پیشرفت مذاکرات هیئت عمانی با مقامات یمنی درباره صلح


پیشرفت مذاکرات هیئت عمانی با مقامات یمنی درباره صلح

همزمان با ادامه مذاکرات هیئت عمانی با مسئولان یمنی درباره برقراری صلح‏، گزارش‌هایی از پیشرفت در برخی پرونده‌ها منتشر شده است.

نشست‌ها و دیدار‌های هیئت عمانی با مقامات سیاسی یمن چند روزی است که در صنعا پایتخت این کشور ادامه دارد. موضوع گفتگو‌های هیئت عمانی با مقامات یمنی درباره روند صلح یا از سرگیری آتش بس در یمن است.

به گزارش العالم، منابع سیاسی اعلام کردند: دیدار‌های هیئت عمانی در یمن شاهد پیشرفت‌هایی در زمینه پرونده‌های مذاکرات و نزدیک شدن دیدگاه‌ها درباره چندین مورد است که قبلا محل اختلاف بود.

پرونده‌های گوناگون و موضوعاتی داغ در جریان دیدار‌های اعضای هیئت عمانی با مقامات یمنی که چند روزی است در صنعا ادامه دارد؛ مطرح شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به بررسی پیشنهاد‌های عمان درباره برقراری صلح و دیدگاه‌های دو طرف درگیری درباره آن و همچنین از سرگیری آتش بس در یمن برای مدتی دیگر، البته با گسترش حجم امتیازات آن است. در همین حال مقامات یمنی در صنعا همچنان بر شروط خود در زمینه حل پرونده انسانی به عنوان گام اول برقراری صلح فراگیر، اصرار دارند.

فهمی الیوسفی، معاون وزیر اطلاع رسانی یمن گفت: برنامه مربوط به مسائل بشردوستانه باید به طور عملی اجرا شود تا میزان حسن نیت طرف مقابل سنجیده شود، اما اگر طرف مقابل از اجرای پرونده مسائل انسانی سر باز زد در واقع از هر نوع مذاکره سر باز زده است.

منابع سیاسی از به دست آمدن نتایج مثبت در مذاکرات مسئولان یمنی با میانجی‌های عمانی سخن می‌گویند در حالیکه در زمینه برخی مسائل پیشرفت‌هایی صورت گرفته است. همچنین درباره توافق جدیدی شامل اجرای خواسته‌های یمنی‌ها در زمینه پرداختن حقوق کارمندان، گسترش دامنه پرواز‌های فرودگاه بین المللی صنعا، برداشتن محدودیت‌های بندر الحدیده و بازگشایی گذرگاه‌ها در استان‌ها در مقابل اقدام صنعا در دادن مجوز به از سرگیری صادرات نفت در بندر‌های شرق کشور پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

عبدالمجید الحنش، عضو تیم مذاکره کننده یمنی گفت: ما در انتظار گشایش باقی می‌مانیم به ویژه اینکه اگر بدانیم آنچه را صنعا مطالبه می‌کند یک موضوع بشردوستانه است و به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به مذاکرات فراگیر و منصفانه لازم است.

برخی مسئولان این بار و به این سفر هیئت عمانی امیدوارند. این امیدواری‌ها در اظهارات تیم مذاکره کننده یمنی مشهود است. در مذاکرات کنونی با هیئت عمانی مسائل مربوط به امور بشردوستانه در راس پرونده‌های موجود است و این، نشان از پاسخ مثبت به خواسته‌های مقامات یمنی و نزدیک شدن دیدگاه‌ها بین طرفهاست. البته این نزدیک شدن دیدگاه‌ها نیز ناشی از تلاش‌هایی است که میانجی‌های عمانی چند هفته‌ای است آغاز کرده اند.

سفر‌های متعدد مسئولان بین صنعا و مسقط در راستای تحرکات و تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی برای ایجاد یک روند سیاسی فراگیر در یمن است. در همین حال نگرانی‌هایی درباره تکرار شکست این تلاش‌ها و تحرکات نیز وجود دارد و همانطور که تلاش‌های سابق با شکست مواجه شد، برخی نگرانی‌ها از شکست این تلاش‌ها نیز وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!