الحره: «نیاز متقابل»؛ عامل تعیین کننده در روابط واشنگتن و بغداد


به گزارش شفاف، شبکه الحره در گزارشی درباره روابط دولت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و آمریکا و همچنین سفر اخیر باربارا لیو، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک به بغداد نوشت: پس از روی کار آمدن دولت محمد شیاع السودانی با حمایت اعضای...

الحره: «نیاز متقابل»؛ عامل تعیین کننده در روابط واشنگتن و بغداد

به گزارش شفاف، شبکه الحره در گزارشی درباره روابط دولت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و آمریکا و همچنین سفر اخیر باربارا لیو، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک به بغداد نوشت: پس از روی کار آمدن دولت محمد شیاع السودانی با حمایت اعضای چارچوب هماهنگی شیعیان عراق (به جز جریان صدر) در اواخر سال گذشته میلادی، بسیاری از ناظران و کارشناسان انتظار نوعی گسست در روابط میان بغداد و واشنگتن را داشتند، اما نشانه‌های میدانی به‌ویژه با سفر لیو به بغداد و دیدار وی با نخست‌وزیر، رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه، مشاور امنیت ملی، رئیس شورای عالی قضایی و همچنین رئیس کلیسای کاتولیک عراق، خلاف این انتظارها و پیش‌بینی‌ها را نشان می‌دهد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عراق، لیو در این سفر تایید کرد که کشورش از گام‌های السودانی برای ارائه خدمات، آغاز اصلاحات اقتصادی، مبارزه با فساد و تقویت روابط عراق با محیط منطقه‌ای خود حمایت می‌کند.

وی افزود: یک پویایی آشکار در کار دولت و تلاش مستمر برای ایجاد یک وضعیت اقتصادی خوب وجود دارد. السودانی اصلاحات اقتصادی را آغاز کرده است و این تلاشی است که سال‌ها طول می‌کشد و ما از آن حمایت می‌کنیم.

در همین راستا، ناظران و کارشناسان آمریکایی و عراقی معتقد هستند که سفر لیو بخشی از یک "صمیمیت" عراقی - آمریکایی است.

«حسین ایبیش»، عضو مؤسسه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در واشنگتن در این باره به الحره گفت که دلیل اصلی روابط قوی میان عراق و آمریکا این است که "هر دو طرف به یکدیگر نیاز دارند."

وی تصریح کرد: آمریکا به یک عراق قوی و داشتن روابط خوب با آن برای «حفظ دستاوردهایی که در داخل عراق در زمینه مبارزه با تروریسم و ​​حفظ منافع غرب در آنجا به دست آورده است»، نیاز دارد.

حسین ایبیش برای تایید گفته خود درباره گرمی روابط میان عراق و آمریکا به کاهش میزان حملات به نیروهای آمریکا در منطقه به ویژه در پایگاه‌های واشنگتن در عراق طی ماه‌های اخیر استناد کرده است.

وی می‌گوید: عراق برای آمریکا که در خاورمیانه و خطوط دریایی مجاور آن نیرو دارد، بسیار مهم است و بغداد برای حفظ ثبات و امنیت در قبال ایران و البته به طور فزاینده ترکیه ضروری است.

وی افزود: عراق برای امنیت در سوریه نیز اهمیت حیاتی دارد و از سوی دیگر شریک تجاری اصلی اردن است و می‌تواند زمینه را برای شکل گیری یک مثلث تجاری و حتی امنیتی بزرگ با اردن و مصر فراهم کند.

این کارشناس همچنین معتقد است: حفظ دولت عراق به نفع واشنگتن است و میزان کارآمدی دولت در بغداد می‌تواند اوضاع را برای واشنگتن بسیار بهتر یا بسیار بدتر کند.

حسین در ادامه افزود: دولت بایدن با دولت عراق به عنوان یک واقعیت برخورد می‌کند و اگرچه دولت بغداد آن چیزی نیست که واشنگتن انتخاب کرده باشد، اما اوضاع می‌توانست بسیار بدتر باشد.

وی گفت: از تلاش برای یافتن جایگزینی برای دولت فعلی سود چندانی نمی‌توان به دست آورد. مقتدی صدر گزینه امن‌تری محسوب نمی‌شود و گروه‌های شیعه می‌توانند در موقعیتی قوی‌تر از شرایط فعلی باشند، بنابراین واشنگتن آنچه را می‌تواند به دست آورد، می‌گیرد و این اصل اغلب در روابط بین‌الملل و به طور کلی در سیاست صدق می‌کند.

از سوی دیگر، ناظران عراقی می‌گویند که بغداد هم به واشنگتن نیاز دارد.

«صفاء الأعسم»، تحلیلگر و افسر سابق ارتش عراق در این باره معتقد است که عراق روابط استراتژیک با آمریکا دارد.

وی در این باره به الحره گفت: روابط بلندمدتی که دو کشور را متحد می‌کند همچنان ادامه دارد و افزایش سفرها و هماهنگی میان بغداد و واشنگتن گواه این امر است. همچنین سال‌های آینده شاهد بهبودی بیشتری در روابط آنها خواهیم بود؛ این بهبودی ناشی از تعداد زیادی قراردادهای منعقد شده میان دو طرف است که ادامه آن به سال‌های آینده نیز کشیده خواهد شد.

الأعسم معتقد است که بغداد از موقعیت خود به عنوان «سوپاپ اطمینان» در روابط تهران و واشنگتن سود می‌برد.

وی در این باره تصریح کرد: حتی در بدترین برهه‌های روابط ایران و آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، واشنگتن به بغداد استثنائاتی اعطا کرد تا به بغداد اجازه تجارت و خرید انرژی از ایران را بدهد.

با این وجود، «یاسین عزیز»، محقق و تحلیلگر سیاسی کُرد عراقی می‌گوید که ثبات روابط میان دولت محمد شیاع السودانی و دولت آمریکا «هنوز به مرحله ثبات استراتژیک نرسیده است».


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

متکی: آقایان عزیزی و ذوالنور گزینه‌های ریاست مجلس نیستند