چای «کامبوجا» در کنترل قندخون افراد دیابتی موثر است


چای «کامبوجا» در کنترل قندخون افراد دیابتی  موثر است

کامبوجا نوعی چای تخمیر شده است که بسیاری بر این باورند که فواید سلامتی متعددی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، اگرچه این مطالعه کوچک و شامل ۱۲ شرکت کننده بود، اما نشان داد که کامبوجا ممکن است به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. این نوشیدنی که با باکتری‌ها و مخمرها تخمیر شده است، از ۲۰۰ سال قبل از میلاد در چین مصرف می شده است.

محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که کامبوجا مصرف کردند، میانگین قند خون ناشتا پس از نوشیدن آن به مدت چهار هفته به میزان قابل توجهی پایین‌تر بود- ۱۱۶ در مقابل ۱۶۴ در شروع مطالعه.

برای این مطالعه، شرکت کنندگان روزانه ۲۲۵ گرم کامبوجا یا یک نوشیدنی با طعم مشابه به مدت چهار هفته مصرف کردند. سپس، پس از یک وقفه دو ماهه برای پاک شدن اثرات بیولوژیکی نوشیدنی‌ها، نوشیدنی‌ها بین گروه‌ها به مدت چهار هفته دیگر مبادله شدند. به هیچ یک از شرکت کنندگان گفته نشد که چه می‌نوشند.

دکتر «دانیل مرنشتاین»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه جورج تاون در واشنگتن، گفت: «اگرچه مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی قبلی در مورد فواید کامبوجا انجام شده بود، اما ما معتقدیم این اولین بررسی اثرات کامبوجا در افراد مبتلا به دیابت است.»

کامبوجا با افزودن گونه‌های خاصی از باکتری‌ها، مخمر و شکر به چای سیاه یا سبز و اجازه تخمیر شدن و تولید اسید استیک درست می‌شود.

در طی تخمیر، باکتری‌ها و مخمرها لایه‌ای به نام SCOBY را تشکیل می‌دهند که اعتقاد بر این است که دارای مزایای پروبیوتیکی است. طرفداران همچنین ادعا می‌کنند که این چای به بهبودی مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی از فشار خون گرفته تا سرطان کمک می‌کند، اگرچه این ادعاها اثبات نشده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید