رشد ناهنجاری «ال نینو» و تقویت اثر بارشی آن بر کشور


رشد ناهنجاری «ال نینو» و تقویت اثر بارشی آن بر کشور

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی هواشناسی کشور گفت: بر اساس آخرین داده‌های مشاهداتی، ناهنجاری ال_نینو به سرعت در حال رشد است و انتظار می‌رود؛ یک رویداد قوی ال_نینو ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، اظهار داشت: تحقیقات آماری نشان داده است که معمولاً با رویداد ال_نینو بارش تجمعی پاییزی در ایران در شرایط نرمال و فراتر از نرمال است و برعکس در شرایط لانینا در غالب استان‌های کشور جمع بارش‌های پاییزی به کمتر از نرمال گرایش دارد.

وی افزود: در سه سال اخیر تا انتهای سال ١٤٠١ شرایط لانینای متوسط در محدوده استوایی اقیانوس آرام حاکم بود که بارش‌های پاییزی کشور در این سه سال شدیداً کمتر از نرمال بود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: امسال شرایط دور پیوند نوسان جنوبی موسوم به انسو خاص است و بر خلاف گذشته، این شاخص پس از پایان فاز لانینا، وارد فاز خنثی نشد و مستقیم وارد فاز ال نینو شده است.

وظیفه خاطرنشان کرد: پاییز و زمستان آینده با احتمال قوی با رویداد النینوی متوسط مواجه خواهیم بود که در صورت همراهی سایر عوامل مؤثر، انتظار می‌رود بارش تجمعی مناطق مختلف کشور در پاییز و نیمه اول زمستان امسال، بخصوص در نیمه غربی به مقدار نرمال و بیشتر از نرمال برسد.

گفتنی است، «ال نینو» یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّارهه زمین می‌شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه متن و پیام تبریک روز معلم فیزیک