منتقد رژیم سعودی: نشانه‌های افول آمریکا نمایان شده است


منتقد رژیم سعودی: نشانه‌های افول آمریکا نمایان شده است

یکی از منتقدان رژیم آل سعود تاکید کرد آمریکا شبیه موشک سرگردانی شده که تفاوتی میان دوست و دشمن قائل نیست.

فواد ابراهیم، از منتقدان رژیم آل سعود در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: آمریکا شبیه موشک سرگردان شده است و تفاوتی میان دوست و دشمن قائل نیست. ایران و لبنان و سوریه را هدف قرار می‌دهد و به مصر و ترکیه با سلاح دلار ضربه می‌زند. این نشانه آغاز فروپاشی و افول بعد از از کار افتادن سلاح‌های دیگر است.

تضعیف و افول قدرت آمریکا در حال نمایان شدن است. بسیاری نخبگان حوزه سیاست آن را به کشتی تایتانیک نسبت دادن که کم کم در حال غرق شدن است.

نظم جهانی کنونی در حال تضعیف و محو شدن است و هنوز ایده و دیدگاه روشنی در مورد بنیان‌های نظم آتی جهان نیز وجود ندارد. ۳۰ سال طول کشید تا جنگ سرد به پایان برسد با این حال دوره صلحِ پس از آن، به زور ۱۰ سال هم به طول نینجامید. در شرایط کنونی نیز، ستون‌های نظام جهانی غرب‌گرا و آمریکایی‌محور که مبتنی بر اصول نولیبرالیسم است و بر ارزش‌هایی نظیر تجارت آزاد، اقتصاد بازار، جهانی شدن و امثالهم تاکید دارد، شدیدا متزلزل شده و زیر سؤال رفته است.

در شرایط کنونی کشور چین پس از چندین دهه رخوت تاریخی، بار دیگر به یک قدرت جهانی در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی، سیاسی و نظامی تبدیل شده و در معادلات بین‌المللی اقدام به کنشگری فعال و موثر می‌کند. این کشور حتی پا را فراتر گذاشته و اکنون به یک قدرتِ فناوری در دنیا تبدیل شده است و از حیث نظامی نیز، کنشگری‌های قابل توجهی را از خود نشان می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این ویدیو مناسب افراد زیر 18 سال نیست!