بعد از آمریکا، نمایندگان ارمنستان و جمهوری آذربایجان به مسکو می‌روند


به گزارش شفاف، به نقل از خبرگزاری تاس، آرمان یگویان، رئیس کمیته همگرایی اروپایی پارلمان ارمنستان و عضو حزب حاکم قرارداد مدنی امروز سه‌شنبه گفت، آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان قرار است با جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی خود در مسکو...

بعد از آمریکا، نمایندگان ارمنستان و جمهوری آذربایجان به مسکو می‌روند

به گزارش شفاف، به نقل از خبرگزاری تاس، آرمان یگویان، رئیس کمیته همگرایی اروپایی پارلمان ارمنستان و عضو حزب حاکم قرارداد مدنی امروز سه‌شنبه گفت، آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان قرار است با جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی خود در مسکو دیدار دیگری داشته باشد.

او در نشست خبری خود گفت: توافق اولیه‌ای برای برگزاری نشست میان وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو حاصل شده است.

دیپلمات‌های ارشد دو جمهوری سابق و استقلال‌یافته از شوروی، با میانجیگری آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از اول ماه مه (دوشنبه) در واشنگتن مذاکراتی را آغاز کرده‌اند. روبن روبینیان، معاون پارلمان ارمنستان و نماینده ویژه برای عادی‌سازی روابط با ترکیه هم در این جلسات حضور دارد.

همزمان با پایان انسداد چهار ماهه کریدور لاچین توسط گروهی از معترضان جمهوری آذربایجان، ایروان اعلام کرد که وزیر خارجه ارمنستان در واشنگتن با همتای آذربایجانی خود دیدار و گفت‌وگو دارد.

ایالات متحده آمریکا دوشنبه میزبان مذاکرات دو طرف با هدف یافتن راهی برای فرونشاندن تنش‌های اخیر بر سر مناقشه در مورد مالکیت و اوضاع قره‌باغ بود.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۲۰، دو بار بر سر این منطقه وارد جنگ و درگیری‌هایی شدند که ده‌ها هزار کشته بر جا گذاشته است. قره‌باغ که باکو و ایروان بر سر آن مناقشه دارند، منطقه‌ای با اکثریت ارمنی در داخل مرزهای به رسمیت شناخته شده جمهوری آذربایجان و متعلق به این کشور است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، پیش از گفت‌وگوهای چهار روزه در ساختمان وزارت خارجه آمریکا در شهر واشنگتن، با آرارات میرزویان و جیحون بایراموف، وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان ملاقات کرد.

جمهوری آذربایجان حدود یک هفته پیش، ۲۳ آوریل، از افتتاح یک ایستگاه بازرسی در دالان لاچین خبر داده بود. دالان لاچین تنها نقطه ارتباطی زمینی میان ارمنستان و قره‌باغ است. افتتاح ایستگاه بازرسی جمهوری آذربایجان در آن گذرگاه خشم ارمنستان را در پی داشت و ایروان آن را نقض شرایط آتش‌بسی تلقی می‌کند که دو طرف برای دستیابی به آن مذاکره می‌کنند.

متیو میلر، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، گفت که بلینکن یکشنبه (۱۰ اردیبهشت)، در گفت‌وگو با الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان، درباره ایستگاه بازرسی آن کشور در دالان لاچین ابراز نگرانی کرده و گفته است که این اقدام «تلاش‌های معطوف به اعتمادسازی را در روند صلح تضعیف می‌کند.»

میلر در بیانیه‌ای گفت: «بلینکن بر اهمیت بازگشایی گذرگاه لاچین به روی اتومبیل‌های تجاری و شخصی در اسرع وقت تاکید کرد.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، نوشت که هدف از مذاکرات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در واشنگتن، «بیشتر توافق عادی‌سازی مناسبات است، نه رسیدن به معاهده صلح.»

این مقام مسئول آمریکایی گفت: «هدف ما این است که مطمئن شویم وزیران می‌توانند با یکدیگر بنشینند و صحبت کنند.» او با اشاره به اینکه آمریکا به مذاکراتی صریح و صادقانه امیدوار است، افزود: «درباره تمامی مسائل مذاکره می‌شود.»

در پی درگیری‌هایی در ۲۰۲۰، مسکو آتش‌بس میان ایروان و باکو را میانجیگری و نیروهای حافظ صلح را در امتداد دالان لاچین مستقر کرد.

در شرایطی که جنگ اوکراین به اولویت اصلی روسیه تبدیل شده است و تمایلی به ایجاد تنش با ترکیه - متحد مهم جمهوری آذربایجان- ندارد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواهان ورود به ماجرا و بهبود روابط‌ بین باکو - ایروان‌ هستند.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه هفته گذشته در راستای تلاش برای کاهش تنش بر سر ایست بازرسی مرزی، به دو کشور آذربایجان و ارمنستان سفر کرد. او نخست به باکو و سپس ایروان رفت و از جمهوری آذربایجان خواست تا «حرکت بدون مانع» را از طریق گذرگاه لاچین احیا کند.

کولونا سپس در نشستی خبری در ایروان، با تاکید بر تمامیت ارضی ارمنستان گفت: «هدف از این سفر، تاکید مجدد بر حمایت فرانسه از دولت و مردم ارمنستان است.»

باکو تاکید می‌کند که این ایستگاه بازرسی را در «خاک آذربایجان» مستقر کرده است.

کولونا مذاکرات را برای دستیابی به راه‌حل بن‌بستی به قدمت چند دهه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مهم توصیف کرد و گفت:‌ «شما را تشویق می‌کنیم که قاطعانه در این راه قدم بردارید.» او افزود که مذاکره تنها راه رسیدن به صلح عادلانه و پایدار است.

بلینکن پیش‌تر در نوامبر گذشته و فوریه سال جاری نیز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، دو نشست سه‌جانبه با نمایندگان این دو کشور رقیب در منطقه قفقاز داشته است. بلینکن شنبه، ۲۹ آوریل، نیز با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، گفت‌وگو کرد و بر اهمیت مذاکرات صلح و حمایت ایالات متحده از آن تاکید کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک