بی تحرکی کودکان سلامت بزرگسالی آن ها را به خطر می اندازد


بی تحرکی کودکان سلامت بزرگسالی آن ها را به خطر می اندازد

زندگی آپارتمان نشینی و تغییر در سبک زندگی انسان سبب شده است کودکان تحرک کمتری داشته و فضای مناسب برای بازی و دویدن را در اختیار نداشته باشند. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد بی تحرکی در دوران کودکی با افزایش مشکلات متابولیکی در میانسالی...

زندگی آپارتمان نشینی و تغییر در سبک زندگی انسان سبب شده است کودکان تحرک کمتری داشته و فضای مناسب برای بازی و دویدن را در اختیار نداشته باشند. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد بی تحرکی در دوران کودکی با افزایش مشکلات متابولیکی در میانسالی همراه است.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه انجام شده در مقیاس وسیع نشان می دهد: تماشای بیش از حد تلویزیون در دوران کودکی منجر به افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک در سن ۴۵ سالگی می شود.

دکتر کالین کرافت، متخصص اطفال و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه گفت: آنچه واقعاً در این مورد مهم است این است که حتی اگر کودکان کم‌ تحرک در جوانی و حدود ۲۰ سالگی تصمیم بگیرند که فعال شوند، باز هم در سن ۴۵ سالگی با افزایش خطر بروز مشکلات متابولیک مواجه خواهند بود.

سندرم متابولیک مجموعه ای از علائم است که خطر سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. این علائم شامل قند خون بالا، چاقی، سطح غیر طبیعی کلسترول و فشار خون بالا است.

بر اساس این مطالعه، تماشای دائمی تلویزیون در سنین ۵ تا ۱۵ سالگی مهمترین عامل ایجاد سندرم متابولیک محسوب شده و این موضوع ارتباطی با عادت تماشای تلوزیون در بزرگسالی ندارد.

گفتنی است کارشناسان این تیم مطالعاتی می گویند از زمان شروع این مطالعه، توجه به تکامل فناوری نیز مهم است. دکتر کرافت در توضیح این مقوله می افزاید:‌ نکته نگران کننده در مورد موضوع فوق این است که ما در مقایسه با ۴۵ سال پیش چه اتفاقی را می بینیم؟ کودکانی که در طول روز با تلفن، تبلت، رایانه و صفحه نمایش سرگرم هستند، واقعاً فعالیت بدنی مناسبی ندارند. بنابراین اگر روی بچه ها تمرکز نکرده و به آن ها فرصتی برای فعال بودن ندهیم، شاهد مشکلات سلامتی در آینده خواهیم بود.

دکتر اسکات کراکوور، روانپزشک کودک در مرکز Northwell Health نیویورک، کنیز در این رابطه گفت: همه گیری اخیر کرونا شرایط را بدتر کرده و بر سبک زندگی بی تحرک دامن زده است. در طول دوره کووید، بدیهی است که مردم در قرنطینه بودند و نمی ‌توانستند بسیاری از کارها را انجام دهند. من نگران این مساله هستم که مردم به اندازه کافی از خانه بیرون نروند و متاسفانه شاهدیم بسیاری از افراد به فضای خانه عادت کرده و پس از همه گیری کرونا، منزوی ‌تر شده ‌اند.

به گزارش سیناپرس، در این مطالعه بیش از هزار شرکت‌ کننده که در سال‌ های ۱۹۷۲ یا ۱۹۷۳ در نیوزیلند متولد شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. زمان تماشای تلویزیون در روز های هفته آن ها در سنین ۵، ۷، ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۵ و ۳۲ سالگی ثبت شد. بررسی ها نشان می دهد تماشای تلویزیون بیشتر در دوران کودکی با آمادگی قلبی تنفسی کمتر و شاخص توده بدنی بالاتر در سن ۴۵ سالگی و احتمال بالاتر برای ابتلا به سندرم متابولیک مرتبط بود.

دکتر رابرت هنکاکس از دانشکده پزشکی داندین دانشگاه اوتاگو که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشت، در این رابطه گفتند: این مطالعه نمی تواند ثابت کند که سپری کردن زمان زیاد برای دیدن صفحه نمایش به طور مستقیم باعث سندرم متابولیک می شود. اما یافته ها نشان دهنده وجود ارتباط قابل قبولی در این حوزه است. سپری کردن ساعت‌ های متوالی برای تماشای صفحه نمایش زمان فعالیت بدنی را می‌ گیرد و فعالیت بدنی به طور مستقیم با سلامتی بهتر مرتبط است.

بنابراین والدین چه کاری می توانند انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان زندگی طولانی و سالمی مستقل از وسایل شان دارند؟

دکتر کرافت در این رابطه توصیه کرد: مهم ترین موضوع در مورد فعال نگه داشتن بچه ها برای والدین این است که شما باید مکان هایی را پیدا کنید که آن ها بتوانند در آن بازی کرده و بدوند. این موضوع نیز بسیار مهم است که شما باید در کنار آن ها حضور داشته و فعال باشید. بنابراین تنها بردن آنها به پارک کافی نیست و شما باید فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری و پیاده روی و توپ بازی را در کنار کودکانتان انجام دهید. بنابراین اگر والدین فعال باشند، کودک نیز فعال خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه به صورت آنلاین در آخرین شماره مجله تخصصی Pediatrics منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی