گزارش تحلیلی از پویش «اگر من جای دبیر ستاد امر به معروف بودم...»


گزارش تحلیلی از پویش «اگر من جای دبیر ستاد امر به معروف بودم...»

شرکت کنندگان در پویش «اگر من جای دبیر ستاد امر به معروف بودم...» مطالبات و اولویت‌های کاری دبیر ستاد را به ترتیب عفاف و حجاب، فرهنگ، حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، اجتماعی، بیت‌المال، سیاست، اقتصاد، خانواده و محیط زیست اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، شرکت کنندگان در پویش «اگر من جای دبیر ستاد امر به معروف بودم...» مطالبات و اولویت‌های کاری دبیر ستاد را به ترتیب در حوزه‌های عفاف و حجاب، فرهنگ، حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، اجتماعی، بیت‌المال، سیاست، اقتصاد، خانواده و محیط زیست اعلام کردند.

بهره‌گیری از نقطه نظرات مردم در تعیین خط مشی‌ها و سیاستگذاری‌های کلان» از مهم‌ترین رویکرد‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

از این‌رو در نخستین گام، پویش «اگر من جای دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر بودم...» راه‌اندازی شد تا مردم شریف کشورمان از هر قشر و صنفی و با هر تفکر و عقیده‌ای بتوانند به‌صورت کاملاً شفاف و رسا به بیان اولویت‌ها و رویکرد‌ها و آرای خود در ارتباط با مسئولیت دبیر ستاد در حوزه‌های فرهنگ، صنعت، سیاست، اقتصاد، اجتماع، محیط‌زیست، خانواده، عفاف و حجاب، بیت‌المال، حمایت از آمران و ناهیان و... بپردازند تا در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های این مجموعه سهیم باشند.

ثبت ۴۴۲۴ نظر

در این پویش طی مدت ۱۶ روز مجموعاً ۴۴۲۴ نظر، پیشنهاد، راهکار، انتقاد و تقدیر ثبت شد.

اولویت‌های مطرح شده از سوی مشارکت کنندگان در پویش به ترتیب «عفاف و حجاب ۵۶.۸ درصد»، «فرهنگ ۱۸.۴ درصد»، «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ۷.۵ درصد»، «اجتماعی ۶.۸ درصد»، «بیت‌المال ۴.۱ درصد»، «سیاست ۲.۹ درصد»، «اقتصاد ۲ درصد»، «خانواده ۰.۸ درصد»، «محیط زیست ۰.۳ درصد» و «سایر ۰.۴ درصد» بوده است.

اهمیت عفاف و حجاب

در میان شرکت کنندگانی که به موضوع «عفاف و حجاب» رأی داده‌اند، ۹۹.۳ درصد موافق عفاف و حجاب بوده و ۰.۷ درصد مخالفت خود با حجاب اجباری را اعلام کرده‌اند.

در میان نظرات موافقان عفاف و حجاب، ۶۴.۴ درصد «تبیین اهمیت عفاف و حجاب» را مورد تاکید قرار داده‌اند. ۱۴ درصد «رویکرد سلبی»، ۱۲.۸ درصد «رویکرد ایجابی»، ۳.۸ درصد «انتقاد از لایحه عفاف و حجاب»، ۳.۱ درصد «توجه به پوشاک اسلامی» و ۱.۹ درصد «شروع از کارمندان دولت» را انتخاب کرده‌اند.

جایگاه احیای فریضتین

در میان شرکت کنندگانی که حوزه «فرهنگ» برای آن‌ها در اولویت قرار داشته، ۳۹.۸ درصد به اهمیت «احیاء فریضتین» و ۳۳.۲ درصد به موضوع «فرهنگسازی» پرداخته‌اند و ۲۷ درصد درباره «نقش و جایگاه ستاد» در حوزه فرهنگ ابراز نظر کرده اند.

در میان نظرات موافقان اهمیت احیاء فریضتین، ۳۷.۹ درصد «مردمی سازی»، ۳۵ درصد «تحکیم ارزش‌ها» و ۲۷.۱ درصد «اصلاح شیوه‌ها» برایشان از اهمیت برخوردار بوده و در میان کسانی که فرهنگسازی به طور ویژه برای آن‌ها مهم بوده ۷۲.۹ درصد بحث «توجه به فرهنگسازی» و ۲۷.۱ درصد «مقابله با سلبریتی‌ها» را مورد تاکید قرار داده‌اند.

تقویت ستاد امر به معروف

در این پویش دیدگاه‌هایی نیز درباره تقویت یا انحلال ستاد امر به معروف و نهی از منکر ثبت شده است. ۷۵.۸ درصد خواستار تقویت ستاد، ۱۶.۴ درصد خواستار استعفای دبیر ستاد و ۷.۹ درصد نیز خواستار انحلال ستاد شده‌اند.

در میان نظرات موافقان تقویت ستاد، ۵۶ درصد تقویت مدیریت داخلی، ۲۸.۸ درصد ارتقاء جایگاه ستاد و ۱۵.۲ درصد استفاده از نخبگان را مطرح کرده‌اند.

آموزش همگانی

همچنین در میان شرکت کنندگانی که درباره موضوع «اجتماعی» آرای خود را ثبت کرده‌اند، ۴۶.۶ درصد «آموزش همگانی»، ۴۱.۸ درصد «توجه به مدارس» و ۱۱.۶ درصد «توجه به فضای مجازی» را مورد تأکید قرار داده‌اند.

توجه به اقتصاد و معیشت مردم

در حوزه اقتصاد نیز ۵۲.۹ درصد شرکت کنندگان «توجه به اقتصاد و معیشت مردم»، ۱۳.۳ درصد «نظارت بر بانک‌ها و مقابله با رباخواری»، ۸.۸ درصد «رسیدگی به وضعیت مسکن و خودرو»، ۸.۸ درصد «مطالبه از دستگاه‌ها و مسئولان»، ۵.۹ درصد «حمایت از تولید داخلی»، ۵.۹ درصد «مقابله با گرانفروشی» و ۴.۴ درصد «سایر» را مورد اشاره قرار داده‌اند.

تقویت گشت ارشاد مسئولان

در حوزه «بیت‌المال» نیز شرکت کنندگان در پویش «اگر من جای دبیر ستاد امر به معروف بودم...» بدین شرح نظرات خود را ثبت کرده‌اند؛ ۴۸.۹ درصد تقویت «گشت ارشاد مسئولان»، ۳۲.۶ درصد تقویت «مبارزه با فساد» و ۱۸.۵ درصد توجه به «حفظ اموال عمومی» را خواستار شده‌اند.

حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

براساس آمار، شرکت کنندگانی که دیدگاه‌های خود را درباره حوزه «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» ثبت کرده‌اند، ۷۳.۴ درصد «حمایت از آمران»، ۹.۳ درصد «سازماندهی آمران»، ۱۰.۵ درصد «آموزش آمران» و ۶.۹ درصد «اصلاح روش آمریت» را به عنوان خواسته‌های اصلی خود عنوان کردند.

تقویت نظارت بر دستگاه‌ها و مسئولان

دیدگاه‌های شرکت کنندگان در پویش که در حوزه «سیاست» آرای خود را ثبت کرده‌اند، بدین شرح است: «نظارت بر دستگاه‌ها و مسئولان» ۳۳.۷ درصد، «تقویت امر به معروف در دستگاه‌ها» ۱۷.۸ درصد، «انتقاد از صدا و سیما» ۱۰.۵ درصد، «اجرای قانون» ۱۰.۵ درصد، «انتقاد از دولت» ۷.۴ درصد، «نظارت بر جذب و استخدام» ۵.۳ درصد، «انتقاد از قوه قضائیه» ۴.۲ درصد، «انتقاد از مجلس» ۴.۲ درصد، «محاکمه رئیس جمهور سابق» ۳.۲ درصد و «سایر» ۳.۲ درصد.

بر اساس نظر شرکت کنندگان در این پویش، در مدیریت دبیر ستاد توجه به موضوع عفاف و حجاب، فرهنگ سازی در جامعه با تکیه بر فریضتین واجب، حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، تقویت گشت ارشاد مسئولان، آموزش همگانی، رسیدگی به معضلات اقتصادی و معیشت مردم و نظارت بر دستگاه‌ها و مسئولان از اهمیت بالایی می‌بایست برخوردار باشد.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان