تدوین برنامه عمل برای کاهش گرد و غبار در شرق کشور


تدوین برنامه عمل برای کاهش گرد و غبار در شرق کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان گفت: برنامه عمل زیرمنطقه‌ای ایران برای شمال شرق کشور نقشه راه کشورهای منطقه برای کاهش گرد و غبار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه در دیدار با عزیز عبدالحکیم‌اف، وزیر محیط زیست کشور ازبکستان ضمن بیان اینکه تحریم‌ها باعث پیشرفت کشور ما در همه زمینه‌ها ازجمله محیط زیست شده است، گفت: ما در این مدت تجربه‌های خوبی را به دست آورده‌ایم که آماده‌ایم آن‌ها را در اختیار کشور شما قرار دهیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما ۶۰ سال است در زمینه مطالعات گرد و غبار فعال هستند، اظهار کرد: علاقه داریم که از ظرفیت دانشگاه منابع طبیعی و محیط زیست شما نیز استفاده کنیم و مطمئنم که ارتباط و همکاری بین دانشمندان می‌تواند نتایج خوبی را در خصوص کاهش آلاینده‌های ناشی از گرد و غبار به همراه داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به دنبال این هستیم که در همکاری با کشور شما، تاجیکستان، افغانستان و ارمنستان کنسرسیومی تشکیل شود همچنین ما برنامه عمل زیرمنطقه‌ای ایران برای شرق و شمال شرق کشور را آماده کرده‌ایم که نقشه راهی برای همکاری‌های مشترک است و امیدواریم که این برنامه‌ها عملیاتی شود.

در ادامه این دیدار عبدالحکیم‌اف اظهار کرد: کشور ما با ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران از نظر گرد و غبار در یک منطقه است بنابراین به دنبال نقشه راهی هستیم که با کمک همه این کشورها کار عملیاتی را شروع کنیم. با توجه به اینکه اکوسیستم واحد منطقه ما شامل ایران و افغانستان هم می‌شود، به دنبال این هستیم که با همکاری همه این کشورها یک مانیتورینگ ایجاد کنیم تا به کاهش گرد و غبار کمک کند.

وی ادامه داد: سیستم هشدار اولیه همچنین مانیتورینگ گرد و غبار که در اجلاس مطرح شد، برای ما بسیار جالب بود و دوست داریم که از این تجهیزات استفاده کنیم.

وزیر محیط زیست کشور ازبکستان با بیان اینکه برگزاری این کنفرانس فرصت عالی را برای همکاری میان کشورها ایجاد کرد، گفت: ایجاد جنگل با آبیاری قطره‌ای در مناطق بیابانی دیگر موردی است که ما می‌خواهیم از تجربه ایران در این زمینه استفاده کنیم. در کشور ما نیز انواع و اقسام درخت‌ها و بوته‌ها وجود دارد که مناسب برای شرایط اقلیمی ایران است و می‌تواند در کنترل گرد و غبار به کشور شما کمک کند و ما آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

وزیر محیط زیست ازبکستان تأکید کرد: تبادل بین مراکز علمی برای مبارزه با بیابان‌زایی بسیار مهم است و برخی دانشگاه‌ها در کشور ما به‌طور تخصصی در این حوزه فعالیت دارند، لذا علاقه‌مندیم که از نتایج کارهای علمی ایران نیز در تبادل با دانشگاه‌های شما بهره‌مند شویم علاوه بر آن پیشنهادات خودمان و پیشنهادات شما را در یک سبد قرار دهیم سپس یادداشت‌های تفاهم امضا شود و بلافاصله عملیات اجرایی را شروع کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | گریه ناگهانی مجری صدا و سیما روی آنتن زنده