همکاری و هم افزایی ایران و ترکیه امنیت ساز و ثبات آفرین است


همکاری و هم افزایی ایران و ترکیه امنیت ساز و ثبات آفرین است

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار وزیر خارجه ترکیه گفت: همکاری و هم افزایی ایران و ترکیه امنیت ساز و ثبات آفرین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه که به تهران سفر کرده است، بعدازظهر امروز (یکشنبه) ۱۲ شهریور با علی‌اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره راه‌های گسترش همه جانبه همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی گفت‌وگو کرد.

در این دیدار احمدیان با اشاره به سوابق دیرینه همکاری‌های دو کشور، مناسبات فیمابین را امنیت ساز و ثبات آفرین ذکر کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: توسعه روابط دوستانه بین دو همسایه، تأمین کننده منافع پایدار ایران و ترکیه است.

وی با تبریک پیروزی اردوغان و حزبش و انتصاب فیدان به عنوان وزیر خارجه ترکیه، ابراز امیدواری کرد روابط ایران و ترکیه در این دوره به سطوح ممتاز مورد نظر رهبران دو کشور ارتقا یابد.

احمدیان، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته با رئیس جمهور ترکیه که فرمودند، امنیت ترکیه امنیت ایران است تصریح کرد: ایران و ترکیه سرنشینان یک کشتی هستند و دشمنان با آگاهی از این ظرفیت تلاش می‌کنند ضمن اخلال در روند همکاری‌های دوجانبه، مانع هم افزایی ظرفیت‌های گسترده دو کشور شوند.

وی با بیان اینکه هر دو کشور از تروریست‌هایی که با حمایت و پشتیبانی غرب و رژیم صهیونیستی تسلیح و تجهیز شده‌اند، آسیب دیده‌اند گفت: خوشبختانه کشورهای منطقه به این درک مشترک رسیده‌اند که امنیت عاریتی، تضمین شده و پایدار نیست و سازوکارهای بومی و همکاری‌های منطقه‌ای تضمین کننده امنیت پایدار است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر ضرورت تقویت همکاری‌های اقتصادی ایران - ترکیه به ویژه در حوزه انرژی و ترانزیت، هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری برای مبادلات تجاری را سهل الوصول خواند.

احمدیان با اشاره به ضرورت همکاری دو کشور در موضوع مقابله با اسلام هراسی و اهانت به قرآن کریم اظهار داشت: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ در جهان اسلام موظفند به وظیفه اعتقادی و تاریخی خود در برابر هجمه ناجوانمردانه عوامل صهیونیسم بین‌الملل به اعتقادات میلیون‌ها مسلمان در جهان عمل کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به تحولات منطقه قفقاز و مخالفت جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه، برگزاری نشست ۳+۳ را اقدام مؤثری برای رفع سو تفاهمات و حل موضوعات بین کشورهای این منطقه ذکر کرد.

در این دیدار هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه با تبریک انتصاب احمدیان در سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، علاقه‌مندی کشورش را برای گسترش همه جانبه روابط با ایران اعلام کرد.

وی ابراز امیدواری کرد در این دور، فصل جدیدی از همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه آغاز شود.

هاکان فیدان تأکید کرد: در این مسیر باید مراقب شیطنت دشمنان که با اقدامات مخرب خود به ویژه با ابزار رسانه روابط دو کشور را هدف گرفته‌اند، باشیم.

وزیر خارجه ترکیه با ابراز خرسندی از توافق بین ایران و عربستان از ایران به عنوان کشوری بزرگ و مسؤولیت پذیر در منطقه یاد کرده و از نقش جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم تمجید کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شیدا در سریال زخم کاری کیست ؟