تبلیغ با اخلاص بر جان مستمع می نشیند/ تبلیغ باید زمینه رشد و تعالی مخاطب را فراهم کند


تبلیغ با اخلاص بر جان مستمع می نشیند/ تبلیغ باید زمینه رشد و تعالی مخاطب را فراهم کند

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه تبلیغ با اخلاص بر جان مستمع می نشیند گفت: اگر اخلاص را در کارهای تبلیغی خود در نظر نگیریم فقط برای رفع تکلیف کار کردیم و مستمع فقط آن را می شنود و هیچ بهره ای از آن نمی گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد کاظم موسوی متقی»، مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص تبلیغ گفت: در آستانه ماه محرم و ایام تبلیغ دین و معارف اسلامی هستیم. تبلیغ به معنی رساندن پیام است. برای رساندن پیام هم باید شکل پیام رساندن را مورد توجه قرار دهیم و هم محتوا را. در واقع تبلیغ دارای ماهیت و شکل خاصی است. شکل تبلیغ یا ظاهر امر تبلیغ مسئله ای است که به مهارت های مبلغ بر می گردد که بتواند از مهارت های گویشی و مهارت های نوآوری، مسئله تبلیغ و نوع بیان و گفتار را جذاب کند،

وی با بیان اینکه یکی از روش های تبلیغ منبر است افزود: اما فضای مجازی، کلیپ، پادکست و دیگر ساحت های مختلف تبلیغ وجود دارد که اینها شکل و ظرف تبلیغ را تشکیل می دهند که باید جذاب باشد لذا شکل ظاهری تبلیغ، نوع بیان و جذابیت هایی است که یک مبلغ باید از آنها بهره مند باشد اما بخش دوم محتوای تبلیغ است که باید سالم، با کیفیت، مقوی و مغزی باشد تا موجبات رشد و تعالی مخاطبان خود را فراهم نماید لذا پیام تبلیغی که محتوای تبلیغی را تشکیل می دهد اول از همه باید در کمال صحت و سلامت باشد که خدایی ناکرده اگر پیام تبلیغی منحرف کننده یا پیام بیمارگونه ای باشد، باعث انحراف جامعه می شود. متاسفانه مبلغانی داریم که با لسان زیبا و قالب بسیار شیک اما پیام منحرف کننده ای را به مستمع می رساند. لذا اولین نکته این است که آن محتوا باید سالم و بر اساس معارف ناب حقه اسلامی باشد.

حجت الاسلام موسوی در ادامه افزود: نکته دوم اینکه پیام این محتوای سالم باید مخاطب را جذب نماید، پیامی باشد که مورد نیاز مخاطب باشد. اگر مطالبی بیان شود که اصلا مورد نیاز امروز جامعه نیست، آن جامعه پس می زند، چون جوانان امروز، زن امروز و جامعه امروز یک سری نیازهای خاصی داردکه باید آنها مورد توجه قرار گیرد، حتی مجلس امام حسین (ع) هم دارای نیازهایی است که مبلغ باید آنها را بشناسد و در یک قالب زیبا و با یک محتوای سالم به مخاطب خود ارایه دهد. هنر مبلغ همین است. وقتی می گوییم یک مبلغ به درجه اوج می رسد یعنی همه اینها را با هم جمع می کند و آن را به جان مستمع می رساند. علاوه بر همه این موارد، اخلاص در تبلیغ هم چاشنی کار را تشکیل می دهد. در این صورت است که کوتاه ترین پیام هم به جان مستمع (آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند) می نشیند.

مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف در ادامه افزود: بنابراین اگر اخلاص را در کارهای تبلیغی خود در نظر نگیریم فقط برای رفع تکلیف کار کردیم و آن مستمع فقط آن را می شوند و هیچ بهره ای از آن نمی گیرد. متاسفانه بسیاری از مشکلاتی که امروزه دامن گیر جامعه ما شده و با وجود همه این تبلیغاتی که در منبرها گفته می شود، ولی هنوز کاهش نیافته ، شاید یکی از دلایل اش این است که آن گفتارها و تبلیغات فاقد اخلاص است و بیشتر با نیات مادی و شهره شدن انجام می شود. بر همین اساس است که همه این موارد باعث کاهش اثر تبلیغ می شود.

وی اظهار کرد: اینکه در گذشته حرفی که مبلغان قدیمی می زدند بر جان مستمع می نشست و جامعه را متحول می کردند به دلیل همین انقلابات روحی و درونی خودشان بود؛ ابتدا در درون شان تحولاتی ایجاد می شد، سپس با این انقلاب درونی و تقوا برای مردم سخنرانی می کردند؛ به همین دلیل حرف شان جامعه را متحول می کرد.

حجت الاسلام موسوی در پاسخ به این سوال که چگونه مبلغان باید با زبان جوانان صحبت کنند، اظهار کرد: مسلما جوان امروز زبان خود را می طلبد. آنچه برای مخاطبان بزرگسال و کهنسال گفته می شود، جوان امروز پذیرای آن نیست. شناخت زبان جوان و نوجوان هم کار هر کسی نیست، باید نیازهای دوران جوانی را بشناسیم و بفهمیم. به قول معروف باید با همان لسان و با آنچه که مبتلابه امروز جوان ماست،مانند فضای مجازی و آداب اجتماعی و دام های شیطانی سخن گفت. اینها مسایلی است که جوانان امروز ما گرفتارش هستند و باید برایشان مطرح کنیم، اینکه بیاییم از اقتصاد کلان برایشان صحبت کنیم هیچ فایده ای ندارد. مسلما باید آنچه که مبتلابه آنهاست صحبت کرد.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...