دینداری عارفانه، یعنی رسیدن به اوج احساس امنیت / سکینه و آرامش ثمره زندگی مومنانه است


دینداری عارفانه، یعنی رسیدن به اوج احساس امنیت / سکینه و آرامش ثمره زندگی مومنانه است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: قرآن کتاب طبیعت و فطرت بوده و معنای حقیقی زندگی عارفانه و مومنانه ریشه در فطرت و طبیعت دارد و خدا به وسیله قرآن دعوت به طبیعت و فطرت می‌کند که نتیجه آن آرامش و امنیت است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه به مناسبت دهه دوم محرم در دانشگاه هنر به تبیین شاخص‌های هنرمند عارف پرداخت و گفت: در جامعه ما سوء تفاهمات بالاست، زیرا ما آمادگی لازم برای عرضه دین به جامعه بین‌المللی را به نحوی که برای کلیه مردم جهان قابل فهم باشد، نداشتیم. این ضعف حوزه است؛ لذا رهبر معظم انقلاب توصیه به جهاد تبیین می‌کنند، چرا که نهادهای فرهنگی، دینی، آموزشی و تربیتی نظیر آموزش وپرورش، وزارت ارشاد و حتی صدا و سیما عملکرد موفقی نداشته اند.

وی در ادامه به تبیین شاخص‌ها و ویژگی‌های زندگی عارفانه پرداخته و افزود: در قرآن از اصول عقاید صحبت نشده است. در واقع ادبیات قرآن با ما فرق می‌کند. در قرآن از ایمان و داشتن احساس امنیت سخن به میان آمده و عقیده جایگاهی ندارد؛ چراکه دشمنان اباعبدالله و اهل‌البیت(ع) نیز مشکل عقیدتی نداشتند، بلکه غالب آنها به فضایل حضرات معصومین به خوبی واقف بودند، اما این عقیده مانع از دشمنی یا کینه‌ورزی آنها نسبت به حضرات نشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه ایمان از جنس عقیده نیست، بلکه یک گرایش یا احساس است که ریشه در احساس امنیت دارد عنوان کرد: ایمان به شما می‌گوید، احساس امنیت داشته باش، استرس نداشته باش. بر این اساس زندگی یا دینداری عارفانه، یعنی رسیدن به اوج احساس امنیت و آرامش و دوری از انواع ترس‌ها است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این امر که در فرهنگ دینی کشور ما متاسفانه زندگی مومنانه به درستی تبیین نشده است، اظهار کرد: مؤمن و واژه ایمان در قرآن به معنای سکینه و آرامش تعبیر شده است. خداوند در قرآن می فرمایند، ما به قلب مجاهدان سکینه نازل کردیم تا ایمانشان افزون گردد. همچنین در قرآن برای روابط زناشویی نیز از واژه سکینه استفاده شده است، می‌فرماید زن و مرد در کنار یکدیگر باید به آرامش برسند. پس تعبیر قرآنی عشق میان زن و مرد همانا رسیدن به آرامش است.

وی با بیان اینکه قرآن کتاب طبیعت و فطرت است ابراز کرد: غالب مردم در قبال دین خود را انتخابگر می‌دانند، در حالی که دینداری ریشه در فطرت و طبیعت ما دارد و اگر تمایلی به دین وجود ندارد، یعنی فطرت ما لطمه دیده است. در واقع خدا ما را دعوت به طبیعت و فطرت می‌کند که سرشار از آرامش است. هدف نهایی عرفا نیز رسیدن به مرحله‌ای از اطمینان کامل یا به تعبیری آرامش نسبت به هستی و خداوند متعال است. اطمینان به این امر که هرچه روزی من باشد به من خواهد رسید و هرچه به من نرسید یعنی روزی من نبوده است.

حجت اسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه آرامش نیاز و حلقه گمشده بشر امروزی در زندگی روزمره است تصریح کرد: آرامش منجر به بصیرت می‌شود، بصیرت به این امر که هیچ ضرر یا خیری متوجه من نمی‌شود، مگر این که خدا بخواهد. خود این امر در فرد منجر به احساس امنیت حقیقی می‌شود. در واقع اگر ایمان منجر به احساس امنیت نشود، گویی ما با زور و اجبار تسلیم خواست الهی شده‌ایم. در واقع مهمترین اثر قرآن واقع‌بینی است و غیر از واقع‌بینی گویا چیز دیگری نمی‌خواهد. در همین راستاست که کفر بزرگترین گناه است چرا که پوشاننده حقیقت و واقع‌بینی است. به تعبیر دیگر نتیجه ایمان واقع‌بینی و آرامش است و ماحصل کفر غیرواقع‌بینی و تشویش و اضطراب؛ لذا مومنان و عارفان ضمن واقع‌بینی، آرامش نیز دارند.

حجت اسلام والمسلمین پناهیان در بخشی از سخنان خود تأکید کرد: انسان به حس بی‌خیالی و رهاشدگی نیاز دارد؛ لذا گاهی این حس را برای خود با مصرف الکل و مواد مخدر حاصل می‌کند، در حالیکه هدف زندگی عارفانه و مومنانه این است که با وجوه متعالی انسانی، فرد به رها شدگی برسد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قمار یکی از اقداماتی است که به شدت در قرآن تقبیح شده است گفت: علت این تقبیح شدید این است که قمار آرامش و امنیت فردی را به مخاطره انداخته و برای فرد ایجاد استرس و تشویش می‌کند. در واقع برای فرد تولید هیجان کاذب و منفی می‌کند.

وی در ادامه ضمن اشاره به این امر که تا به حال زیبایی قرآن و دین آنگونه که شایسته و بایسته است به تصویر در نیامده، به چرایی این مهم پرداخته و عنوان کرد: برای این که زورگویان عالم نخواسته‌اند که این مهم عملی شود. همانند این که عیادی استعمار انگلیس نگداشته‌اند که شیخ فضل‌الله نوری به درستی معرفی شود، به نحوی که وقتی ما نیز امسال برای این شهید بزرگوار برنامه داشتیم به انتقاد برخواسته و این شخصیت با هوش و با زکات را عالمی متهجر معرفی کردند. در واقع تلاش مخالفان دین و حقیقت در تمامی دوران‌ها این بوده که حقیقت عیان نشود ودروغ و فریب جایگزین حقیقت شود. چرا که اگر حقیقت دین، امام حسین و پرورش‌یافتگان این مکتب نظیر شیخ‌فضل‌الله مطرح شود، به صورت غریزی و فطری جذب اتفاق خواهد افتاد و این امریست که طرفداران خفقان و استبداد از آن وحشت دارند؛ لذا شیخ فضل‌الله را فردی ضد جمهوری ترسیم می‌کنند. در حالی که سراسر تلاش او با هدف تحقق استقلال و آزادی و رهایی از استعمار و استثمار انگلبس بود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه درخصوص تبیین بیانات و دیدگاه رهبری انقلاب نیز مقاومت‌هایی مشاهده می‌شود عنوان کرد: به طور مثال رهبری خطاب به دولت حاضر فرمودند؛ مشارکت مردمی را افزایش دهید، مطلوب نیست که فقط شخص رئیس‌جمهور مردمی باشد، بلکه باید مردم در امور جاریه کشور بیش از پیش دخیل شوند. اما عده‌ای در داخل نمی‌گذارند که این اظهارات شنیده شود، همچنان که تلاش دارند که مفاهیم قرآن و اهل بیت به زیبایی و درستی فهم نشود و در این مسیر صداو سیما، حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، آموزش عالی و وزارت ارشاد نیز هریک به سهم خود مقصرند. در چنین فضای پرتفاهم و پراتهامی، جای یزید و امام حسین (ع) و به تعبیر رهبری جای جلاد و شهید به راحتی عوض می‌شود.

وی در ادامه افزود: لازمه حیات انسان رشد و تعالی است، اما متهجرین و غربزده‌ها عین دو لبه قیچی در تلاش هستند تا واقع‌بینی محقق نشده و فرهنگ و فکر به رشد و تعالی نابود شود. در واقع دیکتاتوری رسانه‌ای اجازه تفکر را از افراد سلب کرده است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عده‌ای در صددند تا آموزه‌های حقیقی امام خمینی (ره) نیز فهم درست نشود تصریح کرد: امام در ماه‌های آخر حیات خود به تبیین اسلام ناب وتفاوت آن با اسلام آمریکایی پرداختند، چرا که ایشان می دانستند جریان فکری در داخل پا گرفته است که آثار بدفهمی‌ها و عملکردهای نادرست اش پیامدهای نامطلوبی را برای کشور و مردم رقم خواهد زد.

حجت اسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: اگر شکوه و زیبایی حقیقی ایمان وزندگی عارفانه ترسیم شود، هیچکس بدون ایمان نخواهد ماند. در عصر امام زمان ارواحناه فداه، جهان به سطحی از معرفت و آگاهی ودانایی می‌رسد، که اگر کسی خلاف دین رفتار کند، عملی غیرعقلانی انجام داده؛ لذا هدف غایی زندگی عارفانه، بازگشت به فطرت و طبیعت انسانی جملگی زنان و مردان جامعه و رسیدن به اقیانوس آرامش است.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق