رشد حملات سایبری در ماه‌های اخیر/فضای مجازی محیط تمرکز دشمنان است


رشد حملات سایبری در ماه‌های اخیر/فضای مجازی محیط تمرکز دشمنان است

طبق گفته چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استفاده از فیلترشکن‌ها موجب کاهش نظارت و تنظیم‌گری و حکمرانی بر شبکه‌های مجازی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا تقی‌پور در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی، گفت: مهمترین دلیل مشکلات موجود در دسترسی به شبکه اینترنت، استخراج زیرساخت‌های موجود و عدم سرمایه گذاری کافی طی ۱۰ سال گذشته در این حوزه است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها نیاز به پهنای باند برای کسب و کارها و استفاده کاربران در حال افزایش است، اما ظرفیت شبکه‌ها به اندازه کافی افزایش نیافته و همان مشکلی که در حوزه برق داریم، در اینجا هم داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری در این حوزه از سال ۹۲ تا ۹۵ به یک سوم و بعضاً یک پنجم کاهش یافته، بنابراین نیاز است تدابیری در این حوزه اتخاذ شده و اصلاح تعرفه، ارائه مشوق‌ها برای بخش غیردولتی و ارتقای ظرفیت برای رفع مشکلات امری ضروری است.

تقی‌پور با بیان اینکه امنیت شبکه ملی سایبر به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی مدنظر قرار نگرفته و شاهد افزایش بی سابقه حملات اینترنتی علیه شبکه ملی اطلاعات هستیم، اظهار داشت: امروزه صاحبان اصلی شبکه‌های فیلترشکن از این ابزارها به عنوان بدافزار استفاده می‌کنند و تولید پهنای باند مزاحم، موجب اشباع شبکه در ساعت‌های اوج مصرف شده و دسترسی‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

مردم از وضعیت اینترنت ناراضی هستند

در ادامه جلسه، لطف‌الله سیاهکلی، گفت: امروز قیمت اینترنت بیش از پیش دارای اهمیت شده است، زیرا کسب و کارها با این محور اداره می‌شود. متأسفانه قیمت‌ها در این حوزه نامناسب است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این میان سرعت نیز دارای اهمیت است. ما مدام از ظرفیت‌سازی صحبت می‌کنیم که این موضوع برای بستر موبایل مهم تلقی می‌شود اما برای اماکن اقتصادی، فروشگاه‌ها و منازل باید مسئله سرعت در نظر گرفته شود.

سیاهکلی تصریح کرد: امروزه استفاده از فیلترشکن‌ها افزایش یافته و این موضوع پهنای باند زیادی را اشغال می‌کند که نیازمند ساماندهی است. همچنین باید به مؤلفه رضایتمندی مردم نیز توجه داشت، زیرا مردم هزینه می‌کنند، اما نسبت به توسعه زیرساخت‌ها و شرایط اینترنت ناراضی هستند.

در حوزه موبایل سرمایه‌گذاری کمی صورت گرفته است

همچنین مصطفی طاهری در این زمینه، اظهار داشت: در حوزه موبایل و بی‌سیم سرمایه‌گذاری کمی صورت گرفته، این در حالی است که بار اصلی اینترنت روی شبکه بی‌سیم است که باید با توسعه فیبر نوری و انتقال ترافیک از بی‌سیم، این کمبودها را جبران کرد.

وی ادامه داد: تصمیم‌گیران متعددی در این بخش وجود دارند و بر اساس گزارش ارائه شده حداقل ۸ جای مختلف در این بخش هستند و این عدم مدیریت یکپارچه موجب آسیب شده است که باید فکری جدی برای این موضوع شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد حملات سایبری در ماه‌های اخیر، تصریح کرد: استفاده از فیلترشکن‌ها موجب کاهش نظارت و تنظیم‌گری و حکمرانی بر شبکه‌های مجازی شده است که نیاز به بهینه سازی شبکه داریم.

فضای مجازی محیط تمرکز دشمنان است

در ادامه جلسه، عزت اله اکبری تالارپشتی، گفت: فضای مجازی محیط تمرکز دشمنان است که باید در این رابطه برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم و رضایت و اعتماد مردم را به سمت شبکه‌های داخلی جلب کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این حوزه با تعدد مراجع مواجه هستیم، و در حالی که وزیر ارتباطات برای پاسخگویی در مجلس حضور می‌یابد، ۷ مرجع دیگر هم داریم که کار مسدودسازی و بازگشایی را انجام می‌دهند و این موضوع باعث آشفتگی در تصمیم گیری می‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خصوصی شدن شرکت مخابرات به محل نزاع برای وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات تبدیل شده، در حالی که این دو نهاد دارای ظرفیت‌های زیادی بوده و انتظار می‌رود رئیس‌جمهور با ورود به این حوزه، این مسئله را حل کند. زمانی فرار مغزها انفرادی بود اما اکنون شرکت‌های دانش بنیان ما را هدف قرار داده اند و نباید اجازه داد این شرکت‌ها به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

عدم کیفیت و سرعت مناسب اینترنت

همچنین محمدحسین فرهنگی در این مورد، گفت: یکی از مشکلات امروز در حوزه ارتباطات، سرعت و کیفیت اینترنت است و عدم کیفیت و سرعت مناسب اینترنت موجب شده برخی از فعالان این عرصه مهاجرت کرده و به دلیل دسترسی مناسبی که در کشورهای همسایه به این موضوع وجود دارد، زندگی در آن کشورها را برای ادامه فعالیت‌های خود انتخاب کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم در این زمینه گسست رابطه میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات است و این شرکت امکانات بسیار گسترده ای دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم بی نظیر از آوازخوانی محشر و دلنشین هوتن شکیبا + دلبری این بچه تمامی ندارد!