درمان ناخن جویدن در بزرگسالان


درمان ناخن جویدن در بزرگسالان

ناخن جویدن بیشتر بین کودکان رواج دارد. حدود نیمی از کودکان و نوجوانان ناخن‌های خود را می‌جوند. اگر بزرگسالی...

درمان ناخن جویدن در بزرگسالان

ناخن جویدن بیشتر بین کودکان رواج دارد. حدود نیمی از کودکان و نوجوانان ناخن‌های خود را می‌جوند. اگر بزرگسالی هستید که این عادت را دارید، در این مقاله می‌توانید با انواع درمان ناخن جویدن در بزرگسالان آشنا شوید.
در این مقاله می‌خوانید:

  • چرا بعضی از افراد ناخن‌هایشان را می‌جوند؟
  • چرا باید ناخن جویدن را متوقف کنیم؟
  • درمان ناخن جویدن در بزرگسالان، چطور پیشگیری کنیم؟
  • اگر این روش‌ها جواب نداد
  • خلاصه

چرا بعضی از افراد ناخن‌هایشان را می‌جوند؟

اگر بزرگسالی هستید که ناخن‌هایتان را می‌جوید، ممکن است این کار را در کودکی انجام داده باشید، اما تحت درمان قرار نگرفته باشید. ناخن جویدن ممکن است تقصیر والدین شما باشد. البته دانشمندان مطمئن نیستند که ناخن جویدن ژنتیکی است یا نه، اما کودکانی که والدینشان ناخن‌هایشان را می‌جوند، احتمالا این عادت را دارند.
مطالعات نشان می‌دهد که حتی اگر والدین قبل از تولد فرزندشان این کار را متوقف کرده باشند، باز هم ممکن است کودکشان ناخن‌هایش را بجود. گاهی اوقات جویدن ناخن می‌تواند نشانه استرس عاطفی، یا روانی باشد. معمولا در افرادی که عصبی، یا مضطرب هستند، یا احساس ناراحتی می‌کنند، ناخن جویدن وجود دارد. برای این افراد، ناخن جویدن، راهی برای کنار آمدن با این حس‌ها است.
حتی ممکن است زمانی که بی‌حوصله، یا گرسنه هستید، یا وقتی احساس ناامنی می‌کنید، این کار را انجام دهید. ناخن جویدن، یک حرکت ناخودآگاه است.

بیشتر بخوانید: ترمیم ناخن شکسته با کاشت پودر چگونه است؟

درمان ناخن جویدن در بزرگسالان
چرا باید ناخن جویدن را متوقف کنیم؟

جویدن ناخن معمولا باعث آسیب دائمی نمی‌شود. اما معایبی را به همراه دارد:

  • اگر ناخن‌هایتان را می‌جوید شاید متوجه شده باشید که ناخن‌هایتان هنگامی که بلند می‌شوند، به شکل عجیب و غریبی رشد می‌کنند. اگر به بافت اطراف ناخن‌هایتان آسیب بزنید، ممکن است رشد آن‌ها آنطور که باید نباشد، یا رشدشان متوقف شود. این اتفاق باعث می‌شود ناخن‌های شما شکلی غیر طبیعی داشته باشند.
  • می‌تواند لبخند شما را خراب کند. هنگام جویدن ناخن دندان‌هایتان را به هم می‌سایید. با گذشت زمان، جویدن ناخن حتی می‌تواند باعث مشکلات فک شود.
  • می‌تواند باعث بیماری شما شود. دست‌ها جولانگاه میکروب‌ها و ناخن‌ها مخفیگاه کامل آن‌ها هستند. وقتی چندین بار در روز انگشتان خود را در دهانتان قرار می‌دهید، احتمال بیمار شدنتان افزایش می‌یابد. به‌علاوه، شما با ناخن جویدن به پوست انگشت‌هایتان هم آسیب می‌زنید و راهی آسان برای ورود میکروب‌ها ایجاد می‌کنید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از روح و روان، عادت‌هایی که معجزه می‌کند

درمان ناخن جویدن در بزرگسالان
درمان ناخن جویدن در بزرگسالان، چطور پیشگیری کنیم؟

اگر منتظرید که تغییرات را سریع ببینید، کاملا در اشتباهید. مطمئنا این تغییرات یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد، اما با کمی زمان و تلاش می‌توانید عادت ناخن جویدن خود را از بین ببرید. این راهکارها را امتحان کنید:

اگر به اندازه کافی ناخن برای جویدن با دندان هایتان وجود نداشته باشد، زمانی که جویدن ناخن را امتحان می‌کنید، احساس رضایت نخواهید کرد، بنابراین شاید ناخن جویدن را متوقف کنید

1- ناخن‌هایتان را کوتاه کنید

اگر به اندازه کافی ناخن برای جویدن با دندان هایتان وجود نداشته باشد، زمانی که جویدن ناخن را امتحان می‌کنید، احساس رضایت نخواهید کرد، بنابراین شاید ناخن جویدن را متوقف کنید.

2- ناخن‌هایتان را با طعم بد بپوشانید

لاک‌های مخصوص ناخن با طعم تلخ وجود دارد که می‌توانید روی ناخن‌های خود از آن‌ها استفاده کنید. طعم وحشتناک این لاک‌ها باعث می‌شود قبل از جویدن دوباره فکر کنید و خیال ناخن جویدن را از سرتان به در کنید.

بیشتر بخوانید: رشد سریع ناخن ها، زنان بدانند

درمان ناخن جویدن در بزرگسالان
3- مانیکور کنید

صرف هزینه و زمان در یک سالن ناخن، هم به شما ناخن‌هایی خوش‌ظاهر و هم دلیلی برای حفظ آن‌ها می‌دهد. بعید است که دلتان بیاید ناخن‌های زیبا و مانیکور شده خود را بجوید.

اگر فکر می‌کنید استفاده از دستکش به هر دلیلی برایتان امکان‌پذیر نیست، به دنبال برچسب‌هایی باشید که برای پوشاندن ناخن‌ها ساخته شده‌اند.

4- دستکش بپوشید

ممکن است خنده‌دار به نظر برسد، اما اگر نتوانید به ناخن‌هایتان دسترسی داشته باشید، نمی‌توانید آن‌ها را بجوید. اگر فکر می‌کنید استفاده از دستکش به هر دلیلی برایتان امکان‌پذیر نیست، به دنبال برچسب‌هایی باشید که برای پوشاندن ناخن‌ها ساخته شده‌اند. آن‌ها هم با پنهان کردن ناخن‌هایتان از دیدرستان می‌توانند همان اثر دستکش را داشته باشند.

5- محرک‌های خود را پیدا کنید

وقتی که ناخن‌هایتان را می‌جوید توجه داشته باشید چه احساسی دارید، یا چه کاری انجام می‌دهید. دقت کنید ببینید چه اتفاقی برایتان رخ داده. هنگامی که فهمیدید چه چیزی شما را به سمت ناخن جویدن سوق می‌دهد، می‌توانید سعی کنید، راه‌های دیگری را برای مقابله با این عادت پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه خودم را خوشحال کنم؟

درمان ناخن جویدن در بزرگسالان
6- دست‌ها یا دهان خود را مشغول نگه دارید

البته مشغول نگه داشتن دهان به معنی خوردن تنقلات زیاد نیست. مثلا می‌توانید آدامس بجوید. علاوه بر آن، چیزی پیدا کنید که بتوانید با آن دست‌هایتان را مشغول نگه دارید. یک توپ استرس، یا یک مربع روبیک، می‌تواند حواستان را به خودش مشغول نگه دارد. با این راهکارها انرژی ناخن جویدن خود را به مکان دیگری انتقال می‌دهید.

7- استفاده از روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون روی ناخن‌ها باعث نرم شدن ناخن‌ها می‌شود و احساس رضایت حاصل از جویدن ناخن را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص روانشناسی

درمان ناخن جویدن در بزرگسالان
اگر این روش‌ها جواب نداد

اگر نمی‌توانید عادت ناخن جویدن را به سرعت، یا کامل ترک کنید، هر چند وقت یکبار آن را انجام دهید. این روش را به کار بگیرید: اهداف کوچکی برای خودتان تعیین کنید. مثلا سعی کنید به مدت یک هفته از جویدن فقط یکی از ناخن‌های دست راستتان خودداری کنید. مثلا می‌توانید در هفته دوم، از جویدن دو ناخن دست راستتان خودداری کنید. این روش را تا زمانی که هیچ‌کدام از ناخن‌هایتان را نمی‌جوید، ادامه دهید.
اگر پس از امتحان کردن روش‌هایی که برایتان نام بردیم همچنان مشکل ناخن جویدن دارید، با پزشک در مورد اینکه آیا گزینه درمان خوبی برای کمک به شما وجود دارد، یا نه، صحبت کنید.

خلاصه

ناخن جویدن علاوه بر این‌که شکل ظاهری ناخن‌های شما را تغییر می‌دهد، برای سلامتی‌تان هم ضرر دارد. برای ترک این عادت، بهتر است ببینید به چیزهایی باعث می‌شود به ناخن جویدن بیشتر گرایش پیدا کنید. برای مقابله با ناخن جویدن، راهکارهایی مثل مانیکور کردن، پوشیدن دستکش، استفاده از لاک‌های بدطعم روی ناخن‌ها و مشغول نگه داشتن دست‌ها یا دهانتان را به کار ببرید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت روان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری از برخورد ماشین شاسی بلند با گله گوسفندان