امنیت شغلی کارگران با اصلاح قانون کار


امنیت شغلی کارگران با اصلاح قانون کار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو، با آقای رعیتی فرد - معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفتگویی داشت مشروح آن را در ذیل بخوانید. مقدمه خبری بود که خبر جالبی است قرار است تغییراتی در قانون کار بیفتد یکی از مسائلی که...

امنیت شغلی کارگران با اصلاح قانون کاربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو، با آقای رعیتی فرد - معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفتگویی داشت مشروح آن را در ذیل بخوانید.

مقدمه

خبری بود که خبر جالبی است قرار است تغییراتی در قانون کار بیفتد یکی از مسائلی که دارد توجه همه را به خودش جلب می‌کند بحث امنیت شغلی نیروی کار است و در ایران این موضوع، موضوع تازه‌ای نیست، بار‌ها گفته شده اتفاقا خاطرم هست چند مصاحبه داشتیم با خود آقای رعیتی فرد هم این مصاحبه را داشتیم که علت این که ما این پدیده را داریم، چون پدیده چند وجهی است، بخاطر این که یکی از وجوه مهم آن این است که ما باید پیدا کنیم که آیا سیاست‌های اجرای عملیاتی دولت سبب می‌شود که کارگران امنیت شغلی نداشته باشند؟ خود کارگران مایل نیستند یک جا پایبند باشند و از امتیازات و موقعیت آن استفاده کنند و آنجا حتی کارآمدی بیشتر به دست بیاورند و ارزش‌های اقتصادی بیافرینند یا نه ممکن است اشکال در کارفرمایان باشد که در هر سطحی آن‌ها مسائلی را می‌گویند که این مسائل شنیده یا دیده نمی‌شود، ولی به نظر می‌رسد یک جنبه اش در خود قانون کار است که معاون وزیر تعاون کار رفاه اجتماعی گفتند که در پی تغییراتی هستند که این تغییرات به نفع پایدار شدن مشاغل کارگران هم تمام بشود.

سوال: به شما تبریک میگویم خبر‌های خوبی دارد می‌رسد به نظر می‌رسد یک تحرک ویژه‌ای را به نفع کارگران بیشتر از گذشته شاهد هستیم درست است؟

رعیتی فرد: نکاتی که فرمودید درست است سال‌های سال بعد از تصویب قانون کار جا‌های مختلفی بحث امنیت شغلی کارگران مطرح شد در دیدار‌هایی که هر سال با مقام معظم رهبری بود این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که با رعایت توازن بین کارگر و کارفرما به موضوع امنیت شغلی ما بپردازیم و در جلسات مختلفی هم دوستان کارگری این بحث را داشتند که ما تلاش کردیم با تشریک مساعی که هم خود کارگران و هم کارفرمایان و اساتید حوزه کار دارند، مراکز مطالعاتی و پژوهشی بتوانیم اصلاحی از مواد قانون کار را به دولت پیشنهاد بدهیم که انشاالله در مراحل تصویب قرار بگیرد.

سوال: این اصلاحات چیست و در برگیرنده چه مزایایی برای کارگران است و فکر می‌کنید چقدر زمان می‌برد؟ چون این خیلی مهم است.

رعیتی فرد: فکر می‌کنم زمان خیلی کم ببرد، چون در دیداری که هفته کارگر، کارگران عزیز با آقای رئیس جمهور داشتند و تاکید دستوری که آقای رئیس جمهور دادند، پیشنهاد ما قبل از هفته کارگر به دولت ارسال شده بود و الان در کمیسیون‌های دولت دارد مراحل نهایی اش را طی می‌کند که انشاالله به مجلس برود و تبدیل به قانون بشود، ولی جلسات مختلفی بود که ما روی دو سه تا موضوع بحث داشتیم، یکی ماده ۷ قانون کار و دغدغه‌ای که کارگران عزیز داشتند برای کار‌هایی که جنبه مستمر دارد، ولی عموما ممکن است قرارداد موقت برای آن نوشته شود، ما همین جا تاکید کردیم با نظر همه دوستانی که در جلسات ما بودند که مدت موقت تا ۴ سال مشخص کنیم بیشتر آن کار‌هایی که جنبه مستمر دارد قرارداد دائم بسته شود؛ یکی از دغدغه‌هایی که سال‌های سال کارگران داشتند این موضوع بود که امیدواریم هم در ماده ۷، ماده ۱۰ و ماده ۹ و همچنین ماده ۲۷ این ۴-۵ ماده که ما پیشنهاد تغییراتش را دادیم انشاالله کار به سرانجام برسد و این دغدغه‌ای که واقعا کارگرانی که اهل کار هستند و می‌خواهند کار را هم انجام بدهند و آن دغدغه ذهنی که هر روز ممکن است اخراج شوند و یا ممکن است مشکلی برایشان پیش بیاید از ذهنشان خارج شود و به همه توان و کوشش شان بتوانند به بهره وری آن کارگاه کمک کنند و انگیزه بیشتری داشته باشند انشاالله بتوانیم آن دغدغه را رفع کنیم.

سوال: نکته مهمی که هست معیشت امروز آن‌ها است، من از شما بعنوان معاون وزیر بپرسم، خبر تازه‌ای وجود دارد از حمایت‌های ویژه‌ای که از آن‌ها دارد می‌شود؟ مثلا من یک جنبه خیلی خوب مصوبه دیروز مجلس را می‌بینم که بالاخره مجلس و دولت تلاش ویژه‌ای دارند برای این که بتوانند کانون زندگی کارگران، سرپناه آن‌ها را مورد حمایت ویژه قرار بدهند، یا فرض کنید در روزنامه‌های امروز هم دیدم که به این افزایش ودیعه مسکن نقد هم شده، خب جنبه‌هایی را هم دارد، ولی مزایای آن هم بسیار است، فرض کنید که این عدد افزایش پیدا کرده و یا بنیاد مسکن آمده و افزایش وام را با واقعیت‌های اقتصادی می‌بیند، خبر بهتر که دست کارگران را پر کند چه دارید؟ امروز روز عید است و آن‌ها را خوشحال کنید.

رعیتی فرد: خبر ویژه که دیروز هم آقای وزیر اعلام کردند، این که برای دهک‌های پایین تا سه دهک اول ۲۰ درصد یارانه شان افزایش پیدا می‌کند که عموما جامعه کارگری ما را هم در بر میگیرد، آن ۲۰ درصد در صورتی که کالابرگی را خرید کنند و از طریق کالابرگ خرید کنند ۲۰ درصد به یارانه افراد تحت پوشش ما افزوده می‌شود به نظرم این کمک خوبی هست که دولت دارد تلاش می‌کند که واقعا فاصله بین مزد و معیشت و معیشت طبقات پایین را نگاه ویژه تری داشته باشد و همه تلاش دارد انجام می‌گیرد که داخل خردادماه هم این ۲۰ درصد افزایش یارانه برای آن حداقل بگیران یا آن سه دهک پایین عملیاتی بشود که عموما جامعه کارگری را هم در بر می‌گیرد، از آن طرف هم نکته‌ای که فرمودید دولت هم دارد همه تلاشش را می‌کند و ما هم داریم در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با کمک وزارت راه و شهرسازی بستر‌هایی را فراهم می‌کنیم که این دغدغه کارگران برای مسکن شان با امتیازات ویژه تری که همین دیروز هم در مجلس قانونی تصویب شد و همچنین کمک‌هایی که دولت در بخش تسهیلات دارد انجام می‌دهد انشاالله حل کنیم.

سوال: حیفم می‌آید نپرسم، چون فرصت خیلی مهمی هم هست. تلاش دارید برای این که آن کارگرانی که خیلی خیلی از مراکز دور هستند و مظلوم‌تر هستند و دست شان به راحتی ممکن است نرسد به این امکانات، مدیران شما به گوش و به هوش باشند که واقعا آن‌ها را دستگیری و مراقبت و پشتیبانی کنند؟

رعیتی فرد: ما در کل کشور شبکه وزارت کار که گسترده است مراکزی که ما داریم نزدیک به ۹۰۰ تا هیات داریم که در سراسر کشور اگر یک جایی به کارگری اجحافی صورت بگیرد بعنوان مرجع و پناهشان می‌توانند طرح دعوی بکنند و موضوعاتشان را مطرح بکنند.

سوال: این موضوع دیگری است، این حمایت‌هایی که سفره آن‌ها گرم و پر باشد.

رعیتی فرد: من فکر کنم که الان خود جامعه کارفرمایی و کارفرمایان عزیز هم این دغدغه را دارند که جایی که شرایط سخت است بتوانند انگیزه بیشتری ایجاد کنند که کارگران مخصوصا کارگران ماهرشان را حمایت لازم بکنند دولت هم این وظیفه را بعهده خودش یک وظیفه خطیر می‌داند و دارد تلاش می‌کند و امیدوارم که هم افزایی ما با کارگران این دغدغه‌ها را حل کند.

پایان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی