تغییرات عمده در برگزاری لیگ برتر تکواندو


تغییرات عمده در برگزاری لیگ برتر تکواندو

فدراسیون تکواندو لیگ برتر را در سال جدید با سبک و سیاقی متفاوت نسبت به سالهای آینده برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، لیگ برتر تکواندو سالهاست که به یک روش برگزار می‌شود، روشی که عایدی برای تکواندو ندارد و انتقادات زیادی هم در پی داشته است. بر همین اساس هم فدراسیون تکواندو دست به تغییرات زد و قرار است فصل جدید این مسابقات به صورت تیمی، انفرادی برگزار شود.

به همین منظور هم جلسه‌ای با حضور هادی ساعی رئیس و اصغر رحیمی سرپرست دبیرکلی فدراسیون تکواندو، هادی افشار عضو کمیته فنی، بیژن مقانلو سرمربی تیم ملی، علی تاجیک رئیس سازمان تیم‌های ملی، مصطفی بابایی مسئول سازمان لیگ و سرپرستان تیم‌ها برگزار شد و شرایط آن مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه اصغر رحیمی سرپرست دبیرکلی و مدیر تیم‌های ملی فدراسیون تکواندو گفت: به دنبال راهی هستیم که بیشترین بهره را تیم‌های ملی از برگزاری لیگ داشته باشند. در همین رابطه به این نوع شیوه برگزاری رسیدیم. ورزشکار، مربی و باشگاه اضلاع مهم یک تیم هستند که در این شیوه مناسب خواهد بود. فدراسیون تکواندو جوایزی را نیز در نظر خواهد گرفت تا در پایان هر رویداد به تکواندوکاران برتر اهدا شود. احساس ما این است که این طرح باعث انگیزه زیادی بین تکواندوکاران خواهد شد و به نوعی این الگو مطابق با فدراسیون جهانی است.

رئیس فدراسیون نیز با بیان اینکه تغییر شیوه برگزاری لیگ با محوریت کمک به تیم‌های ملی در دستور کار فدراسیون قرار دارد، اظهار داشت: لیگ باید در خدمت تیم ملی باشد و این موضوع در تکواندو به اثبات برسد که ادامه برگزاری این مسابقات با سبک و سیاق گذشته هیچ کمکی به تیم ملی نخواهد کرد. بر همین اساس تصمیم به متحول کردن نوع و شیوه برگزاری لیگ گرفتیم. امیدوارم با کمک همه عزیزان بتوانیم یک لیگ بسیار خوب و پویا در سال ۱۴۰۲ برگزار کنیم تا به روند رو به رشد تیم‌های ملی ما کمک شود. در چند وقت اخیر جلساتی را با اساتید و دوستان برگزار کردیم و برخی عزیزان پیشنهاداتی را مطرح کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدم که لیگ به صورت تیمی، انفرادی و مطابق با قوانین جدید تکواندو در جهان برگزار شود.

تغییرات عمده در برگزاری لیگ برتر تکواندو

او ادامه داد: یکی از ایراداتی که به نحوه برگزاری مسابقات لیگ در فصول گذشته می‌توان گرفت این است که هر تکواندوکار در هفته نهایتاً یک الی دو مبارزه انجام می‌داد و هر دو دیدار خود را با پیروزی پشت سر می‌گذاشت. اما همان تکواندوکار در رویدادهای بین المللی باید در ۴ الی ۵ دیدار به زمین برود که ما شاهد این بودیم که در دیدار دوم تکواندوکار کارایی لازم را ندارد و همین باعث می‌شد که خیلی زود از دور مسابقات کنار برود. با همفکری که با دوستان داشتیم و پیشنهاداتی که مطرح گردید، به این نتیجه رسیدیم که مسابقات لیگ را به شیوع رقابت‌های گرندپری برگزار کنیم. مسابقات در ۵ الی ۶ هفته برگزار خواهد شد و تیم‌ها فرصت لازم را برای تمرین و ریکاوری تکواندوکاران را در اختیار خواهند داشت. برگزاری مسابقات لیگ با این روش از لحاظ مالی نیز برای باشگاه‌ها به صرفه تر خواهد بود.

در ادامه بابایی رئیس سازمان لیگ در تشریح برگزاری این مسابقات گفت: لیگ برتر در سال ۱۴۰۲ به صورت تیمی- انفرادی برگزار خواهد شد. بر همین اساس هر تیم در هر هفته از برگزاری دو تکواندوکار(A و B) را در هر وزن در ترکیب خود قرار داده و معرفی می‌کند. این تکواندوکاران طبق قرعه کشی در یک جدول (هر وزن جداگانه) قرعه کشی و مسابقات خود را برگزار می‌کنند. در پایان نفرات اول تا سوم به ترتیب ۲۰، ۱۲ و ۴ امتیاز دریافت خواهند کرد. هر پیروزی نیز یک امتیاز برای تکواندوکار خواهد داشت. در نهایت مجموع امتیازات تکواندوکاران یک تیم (نفر اول ۱۰۰ درصد امتیازات و نفر دوم فقط امتیازات برد انفرادی) در جدول ثبت خواهد شد. از سوی دیگر رنکینگ تکواندوکاران داخلی نیز با ثبت امتیازات کسب شده هر تکواندوکار از این مسابقات تشکیل می‌شود.

بیژن مقانلو سرمربی تیم ملی تکواندو آقایان در این جلسه گفت: در مسابقات مختلفی که حضور داشتم شاهد این موضوع بودم که تکواندوکاران از بازی دوم به بعد آمادگی خوبی ندارند. تکواندو دنیا به سرعت و با به سبک جدید پیش خواهد رفت و تکواندوکار باید عادت کند که در یک روز ۵ تا ۶ بازی داشته باشد. کشورهای اروپایی مسابقاتی تحت عنوان لیگ ندارند اما هر ماه در تورنمنت‌های مختلف حاضر شده و هر تکواندوکار ۵ الی ۶ دیدار در یک روز خواهد داشت و این نگرش فدراسیون تکواندو خیلی ایده ال است.

در این جلسه که به مدت ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه برگزار شد در خصوص این شیوه برگزاری بحث و تبادل نظر شد و نماینده باشگاه‌ها نقطه نظرات خود را در خصوص نقاط ضعف و قوت این نوع برگزاری لیگ ارائه دادند و در نهایت ادامه مباحث به جلسه بعدی موکول شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش‌های رزمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی