وزیر خارجه یونان: باید با ترکیه جسارت بیشتری در ارتقای روابط داشته باشیم


به گزارش شفاف، به نقل از خبرگزاری آناتولی، نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان در مصاحبه‌ای که در محل هشتمین مجمع اقتصادی دلفی انجام داد، به توافق اخیر ترکیه و یونان اشاره کرد که به موجب آن آتن از نامزدی آنکارا برای تصدی سمت دبیر کلی سازمان بین...

وزیر خارجه یونان: باید با ترکیه جسارت بیشتری در ارتقای روابط داشته باشیم

به گزارش شفاف، به نقل از خبرگزاری آناتولی، نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان در مصاحبه‌ای که در محل هشتمین مجمع اقتصادی دلفی انجام داد، به توافق اخیر ترکیه و یونان اشاره کرد که به موجب آن آتن از نامزدی آنکارا برای تصدی سمت دبیر کلی سازمان بین المللی دریانوردی حمایت کرده و آنکارا هم از نامزدی آتن برای عضویت موقت در شورای امنیت سازمان ملل حمایت می‌کند. وزیر امور خارجه یونان اظهار امیدواری کرد هر دو کشور گامهایی بزرگ‌تر و اساسی‌تر را در جهت بهبود روابطشان اتخاذ کنند.

دندیاس بیان کرد:‌ "امیدوارم این توافق به مثابه اولین قدم برای یک ارتقای بسیار جدی‌تر و بسیار بزرگ‌تر باشد. می‌دانید، اگر حاضر به پذیرش کوچکترین ریسک نسبت به چیزی نباشیم به جایی نخواهیم رسید. اگر فکر کنیم که بیرون از خانه ممکن است یک آجر روی سر ما بیفتد، شاید هرگز صبح پای خود را از خانه بیرون نگذاریم.

وزیر امور خارجه یونان با اظهار خوشحالی از بابت این که دوران وزارتش را در ضمن وجود فضای خوب در روابط یونان و ترکیه به پایان می‌رساند گفت: من در زمره کسانی هستم که عمیقا به امکان دستیابی به توافق با ترکیه باور دارند."

وی افزود: "من این را درک نمی کنم چرا وقتی می‌توانیم با مصر، با ایتالیا، با آلبانی مسائلمان را حل کنیم چرا با همسایه خود ترکیه نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم."

یونان هم یکی از اولین کشورهایی بود که در ششم فوریه و در پی وقوع زلزله های ویرانگر در ۱۱ استان جنوبی ترکیه به آنکارا تسلیت گفت و کمکهایش را پیشنهاد داد.

متقابلا ترکیه هم اولین کشوری بود که پس از حادثه برای قطاری در شمال یونان در تاریخ ۲۸ فوریه که منجر به کشته شدن حداقل ۵۷ تن شد، این حادثه را به آتن تسلیت گفت و پیشنهاد کمک کرد.

پس از این حادثه، ترکیه به یک زندانی یونانی اجازه داد تا برای شرکت در مراسم خاکسپاری پسرش به یونان برود.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و دندیاس در ۲۰ مارس در بروکسل با یکدیگر دیدار و بر سر حمایت متقابل از دو نامزدی دولت‌های دو کشور توافق کردند.

بر طبق این توافق، ترکیه از نامزدی یونان برای عضویت در شورای امنیت در دوره ۲۰۲۵-۲۰۲۶ حمایت کرده و آتن هم موافقت کرده از نامزدی آنکارا برای دبیرکلی سازمان بین المللی دریانوردی حمایت کند.

نیکولاس پاناجیوتوپولوس، وزیر دفاع یونان، هفته گذشته به ترکیه سفر کرد و در آنجا به دیدار خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای خود رفت.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویدیو / انتقال شهدای سقوط بالگرد ریاست‌جمهوری به معراج شهدای تبریز