به دنبال توسعه صادرات ماشین آلات صنعتی هستیم


به دنبال توسعه صادرات ماشین آلات صنعتی هستیم

مدیر کل ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی ومعدنی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: یکی از موارد هدف گذاری برای آینده بحث توسعه صادرات است که باید به سمت این هدف حرکت کنیم.

در میز اقتصادی امروز با حضور مسئولان به تولید ماشین آلات صنعتی و میزان توان ساخت داخلی این ماشین‌ آلات پرداخته شد.
سوال: در زمینه تولید ماشین آلات صنعتی چه عملکردی داشته ایم و تنوع چگونه بوده است؟
آقای جمشیدوند مدیر کل ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی ومعدنی وزارت صنعت معدن و تجارت: یکی از موضوع‌های مهم در کشور بحث معدن است طبیعتا در این حوزه پرداختن به ماشین آلات در میزان اثر بخشی بسیار تاثیر گذار است از ابتدای امسال یکی از عمده‌ترین موضوع‌ها بحث تعیین و تکلیف ماشین آلات در این حوزه بود ماموریت ما در این حوزه نیز تامین ماشین آلات این بخش بود و در کل چه در بخش تولید و چه در بخش واردات اقدامات خوبی صورت گرفت.
پس از مجموعه جلسات مختلف در این حوزه با ذی نفعان برگزار شد و در نهایت ۲۶ اردبیهشت تکلیف این حوزه مشخص شد یک انباشت تکلیف وجود داشت که با این ابلاغ رفع شد. ما در انواع اقسام بیل‌های مکانیکی، لودرها، دامپ تراک، بولدوزر و... امکان تولید داریم قطعا تمام ظرفیت داخلی پاسخگو نیست بنابر این قسمتی دیگر هم بخش واردات پوشش می دهند.
سوال: وضعیت تولید چگونه است؟
آقای رفیعی مدیر عامل هپکو: یک ظرفیت حدود سه هزار دستگاهی از سال ۷۰ در هپکو ایجاد کردیم و با یک برنامه رشد سریع این ادامه داشته است و در تولید هشتاد به بعد بالای دو هزار دستگاه تولید شده است. ظرفیت‌های داخلی امکان پاسخگویی به نیاز داخلی را دارد. در خصوص بحث ماشین آلات راه سازی تقریبا تقاضای وجود نداشته است باید به تدریج ناوگان‌ها بازسازی شود.
در بخش معدن از ۲۰ سال گذشته یک مشکل داریم آن هم واردات ماشین آلات دست دوم است با این که بیش از ۳۵۰۰ دستگاه به بخش معدن تزریق کرده ایم باید این اقدامات ادامه دار باشد تا به سمت نوسازی ناوگان بریم.
سوال: چقدر واردات ماشین آلات صنعتی داشته ایم؟
جمشیدوند: تقریبا هر چیزی که نیاز معدنی و راه سازی بوده اگر تولید داخل داشته به آن سمت رفته ایم اگر تولید داخل نداشتیم هم در سریع‌ترین زمان مشکل حل که بالای ۲ هزار ثبت سفارش امسال انجام شد که بی سابقه بود. در حوزه ثبت سفارش محدودیت و ممنوعیت نداشته ایم. بالای ۵۰۰ دستگاه در بحث واردات وارده شده و بقیه هم در حال پیگیری است.
سوال:آیا هپکو مونتاژ کار است؟
رفیعی: حدود ۳۰ درصد ساخت خود کارخانه و ۳۰ درصد دیگر ساخت داخلی غیر شرکت هپکو است شرکت‌های دنیا هستند که چند هزار ماشین می‌سازند، اما موتور و نیرو محرکه رو خودشان نمی‌سازند چرا که توجیح اقتصادی ندارد ما موتور ساز نیستم. ماشین سازی را با کار آهنگری یکسان ندانید. گریدر سنگین ما که ۱۸ تن است را می سازیم و صادرات داریم که محصول خوبی است وظیفه یک ماشین ساز طراحی یک ماشین و استفاده از قوای نیرو‌های محرک بخش‌های دیگر است. هپکو برای ماشین آلات صنعتی ایجاد شده است ما محصولات تحت لیسانس را هم داریم.
سوال: مجوز واردات به همه ماشین آلات داده می شود؟
جمشیدوند: اگر تولید کننده‌ای در سطح کشور بتواند محصول را تولید و به دست مشتریان برسد یعنی ما یک محصول را می‌سازیم فقط بر روی ادعای تولیده کننده نمی‌توانیم کفایت کنیم و ملاحضات در این بخش داریم. دامپ تراک بالای ۵۰ تن واردات اش منعی ندارد.
دو بخش را خیلی جدی پیگیری می‌کنیم یکی بحث توسعه فناوری و نو آوری است مورد دیگر تولید کننده‌ای که وارد عرصه تولید می‌شوند میزان عمق ساخت داخل را تعریف و به دنبال توسعه باشد. توسعه فناوری و نوآوری هم در عمق ساخت یک محصول و هم توسعه تعداد کلاس آن محصول را دنبال می‌کنیم. موضوع دیگر بحث کیفیت است که از ۴ بعد به آن توجه می‌کنیم یکی بخش مرغوب بودن آن و تضمین کیفت آن است، بخش دیگر خدمات پس از فروش ، قیمت مناسب آن است که بسیار تاکید می‌شود باید با محصولات رقابت پذیر باشد.
سوال: هدف گذاری ها چگونه است؟
جمشیدوند: یکی از موادر توسعه صادرات است و با توجه به موقعیت منطقه و معدن خیز بودن باید به سمت توسعه صادرات حرکت کنیم.
سوال: وضعیت هپکو چگونه است؟
رفیعی: تولید سامان یافته برنامه تولید بیش از هزار دستگاه برای سال آینده داریم به دنبال توجیح خرید از داخل به جای واردات ماشین آلات دست دوم هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!