمایش من است و در واقع می‌توان گفت به نوعی درد و دل و غصه هایم را در قالب یک اثر نمایشی به صحنه برده ام. نمایش «الپسادیا» به دل کسانی که تنهایی و دلتنگی را می‌شناسند، می‌نشیند. نکته دیگر اینکه تنها نقطه پناه در دنیای «الپسادیا» خانواده است و کلمه مقدسی به اسم مادر که آرامش بخش‌ترین کلمه دنیاست.

کوروش ‌محمدرضا، فاطیما ‌راد، پریسا ‌محسنی، آرش ‌امیری، امیر ‌ملکی، النا ‌زنگنه، محمدرضا ‌مرادی ‌ماسوله، پریسا ‌قربانی، متین ‌فرهنگ، فرناز ‌سرخوش، سها ‌داداشی، علی ‌کاظم ‌پور، علی قاسمی، مژده حقی، هانیه ‌میرلوحی، علیرضا ‌حافظی، حسین طغرایی بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۲۲ مهر ماه در عمارت ارغوان روی صحنه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش تحسین‌برانگیز راننده‌های ایرانی هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس