تاثیر تماشای انیمیشن بر شکل‌گیری شخصیت کودکان


سایک نیوز به نقل از ایسنا: جوامع بشری روز به روز پیشرفت‌های بسیاری کسب می‌کنند و امروزه زندگی تمامی افراد جامعه از کودکان تا کهنسالان با ابزارهای نوین مانند تلفن همراه، اینترنت، وسایل حمل و نقل نوین، سینما، رسانه و…در هم آمیخته شده است که...

تاثیر تماشای انیمیشن بر شکل‌گیری شخصیت کودکان

سایک نیوز به نقل از ایسنا: جوامع بشری روز به روز پیشرفت‌های بسیاری کسب می‌کنند و امروزه زندگی تمامی افراد جامعه از کودکان تا کهنسالان با ابزارهای نوین مانند تلفن همراه، اینترنت، وسایل حمل و نقل نوین، سینما، رسانه و…در هم آمیخته شده است که زندگی را برای افراد راحت‌تر از روزگار گذشته کرده است اما تمامی این وسایل پیشرفته علاوه‌بر فواید بی‌شمار معایبی نیز به همراه دارند.

سینما نیز یکی از جلوه‌های پیشرفت جامعه بشری است که امروزه به یک صنعت تبدیل شده است اما آنچه اهمیت دارد این است که سینما به ابزاری برای ترویج یک فرهنگ و یا تغییر فرهنگ در سایر ملل نیز تبدیل شده است درواقع برخی افراد سعی می‌کنند با استفاده از شیرینی و جذابیت‌های سینما یک موضوع یا فرهنگ را در جامعه نهادینه کنند.
امروزه انیمشین‌ها و کارتن‌‎های بسیاری ساخته می‌شود که عمده مخاطبان آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند و در تمامی دنیا افراد فعال در حوزه ساخت محتوا سعی می‌کنند آثار خود را با بالاترین کیفیت و با استفاده از به روز ترین تکنیک‌ها بسازند تا توان رقابت در این بازار بزرگ را داشته باشند و بتوانند در سراسر دنیا آثار خود را به فروش برسانند.

لازم است تولیدکنندگان اثر در ایران نیز تمام توان خود را به کار بگیرند تا آثاری تولید کنند که توان رقابت با انیمیشن‌های خارجی را داشته باشند و بتوانند کودکان و نوجوانان ایرانی را به خود جذب کنند تا به این ترتیب از ورود فرهنگ بیگانه به درون نسل جوان پیشگیری شود.

انیمیشن‌ها باید مکمل برنامه‌های تربیتی خانواده باشند.

زهرا عطایی_ یک مشاور کودک و مدرس دانشگاه اظهار کرد: با توجه به اینکه کودکان در سن رشد قرار دارند طبیعی است که دیدن محتواهای همراه با نکات آموزشی می‌تواند در رشد آن‌ها و تقویت مهارت‌هایی از جمله مهارت حرکتی، کلامی، رشد زبانی، شناختی و عاطفی آن‌ها اثرگذار باشد.

وی افزود: دیدن انیمیشن یا کارتن‌های مفید روی رشد کودکان تاثیر مثبت دارد در مقابل نیز اگر افراد در رده سنی پایین کارتن‌های منفی مشاهده کنند ممکن است رفتارهایی مانند خشونت در آن‌ها شکل بگیرد و یا کودکان دچار حالت غم‌زدگی شوند.
این مشاور کودک و مدرس دانشگاه ادامه داد: مهم‌ترین فایده تماشای کارتن و انیمیشن برای کودکان جنبه سرگرمی آن‌ها است و اگر فیلم مناسبی نیز توسط والدین برای فرزندان انتخاب شود علاوه‌بر اینکه کودکان سرگرم می‌شوند احساس‌‎های خوشایند مانند شادی را نیز دریافت خواهند کرد که همین احساس شادی می‌تواند در رشد کودکان موثر باشد اما اگر انیمیشن انتخاب شده برای کودکان دارای خشونت باشد می‌تواند دید کودکان نسبت به زندگی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

عطایی عنوان کرد: برخی از انیمیشن‌هایی که همراه با یک حالت امیدوار کننده هستند می‌توانند روحیه امیدواری را در آن‌ها تقویت کنند همچنین انیمیشن‌های تخیلی این امکان را به کودک می‌دهد تا قوه خیال خود را تقویت کند اما غرق شدن بیش از حد کودکان در این نوع انیمیشن ها موضوع مثبتی نیست و باید از وقوع آن جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: برای مثال برخی کودکان پس از مشاهده فیلم‌هایی مانند مرد عنکبوتی یا بتمن به اندازه‌ای غرق در فیلم می‌شوند که سعی می‌کنند تمامی رفتارهای شخصیت اصلی داستان را تقلید کنند و این موضوع می‌تواند خطرات بسیاری برای آن‌ها به همراه داشته باشد بنابراین باید گفت تماشای فیلم، انیمیشن و کارتن زمانی برای کودکان مفید است که متناسب با سن کودک باشند و والدین نیز در کنار کودکان به تماشای فیلم بپردازند و تحلیل فیلم را برای آن‌ها انجام دهند.

این مشاور کودک و مدرس دانشگاه تصریح کرد: والدین باید انیمیشن‌هایی را برای کودکان انتخاب کنند که اثرات منفی نداشته باشند بلکه موجب امیدآفرینی، تقویت خلاقیت، رشد شناختی و… شوند در غیر این صورت موجب می‌شود خشونت کودکان افزایش پیدا کند و یا در برخی موارد کودک سعی می‌کند همانند شخصیت داستان رفتار کند و چون موفق نمی‌شود اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد.

عطایی یادآور شد: امروزه با توجه به اینکه تعداد زیادی از مادران شاغل هستند کودکان به دلیل داشتن حس کنجکاوی به سمت تماشای فیلم‌های گوناگون موجود در تلویزیون و یا حتی تلفن همراه والدین حرکت می‌کنند و همین موضوع لزوم مراقبت بیشتر والدین از فرزندان و محتواهای در دسترس آن‌ها را چندین برابر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم این است که افراد متخصص باید برنامه‌ریزی مناسبی برای ساخت انیمیشین‌های سودمند برای کودکان داشته باشند که این کارتن‌ها علاوه‌بر اینکه کودکان را سرگرم می‌کنند احساس شادی برای آن‌ها به همراه داشته باشد و مهارت‌های ضروری را نیز به آن‌ها آموزش دهد و درواقع مکمل برنامه‌های تربیتی خانواده باشد.

ساخت محتوای کودکان باید با استفاده از تکنیک‌های به روز باشد.

فرشاد صالحی_کارگردان سینما در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در ساخت یک اثر هنری و فرهنگی باید به رده سنی مخاطبان آن اثر توجه ویژه داشت و این موضوع در نوع محتوا و فرم اثر نیز رعایت شود.

وی افزود: عمده مخاطبان انیمیشن‌ها و کارتن‌ها کودکان هستند بنابراین لازم است آثاری در این حوزه تولید شود که از نظر محتوایی و تکنیکی دارای جذابیت باشند همچنین امروزه شاهد هستیم در سراسر دنیا انمیشین‌های متنوع با فرمت‌های جدید و پیشرفته ساخته می‌شود و اگر بخواهیم کودکان به آثار داخلی جذب شوند باید به صورت حرفه‌ای و آگاهانه اقدام به ساخت اثر کرد.
این کارگردان سینما با اشاره به اینکه ما در رقابت با آثار جهانی از نظر تکنیک عقب هستیم، ادامه داد: درواقع امروزه شاهد هستیم برخی از انیمیشن‌هایی که درون کشور ساخته می‌شوند دارای تاثیر مناسبی بر روی قشر کودکان و نوجوانان نیستند چراکه این آثار با استفاده از تکنیک‌های به روز ساخته نشده‌اند.

صالحی عنوان کرد: در تمامی سطح جهان افراد سعی دارند با استفاده از به روز ترین امکانات و تکنیک‌های موجود اقدام به ساخت آثار کودک و نوجوان کنند تا به این ترتیب توانایی رقابت با سایر محصولات موجود در بازار را داشته باشند بنابراین می‌توان گفت برای تاثیرگذاری در حوزه انیمیشن کار مدت‌دار و اندیشمند از نظر هزینه‌ای، فکری و آموزشی نیاز است.

وی با بیان اینکه تاثیرگذاری یکی از بعدهای کار رسانه است، خاطرنشان کرد: زمانی که فردی قصد دارد در حوزه اجتماعی اثرگذار باشد به یک ابزار نیاز دارد که سینما و رسانه یکی از این ابزارها به شمار می‌آیند به همین جهت هر فردی قادر باشد از این ابزار به درستی بهره ببرد موفق خواهد بود و این موضوع تنها مختص کشور خاصی نیست بلکه سینما در تمامی نقاط دنیا به یک ابزار برای انتقال پیام‌ها، سرگرمی، تاثیرگذاری، درآمدزایی و… تبدیل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی دستور داده تا 3 میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود