روابط جنسی و باروری در زنان و مردان با وجود آسیب طناب نخاعی


امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد.

روابط جنسی و باروری در زنان و مردان با وجود آسیب طناب نخاعی

شفا آنلاین>سلامت جنسی>ضایعه نخاعی چالش های متعددی را برای عملکرد بسیاری از اعضای بدن ، به ویژه در ناحیه های واقع در سطح آسیب دیدگی یا پایین تر از آن ایجاد می کند . یکی از پیامد های آسیب نخاعی نقص عملکرد روده و مثانه و بی اختیاری ادرار است که عملکرد جنسی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد . ضایعه نخاعی به معنای قطع رابطه و میل جنسی نیست ، البته مدتی طول می کشد تا فرد آسیب دیده به شرایط جدید عادت کند و دوباره امیال طبیعی جنسی در او بیدار شود . افزایش آگاهی درباره عوارض ضایعه نخاعی بر رابطه جنسی ، لازمه ایجاد تغییرات مثبت و موثر پس از آسیب نخاعی است .

به گزارش شفا آنلاین: امروزه یکی از مقولات مطرح و مورد توجه، مسئله مشکلات جنسی و فقدان عملکرد جنسی مناسب در بین زوجین است که می‌تواند موجب بسیاری از اختلافات بین همسران باشد.

مشکلات افراد قطع نخاعی

پس از آسیب نخاع ، بسیاری از مردان در نعوظ آلت دچار مشکل می شوند . این مشکلات شامل ایجاد یا حفظ نعوظ و یا هردو است . درطی فعالیت جنسی آلت پر از خون شده و سفت می گردد ، به این حالت نعوظ گفته می شود . به طور کلی دو نوع نعوظ وجود دارد که نعوظ روانی و نعوظ رفلکسی نام دارند . منشا نعوظ های روانی مغز می باشد . در واقع فرایند نعوظ روانی با افکار ، تصورات ، دیدن ، شنیدن و هر آنچه که سبب برانگیختگی فرد می شوند ، شروع می گردد . نوع دوم ، نعوظ رفلکسی یا تماسی است . این نوع نعوظ با تماس فیزیکی مستقیم آلت تناسلی و سایر قسمت های دستگاه تناسلی شروع می شود .
اگر در قسمت های فوقانی طناب نخاعی آسیب کامل اتفاق بیفتد ،‌ دیگر سیگنال های مغز نمی توانند به مرکز نعوظ روانی برسند و بنابراین این گونه مردان قابلیت نعوظ روانی خود را از دست می دهند . حال اگر مردی دچار آسیب به طناب نخاعی در زیر قطعه دهم سینه ای شود ،‌ مرکز خاجی تحت تاثیر قرار گرفته و نعوظ رفلکسی دچار آسیب می شود . این مردان برای رسیدن به نعوظ ، وابسته به افکار ، تصورات و حس خود می باشند .

آیا افراد قطع نخاعی بچه دار می شوند؟

در ابتدا باید توجه داشت که آسیب نخاعی به معنی ناتوانی در بچه دار شدن نیست ، در صورتی که فرد بخواهد بچه دار شود ، روش هایی برای جمع آوری مایع منی وجود دارد . ممکن است این روش ها در تمام موارد موثر نباشند ولی احتمال باردار شدن را افزایش می دهند . از جمله این روش ها استفاده از ویبراتور است . ویبراتور وسیله ای است که باعث تحریک سر آلت شده و باعث انزال می شود . ویبراتور های به کار رفته در افراد آسیب نخاعی دامنه تحریک بالایی دارند . با استفاده از ویبراتور با دامنه تحریک بالا ، بیش از نیمی از افرادی که آسیب نخاع دارند انزال پیدا می کنند . کیفیت منی به دست آمده از طریق استفاده از ویبراتور بهتر از سایر روش ها می باشد .

ازدواج با مرد ضایعه نخاعی

ضایعات نخاعی یک موقعیت تهدید کننده کیفیت زندگی است و به طور قابل توجهی سبب اختلال در روابط فرد با همسر می شود . در صورتی که قصد دارید با فرد دچار ضایعه نخاعی ازدواج کنید ، لازم است نکاتی را در جهت برقراری رابطه جنسی با فرد دچار معمولیت بدانید .گاهی همسران مردان آسیب نخاعی چنین تصور می کنند که توانایی شروع و تحریک جنسی را در همسرشان ندارند و این خود سبب اختلافات زناشویی می شود . بنابراین توجه به جنبه های جسمی ، روانی و عاطفی رابطه جنسی می تواند به ایجاد رضایت جنسی در طرفین کمک کند .
در چنین روابطی هم مرد و هم زن باید به دنبال راه هایی باشند که باعث ارضاء آنها می شود ، که در این زمینه نقش شریکی که دچار معلولیت نیست پررنگ تر است .

تاثیر تنگی کانال نخاعی بر نعوظ

در صورتیکه تنگی کانال نخاعی سبب فشار و آسیب به اعصابی شود که در فرآیند نعوظ تاثیر دارند ، می تواند سبب اختلال در نعوظ شود .

آسیب اعصاب تناسلی

سطوح T11 L2 نعوظ های روانی را کنترل می کنند ، که زمانی اتفاق می افتد که مغز شما با خیال پردازی تحریک می شود . سطوح S2S4 نعوظ رفلکسی را کنترل می کنند که از طریق لمس فیزیکی آلت تناسلی رخ می دهد . آسیب به این اعصاب اختلال نعوظ و مشکل در برقراری روابط جنسی را به دنبال خواهد داشت .



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویر جنجال‌ساز از مجری زن سابق صداوسیما در BBC