ارزیابی اندیشه های گروه های تروریستی در جهان اسلام/ماجرای جنایاتی که سلفی ها به اسم اسلام در حرمین عسکریین(ع) رقم زدند


ارزیابی اندیشه های گروه های تروریستی در جهان اسلام/ماجرای جنایاتی که سلفی ها به اسم اسلام در حرمین عسکریین(ع) رقم زدند

حجت الاسلام جعفری فراهانی گفت: رفتار داعشی ها و تکفیری ها بر اساس اصول انسانی نیست، آنها باعث ایجاد رعب و وحشت در بین مردم می شوند، آنها آسیب های فراوانی را به جامعه انسانی و تعالیم اسلام در دوره معاصر وارد کرده اند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حرم مطهر امام حسن عسکری(ع) در شهر سامرا، دوبار در سال‌های 1384 و 1386، بر اثر انفجار تروریستی تخریب شد، هر چند که این حرم مطهر به طور کامل بازسازی شد اما چه چیزی باعث شده که دشمنان چنین کینه‌ای از این امام معصوم داشته باشند. تخریب اول چهارشنبه 23 محرم ۱۴۲۷ق (3 اسفند 1384ش) حدود ساعت ۷ صبح تروریستهای تکفیری وابسته به القاعده، به رهبری ابومصعب زرقاوی، با پوشیدن لباس نیروهای تکاور عراق، وارد حرم عسکریین شدند و اسلحه نگهبانان را مصادره و آنها را به همراه خادمان حرم، در یکی از غرفه‌های صحن زندانی کردند و با کارگذاری مواد منفجره TNT به وزن حدود ۲۰۰ کیلوگرم در داخل بنا، حرم مطهر را منفجر کردند. لذا به مناسبت سالروز تخریب حرمین عسکریین با حجت الاسلام والمسلمین «عباس جعفری فراهانی» کارشناس دینی و مذهبی گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

ارزیابی اندیشه های گروه های تروریستی در جهان اسلام/ماجرای جنایاتی که سلفی ها به اسم اسلام در حرمین عسکریین(ع) رقم زدند

تاریخچه مختصری از تخریب قبور ائمه (ع) توضیح دهید؟

حرم امامین عسکریین، آرامگاه و مزار نورانی حضرت علی بن محمد الهادی (ع) امام دهم و فرزندش گرامی اش حضرت امام حسن عسکری (ع) و نیز مقبرۀ نرجس خاتون همسر، حکیمه خاتون عمۀ آن حضرت، آن‌جا قرار دارد. در ضلع غربی حرم، سرداب معروف به غیبت حضرت امام مهدی (ع)، محل پنهان شدن و غیبت ایشان واقع شده است.

این آستان مقدس، از دیرباز تاکنون، یکی از زیارت گاه‌های مهم شیعه در جهان بوده و وجود آن در شهر سامرا، این شهر را به یکی از چهار شهر زیارتی مهم شیعیان در عراق، تبدیل کرده است. حرمین عسکرین از گذشته تاکنون در شهر سامرا برای شیعیان از جایگاه مهم و ویژه ای برخوردار بوده است. گرچه بیشتر جمعیت این شهر را برخلاف کربلا و نجف که شیعه نشین هستند، سنی ها تشکیل می دهند اما اهل سنت هم احترام ویژه ای برای حرمین عسکریین (ع) قایل هستند و تاکنون هیچ بی احترامی نسبت به این قبور نکردند.

این حرم مطهر، در شهر سامرا (شهری در ۱۲۰ کیلومتری شمال بغداد) در روایات شیعه به زیارت مرقد امامان سفارش شده است. هر ساله شیعیان بسیاری از مناطق مختلف جهان قبور نورانی امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) و دیگر محل های متبرک را در شهر سامرا زیارت می‌کنند.

دلیل اصلی دوباره تخریب شدن حرمین عسگریین (ع) چیست؟

داعش با به قدرت رسیدن خود در عراق و سوریه اهداف و سیاست های خاصی را ترسیم کرد از جمله اینکه در فاصله سال های 1384 و 1386 تکفیری‌های داعشی به قبور مطهر سامرا حمله کردند. سال ۱۳۸۶ دو انفجار در حرم عسکریین (ع) به وقوع پیوست. در این انفجارها ضریح مطهر، گنبد و گلدسته‌های آن به طور کامل تخریب و دچار آسیب فراوانی شد.

گروه های تکفیری، گروه هایی از مسلمانان هستند که به دلیل اعتقادشان به سیره و اندیشه سلف و استفاده از حربه تکفیر در مقابل مخالفان خود به این نام تکفیری نامیده می شوند. این گروه ها که از درون سلفیه بیرون آمده اند، امروزه به بزرگ ترین مشکل دنیای اسلام تبدیل شده و باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیر مادی و معنوی به جهان اسلام گردیده اند.

ریشه های افکار جریان داعشی های تکفیری عمدتا به دو عامل بر می گردد. یکی مبانی و دلایل سنتی که آنها، رهبران سلفی و وهابی قرن هفتم (ابن تیمیه حرانی) و دوازدهم هجری (محمد بن عبدالوهاب) را رهبران فکری خود می دانند. اگر افکار و عقاید داعش و سایر گروه‌های تکفیری و تروریستی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، مشاهده می‌شود که منشأ افکار و جنایات همه این گروه‌ها واحد و مشترک است و برگرفته از عقیده و تفکر ابن تیمیه دمشقی حرانی، این قیم جوزیه و محمد بن عبدالوهاب می باشد. ضمن اینکه می دانیم امثال ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب احترام به قبور را لازم نمی دانند و اصولا مخالف ساختن مناره، گنبد و بارگاه برای قبور و شخصیت ها می باشند و هیچ فرقی هم بین پیامبران و غیر پیامبران و امامان شیعه (ع) قایل نیستند.

آنها معتقدند که اساسا بنای قبور حرام و بدعت است و نباید این کار صورت بگیرد. به احادیث و روایات زیادی هم در کتاب های خودشان تمسک می کنند که کلاً مخالف با ساخت این نوع قبور می باشند. همان طور که در تاریخ هم خواندیم، وهابی ها بیش از 100 سال قبل، با مسلط شدن بر عربستان به قبور ائمه (ع) و بقیع حمله کردند و اقدام به تخریب آنها نمودند که حتی قصد تخریب حرم مطهر پیامبر اکرم (ص) هم داشتند که با اعتراض شدید علما و مسلمانان جهان موفق نشدند. از طرف دیگر داعشی ها به یک مبانی نوین و جدیدی معتقدند و تمسک می کنند که عمدتا به 7- 8 عامل مهم و مبنایی بر می گردد که در کتاب ها و منابع خودشان به آنها تصریح کردند.

یکی از این مبانی بحث تکفیر اعتقادی و سیاسی است که غیر از اعتقاد خودشان هر اعتقادی از هر ملت و امتی به ویژه مسلمانان و شیعیان را باطل و خلاف می دانند. تمام اندیشه های وهابیت تکفیری حول محور توحید و شرک است، لذا توسل به غیر خدا و طلب شفاعت از پیامبران و اولیا و زیارت قبور آنان را هم منافی با توحید و از مصادیق شرک می دانند.

در کفر سیاسی هم می گویند جهان اسلام و ممسلمانان تحت تسلط صلیبی ها و غیر مسلمان ها واقع شده و لذا کافر محسوب می شوند. همین طور در مباحث جهاد و مبارزه با دشمنان، جاهلیت، هجرت، مهدویت و آخرالزمان، اعتقاد خاصی دارند که تاریخ نویسان نوین ما از آنها به عنوان مبانی نوین داعش یاد می کنند و کتاب هایی هم در این زمینه تالیف نمودند، از جمله بحث نکایه و انهاک یا توحش که یکی از مبناهای آنها محسوب می شود. نکایه، به معنای فرسوده کردن، از پا درآوردن، فرو پاشیدن، متلاشی کردن، خسته کردن و به تحلیل بردن است. بر اساس اندیشه های گروه های تکفیری، تقابل با جامعه جاهلی از درون جامعه شروع می شود و هر فرد وفادار به عقاید تکفیبری، وظیفه دارد با تمام وجود به جامعه و داشته های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن ضربه بزند تا زمینه های اضمحلال و نابودی اش را فراهم کند. گروه های تکفیری برای این استراتژی از مفهوم نکایه و انهاک استفاده می کنند. بر این اساس هر فردی در هر گوشه ای از جهان که قدرت پیوستن به مجاهدین برای جهاد را ندارد، وظیفه دارد در حد توان خود به هر صورتی که می تواند به دشمن ضربه بزند؛ چه اینکه به زعم گروه های تکفیری در جهاد حقیقی به افراد زیادی نیاز نیست بلکه پنج نفر نیز می توانند جبهه جهاد تشکیل دهند.

همچنین می گویند در برابر مخالفان خود باید با هر وسیله ای به آنها هجوم ببریم و با ایجاد وحشت آنها را از صحنه بیرون و خودمان را مسلط نماییم؛ این اقدامات را در گذشته هم انجام دادند و از جمله زمانی که در عراق و سوریه مسلط شدند، شاهد این نوع رفتارهای ناشایست از آنها بودیم. آنها می گویند باید مخالفان خودمان را با هر شیوه ای که امکان دارد از میدان خارج کنیم.

علت تکرار تخریب دوباره حرمین عسکریین (ع) همین است که وهابی ها در حادثه اول موفق به تخریب بخشی از گنبد حرمین عسکریین شدند. با پوشیدن لباس نیروهای تکاور عراق وارد حرم شدند و اسلحه نگهبانان را مصادره و آنها را به همراه خادمان حرم در یکی از غرفه های صحن زندانی کردند و با بارگزاری مواد منفجره تی ان تی به وزن حدود 200 کیلوگرم در داخل بنا حرم مطهر را منفجر نمودند. بار دوم قصد تخریب کل قبور را داشتند که با حفاظت و اقدامات امنیتی صورت گرفته در رسیدن به اهداف شوم شان ناکام ماندند. شاید یکی از دلایل حمله مجدد به این مکان مقدس، موضوع محل ولادت امام مهدی (ع) و محل غیبت آن بزرگوار باشد که تکفیری ها خواسته اند با کار خود بی احترامی خود را به اعتقاد شیعیان و موضوع مهدویت بکنند!

رفتار و عملکرد این افراد به نام اسلام موجب وارد شدن چه آسیب هایی به دین اسلام در اذهان جهانیان شده است؟

آسیب های بسیار فراوانی از سوی این گونه اقدامات جریان تکفیری متوجه اسلام و جهان بشریت شده است. نکته مهم این است که آنها با این اعتقادات، شیوه و رفتار خودشان باعث منصرف شدن افرادی شدند که قصد گرویدن به اسلام را داشتند. البته آنها با استناد کردن به بعضی الفاظ، کلمات و اعتقادات مقدس معتقدند که قصد تبیین و تبلیغ اسلام سلف صالح و ناب را دارند! معنای اول در مورد کسانی است که مدعی اند در اعتقادات و احکام فقهی باید به سلف صالح اقتدا کرد. منظور آنها از «اسلام سلف صالح» تبلیغ همان اسلام زمان پیامبر (ع) و اصحاب اولیه و نخستین است، همان رفتاری که پیامبراکرم (ص) در مکه و مدینه با مردم داشتند. مثلا معتقدند پیامبر (ص) اجازه ساخت گنبد بر قبور را نمی دادند و دستور تخریب آنها را صادر می کردند، یا اینکه آن حضرت مثلا در دفن اموات و قبور بقیع، اجازه ساخت گنبد یا بارگاه برای قبور را ندادند.

آنها جهاد و مبارزه را یکی از اصول خود می دانند، ضمن اینکه این عناوین می تواند برای خیلی ها جالب و مقدس باشد اما عملکرد مهم است که آنها عملکرد بسیار زشت و وحشیانه ای از خود نشان می دهند، مثلا به مردم بی دفاع حمله می کنند و به زن و بچه هیچ رحمی نمی کنند؛ همه را می کشند. یا معتقدند ما با استناد به رفتارهای اصحاب پیامبر (ص) در فتوحات صورت گرفته در زمان خلیفه اول، خلیفه دوم و خلیفه سوم عمل می کنیم که با هجمه و هجوم، ملت های غیر مسلمان را تسلیم خود می کردند. در حالی که بزرگان شیعه بر اساس تعالیم اسلام ناب و مبانی اهل بیت (ع) و امامان شیعه این حرکت ها را قبول ندارند. حرکت هایی که امام علی (ع) در زمان خودشان با مخالفان انجام می دادند همه بر اساس اصول عقلانی و شرعی استوار بود. از جمله اینکه امام با مخالفان خود احتجاج می کردند. در جنگ جمل، صفّین و نهروان کاملا اصول انسانی را رعایت می نمودند. امام ابتدا افرادی را می فرستادند یا خودشان خطبه می خواندند و احتجاج می کردند. اگر مخالفان اصرار بر عقاید خود می کردند یا دست به حملات آسیب زا می زدند یا اقدام به کشتن مسلمانان می کردند، آن وقت ناچار به آغاز حمله و جنگ می شدند و قصاص می نمودند.

مانند این رفتارهایی نبود که داعشی ها و تکفیری ها در سال های اخیر از خود نشان دادند، انواع قساوت ها، جنایت ها، آتش زدن مخالفان خودشان، تمام جنایت های آنها امروز به برکت وجود رسانه ها مستند موجود است. لذا رفتار آنها بر اساس اصول انسانی نیست، آنها باعث ایجاد رعب و وحشت در بین مردم می شوند، به اسم اسلام دست به اقدامات شنیع می زنند. لذا افرادی که از ملت های دیگر شاهد این نوع رفتار و عملکرد داعشی ها و تکفیری ها بودند از اسلام متنفر می شدند و موضوع اسلام هراسی در بین ملت های دیگر مطرح می شد؛ بنابراین اینها آسیب های فراوانی را به جامعه انسانی و تعالیم اسلام در دوره معاصر وارد کرده اند. از سوی دیگر عوامل سیاسی و پشت پرده این جنایت را که همان استکبار جهانی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی می باشد را نباید غافل شد و نادیده گرفت.

ملت های اسلامی و غیر اسلامی باید آگاهی و اطلاعات خود در زمینه رفتار و عملکرد سلفی ها و تکفیری ها را افزایش دهند. در صورتی که بخواهند چشم و گوش بسته، قضاوت نمایند دچار انحراف می شوند کما اینکه متاسفانه بسیاری از اهل سنت مرتکب چنین اشتباهی می شوند. ضمن اینکه بخش عمده ای از براداران اهل سنت هم در این زمینه آگاهی های لازم را دارند ولی هنوز هم در بعضی از مناطق جهان افرادی هستند که چشم و گوش بسته از داعشی ها و تکفیری ها حمایت می کنند که امیدواریم آگاه و هدایت شوند.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا