درسی که سردار سلیمانی به ژنرال‌های سوریه داد


درسی که سردار سلیمانی به ژنرال‌های سوریه داد

یکی از هم‌رزمان شهید سلیمانی گفت: رفتار حاجی در منطقه یک درس اخلاقی داشت که نه تنها نیرو‌ها بلکه فرماندهان را هم تحت تأثیر قرار می‌داد.

حمیدرضا قرائیان، هم‌رزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در گفت‌وگو با ویژه‌برنامه «عصر مقاومت» از رادیو مقاومت گفت: من از سال ۱۳۹۳ به‌صورت مستقیم با شهید سلیمانی همکار شدم. در روز‌های منتهی به بهمن‌ماه بود که برای نخستین بار به منطقه اعزام شدم و آن‌جا برای اولین بار، حاج قاسم سلیمانی را از نزدیک زیارت کردم.

وی افزود: وقتی می‌گویم حاج قاسم، حقیقت این است که در کشور ما ایشان با همین عنوان «حاج قاسم» شناخته می‌شد و صمیمیت و اخلاص او باعث می‌شد تا خیلی‌ها از عناوین رسمی و درجه‌های بلندمرتبه او به‌عنوان سردار و سرلشکر عبور کنند. با این حال، در کشور‌های منطقه این‌طور نبود و با وجود اخلاص مستمر و کرامات اخلاقی حاجی، برادران عراقی و سوری برای او احترامی در حد عالی‌رتبه‌ترین شخصیت‌های نظامی و مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی‌شان قائل بودند.

ماجرای درس اخلاق شهید سلیمانی به فرماندهان ارتش سوریه

این هم‌رزم شهید سلیمانی با اشاره به خاطره‌ای از جریان بازدید از مناطق عملیاتی سوریه با حضور شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: در جریان بازدید از مناطق عملیاتی که با حضور ژنرال‌های عالی‌رتبه ارتش سوریه انجام شد، یکی از نکات بارز و چشمگیر برای همه این بود که فرماندهان سوری با تعبیر «لک» نیرو‌های خط را خطاب می‌کردند و به عبارت دیگر، با لفظ «هی» آن‌ها را نزد خود فرامی‌خواندند تا گزارش بدهند درحالی‌که از سنگر بعدی، همه در کمال شگفتی مشاهده کردند که حاجی خودش را به سنگر‌ها می‌رساند، رزمندگان را با تعبیر «بُنَیَّ» صدا می‌زد و به آن‌ها «پسرم» می‌گفت.

وی افزود: علاوه بر این، ژنرال‌های سوری در جریان این بازدید حتی از نصب درجه‌های روی سینه هم غافل نشده بودند و در هر مقام، به دنبال تمیزماندن لباس و شلوار یونیفرمشان بودند درحالی‌که حاج قاسم با یک لباس ساده، غیرنظامی و بدون درجه در بین نیرو‌ها حضور پیدا می‌کرد و دست‌آخر شرایط به‌گونه‌ای تغییر کرد که ژنرال‌ها در گوشه‌ای تنها ایستاده و نیرو‌های عملیاتی خط مقدم همه به دور حاجی حلقه می‌زدند تا برایشان از تاکتیک‌های رزمی بگوید.

وی ادامه داد: رفتار حاجی در منطقه در هر قدم یک درس اخلاقی داشت که نه‌فقط نیرو‌ها بلکه حتی فرماندهان را هم تحت تأثیر قرار می‌داد. سرانجام این آموزه‌های اخلاقی هم باعث شد تا در بازدید‌های بعدی، ژنرال‌های ارتش سوریه هم از الفاظ مناسب‌تر همچون «یا اَخی» به معنی‌ای برادرم و موارد مشابه استفاده کنند.

قرائیان تصریح کرد: حاجی در سوریه و عراق و لبنان شرایطی را رقم زده بود که مستشاران نظامی ایرانی بدون استثنا در هر زمان که امر به بازگشت می‌شدند، برادران سوری و عراقی و لبنانی ما اشک از دیدگانشان جاری می‌شد که ما نرویم و علت این بی‌قراری را هم محبت و روحیه برادری ایرانی‌ها عنوان می‌کردند که همگی در سایه اخلاص عمل حاج قاسم ایجاد شده بود.

وی تأکید کرد: فرماندهی حاج قاسم و کاریزمای شگفت‌انگیز او باعث شده بود تا رزمندگان ارتش سوریه، هر کوچه از شهر‌های این کشور را همچون ناموس خود بدانند. در مناطقی که حاجی حضور پیدا می‌کرد، رزمندگان با تمام شدن گلوله اسلحه فردی‌شان، حتی به قیمت برداشتن اسلحه تروریست‌ها و شلیک با آن، اما دست از دفاع برنمی‌داشتند.

این هم‌رزم شهید سلیمانی با بیان اینکه به خاطر همین ویژگی‌های حاجی بود که خبر ساعت ۱:۲۰ دقیقه فرودگاه بغداد، به گوش هر فرد شهری و روستایی در منطقه رسید و قلوب ملت‌ها را آتش زد، گفت: پیام‌های تسلیت زیادی در سوگ شهادت حاجی صادر شد، اما به نظر من، بیش از همه ناظر بر ارزش روستاییان سوری و عشایر عراقی بود؛ آن‌هایی که حتی در قبال اخبار کشور خودشان کمتر واکنش جدی نشان می‌دادند، اما با شنیدن این خبر، بی‌پروا اشک می‌ریختند و به‌صورت رسمی عزاداری می‌کردند.

وی ابراز کرد: در روایتی از امیرمؤمنان (ع) آمده که فرمود با از دست رفتن یک عالم، ضربه‌ای به اسلام وارد می‌شود که هرگز جبران نخواهد شد. من عقیده دارم که حاجی به‌عنوان مصداق بارز یک عالم به علم اخلاق و تدبیر، با شهادتش خسارتی به اسلام وارد شد که هرگز جبران نخواهد شد.‌ای مریم، آسوده باش که فرزندان زهرا (س) رسیدند

قرائیان با اشاره به خاطره دیگری از عملیات آزادسازی شهر بیجی در کشور عراق با حضور شهید سلیمانی و نیرو‌های محور مقاومت اظهار کرد: بیجی در کشور عراق، یک شهر بسیار راهبردی است که به دلیل بهره‌مندی از میادین نفتی و البته حضور اقشار مختلف مسیحیان عراق، اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. ماجرا از این قرار بود که در دوران اشغال این شهر و حضور نیرو‌های داعش، مردم بیجی بحران‌های بسیاری را تجربه کردند و جنایت‌های بی‌شماری خصوصاً با محوریت زنان مسیحی رقم خورد.

وی افزود: با این حال، وقتی شهر به برکت حضور حاج قاسم و تعدادی از نیرو‌های مستشاری ایران آزاد شد، یکی از زنان مسیحی شهر به کلیسای جامع بیجی رفت، با گچ سفید بر دیواری که مزین به تصویر حضرت مریم بود، نوشت که‌ای مریم، آسوده بخواب که دیگر مسیح به صلیب کشیده نخواهد شد، زیرا سلیمانی و فرزندان زهرا (س) آمدند. اینجا بود که وقتی آن دختر خبرنگار فرانسوی با این تصویر مواجه شد، توییت زد که «سلیمانی، شوالیه سفیدی است که با زامبی‌های داعش می‌جنگد».

وی افزود: ریناجود الحاج که خبرنگار زن مسیحی لبنانی است، زمانی در یکی از یادداشت‌هایش نوشته بود که ما باید عبای حسن نصرالله را تکه‌تکه کنیم و هرکدام از آن را به رزمندگان سوری بدهیم تا غیرت جهادی را فرا بگیرند. همین خانم خبرنگار پس از شهادت حاجی در توییت مشهوری گفته بود که پروژه شهادت سلیمانی حتی از پروژه محور مقاومت هم بزرگ‌تر است، اما همه ما از روز شهادت او، بذر امید برای پیروزی مقاومت در وجودمان بیشتر جوانه زده است.

این هم‌رزم شهید سلیمانی در انتها ابراز امیدواری کرد: همه ما روایت روزی که به حاجی پیشنهاد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را داده بودند، شنیده‌ایم. با این حال، پاسخی که حاجی فرمود که من در انتظار گلوله سرگردانی هستم که مرا به رفقای شهیدم برساند، به‌روشنی نشان می‌دهد که دنیا برایش تنگ شده بود و حب دنیا در هیچ سطحی از آن در دلش وجود نداشت. ما هم از خداوند متعال می‌خواهیم که اعمال ما را به برکت اخلاصی از جنس اخلاص قاسم سلیمانی جلا بدهد تا مورد رضایت و پذیرش او شویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان