تعداد محیط‌بانان ایران یک هشتم استاندارد جهانی


تعداد محیط‌بانان ایران یک هشتم استاندارد جهانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رادیو گفتگو در برنامه صبح و گفتگو با آقای جواد سلیاری، مسئول بازرس یگان حفاظت کشور و دکترای علوم مهندسی محیط زیست درباره مشکلات محیط بانی گفتگو کرد. سوال: در روز ملی محیط بان راجع به مشکلات و مصائب محیط بانی صحبت...

تعداد محیط‌بانان ایران یک هشتم استاندارد جهانیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما رادیو گفتگو در برنامه صبح و گفتگو با آقای جواد سلیاری، مسئول بازرس یگان حفاظت کشور و دکترای علوم مهندسی محیط زیست درباره مشکلات محیط بانی گفتگو کرد.

سوال: در روز ملی محیط بان راجع به مشکلات و مصائب محیط بانی صحبت می‌کنیم وقتی با همکاران شما در سازمان محیط زیست و یا حتی سازمان جنگل‌ها با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌شویم از جمله نبود نیرو‌های همکار متخصص و مسائلی از این دست، که باعث نگرانی‌هایی در دراز مدت برای منافع کلان در حوزه محیط و محیط بانی، در سطح ملی می‌شود. بفرمایید که چه راه حلی برایش می توان پیدا کرد.

سلیاری: همانطور که فرمودید متاسفانه مشکلات زیاد هست که باعث اتفاقات زیادی در سازمان محیط زیست می‌ شود، تلاش‌های زیادی هم در این سال‌ها صورت گرفته برای این که بخشی از آن‌ها مرتفع بشود، اما یکسری مسائل زمان بر است و همچنان نیاز به تلاش و پیگیری دارد.
از جمله می‌توانیم به کمبود نیرو اشاره بکنیم که بسیار حائز اهمیت است. ما در کشور ایران بالغ بر ۳۰۹ منطقه حفاظت شده داریم که سازمان توسط همین محیط بانان از آن‌ها حفاظت می‌کند و بخشی هم مناطق شکار ممنوع است، اضافه می‌شود. تقریبا حدود ۲۷-۲۸ میلیون هکتار وسعتی است که این محیط بانان باید از آن حفاظت بکنند استاندارد می‌گوید که هر هزار هکتار یک محیط بان را باید داشته باشیم برای حفاظت در حالی که این تعداد نیرو در ایران تامین نشده است و خیلی از جا‌های دنیا هم به همین صورت هست یعنی کمبود نیرو وجود دارد، اما در کشور ما، ما حدود ۳۴۰۰-۳۵۰۰ نفر محیط بان داریم که دارد از این عرصه وسیع حفاظت می‌کند و این واقعا کار پرزحمت و پرمشغله و حساسی هست که این تعداد نیرو می‌خواهند آن سطح را حفاظت بکنند و مشکلات دیگر هم در کنارش هست کمبود امکانات، بودجه، مسائل اقتصادی و اجتماعی و موارد دیگر که کار را سخت‌تر می‌کند.
سوال: برایش راه حل هم هست، یا خیر؟

سلیاری: استخدام محیط بان یکی از آن راهکار‌هایی است که می‌تواند کمک کند، اما نه به شیوه‌ای که در حال حاضر هست مثلا ما الان برای استخدام نیرو سالی ۳۰۰ مجوز می‌توانیم بگیریم در حالی که شاید به همین اندازه ما سالیانه داریم محیط بان را بازنشست می‌کنیم و از چرخه خارج می‌شوند عملا در چرخه اتفاقی نمی‌افتد باید این روند استخدام طوری باشد که ما بتوانیم به تعداد زیاد محیط بان استخدام بکنیم به یکباره که این می‌تواند تزریق بشود به بدنه سازمان محیط زیست و به این بخش کمک کند.

سوال: در دانشگاه رشته‌ای که مناسب محیط بانی هست چه رشته‌ای است؟

سلیاری: کلا رشته‌های مرتبط با محیط زیست از رده فوق دیپلم می‌توانند شرکت کنند.

سوال: پس رشته‌های محدودی نیست؟

سلیاری: نه ما الان در حدود دیپلم محیط بانی استخدام می‌کنیم که همه رشته‌ها را شامل می‌شود یعنی این طور نیست که بگویید حتما رشته خاصی باشد.

سوال: این استخدام در چه قالبی هست آیا فراخوانی داده می‌شود یا آزمون استخدامی برایش برگزار می‌شود به چه شکل شما استخدام را انجام می‌دهید؟

سلیاری: به صورت متمرکز آزمون استخدامی دستگاه‌ها به صورت فراگیر انجام می‌شود سازمان سنجش اعلام می‌شود و بعد از آزمون کتبی آزمون عملی هم دارد، مصاحبه دارد و بعد همه این‌ها به استخدام می‌رسد.
سوال: جمع بندی بفرمایید.

سلیاری: دیپلم محیط بانی در حال حاضر وارد رشته فنی و حرفه‌ای شده، کسانی که علاقمند هستند می‌روند هنرستان بعنوان کسی که دیپلم محیط بانی می‌گیرند آنجا درس می‌خوانند و در نهایت این‌ها منتج می‌شود به این که افراد آماده برای این رشته بیایند جذب بشوند و وارد سیستم محیط زیست می شوند. البته تازه شروع شده و نیاز به یکسری فرهنگ‌ها دارد که تسریع بشود در کنار استخدام نیرو ما بودجه و اعتبارات را نیاز داریم امکاناتی نظیر خودرو، موتورسیکلت و اقلام دیگر که کمک کند به این فرد حفاظت استفاده از روش‌های نوین که این‌ها هم باز نیاز به بودجه دارد همه این‌ها کمک می‌کند در کنار مدیریت صحیح که ما به آن ایده آل مان برسیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی