چاووش‌اوغلو: پول پرداخت شده برای خرید اف-35 را از آمریکا پس می‌گیریم


به گزارش شفاف، به نقل از روسیا الیوم، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با حریت درباره این قرارداد گفت، هدف اصلی حفظ توافقنامه غذایی است. مسکو با تمدید این توافق برای یک دوره ۶۰ روزه موافقت کرد؛ اما از شرکا خواست که "تعهدات خود را...

چاووش‌اوغلو: پول پرداخت شده برای خرید اف-35 را از آمریکا پس می‌گیریم

به گزارش شفاف، به نقل از روسیا الیوم، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با حریت درباره این قرارداد گفت، هدف اصلی حفظ توافقنامه غذایی است. مسکو با تمدید این توافق برای یک دوره ۶۰ روزه موافقت کرد؛ اما از شرکا خواست که "تعهدات خود را انجام دهند."

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن اظهار نظر درباره چگونگی اجرای توافق غلات گفت آنچه به روسیه وعده داده شده بود محقق نشد و در اینجا باید منصف باشیم.

به گزارش اسپوتنیک، وی به طور جداگانه با اشاره به مشکل خدمات بانکی برای تراکنش‌های صادراتی گفت: مذاکره در خصوص این موضوع با آمریکا، انگلیس و سازمان ملل در جریان است.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: "هدف حل مشکل و حفظ توافق است. روس‌ها مدت اعتبار این توافق را ۶۰ روز تمدید کردند و گفتند: "انتظارات ما را برآورده کنید." ما نمی‌توانیم بگوییم روس‌ها اشتباه می‌کنند".

وزارت خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود که کشورهای غربی با اجرای بخشی از مفاد این توافق که فقط مربوط به صادرات محصولات غذایی اوکراین است، در حال کارشکنی در قرارداد غلات هستند.

مفاد قرارداد غلات که در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ بین روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل متحد امضا شد، انتقال غلات، مواد غذایی و کودهای شیمیایی اوکراین از سه بندر اوکراین از جمله اودسا از طریق دریای سیاه و لغو تحریم‌های اعمال شده بر صادرات محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی روسیه است.

وزیر خارجه ترکیه امروز جمعه اعلام کرد، احتمالا نشست چهارجانبه وزیران خارجه سوریه، روسیه، ترکیه و ایران در مسکو پیش از برگزاری انتخابات ترکیه برگزار شود.

مولود چاووش‌اوغلو در مصاحبه با روزنامه "حرییت" ترکیه گفت، پیشنهادهای متعددی درباره تاریخ بعدی برگزاری این نشست در اوایل ماه مه وجود داشت؛ اما با توجه به اینکه در آن تاریخ رئیس جمهوری ایران عازم دمشق است، تاریخ دیگری برای این نشست تعیین می‌شود.

وی در بخش دیگر از مصاحبه‌اش گفت: ترکیه پولی را که برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ از ایالات متحده آمریکا پرداخت کرده است، پس خواهد گرفت. برای تهیه جنگنده‌های اف ۳۵ پولی از قبل پرداخت شده بود؛ اما ترکیه چیزی دریافت نکرد و به همین دلیل پول را درخواست کردیم. خروج از این قرارداد ترکیه را بر آن داشت که تولید خود را تسریع بخشد.

چاووش‌اوغلو همچنین گفت: کشور او به تجارت با ایالات متحده ادامه می‌دهد و این روابط به سرعت در حال رشد است.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان