جمهوری‌خواهان تحقیقات جدیدی درباره خروج آمریکا از افغانستان آغاز می‌کنند


جمهوری‌خواهان تحقیقات جدیدی درباره خروج آمریکا از افغانستان آغاز می‌کنند

حزب جمهوری‌خواه که قدرت را در مجلس نمایندگان به دست گرفته‌ با اختیارات بیشتر خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از خاک افغانستان را بررسی خواهد کرد.

یکی از نمایندگان ارشد جمهوری خواه آمریکا از وزارت خارجه درخواست کرده تعداد زیادی اسناد مربوط به خروج دولت بایدن از افغانستان را به کمیته روابط خارجی مجلس ارائه کند. اقدامی که نشان دهنده آغاز رسمی تحقیقات هیئت جدید به رهبری جمهوری خواهان در مورد خروج آشفته آمریکا از افغانستان است.

به گزارش سی‌ان‌ان، مایکل مک کال، نماینده تگزاس و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به وزارت امور خارجه تا ۲۶ ژانویه مهلت داده تا اسناد را تحویل دهد. او تهدید کرده که در صورت عدم توجه به این دستور، برای مقامات مربوطه احضاریه صادر خواهد شد.

مک‌کال در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: «ضروری است که وزارت امور خارجه به درخواست‌های ما پاسخ کامل بدهد. کمیته تأخیر مداوم را تحمل نخواهد کرد و در صورت عدم اجرای این دستور، از قدرتی که در اختیار داریم برای اجباری کردن فرآیند استفاده خواهیم کرد».

مک کال در این نامه ۱۰ صفحه‌ای از وزارت خارجه خواسته فهرستی از تمام جلساتی که با سازمان‌های دیگر در خصوص خروج آمریکا از افغانستان داشته را ارائه کند. او همچنین خواستار اطلاعات در مورد تمامی ملاقات‌های مقامات آمریکا با طالبان از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون شده است.

این نامه علاوه بر کنکاش در برنامه‌ریزی‌ها و روند خروج، به وضوح نشان می‌دهد کمیته قصد دارند اثرات پس از خروج را نیز بررسی کند.

تحقیقات در مورد خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی از خاک افغانستان یکی از چندین فرآیند تحقیقی است که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان شروع کرده‌اند. مک کال و دیگر همکاران جمهوری خواه او در کمیته سال گذشته حداقل سه درخواست برای اطلاعات مشابه به وزارت اطلاعات ارسال کردند؛ اما در آن زمان مک کال در اقلیت بود و وزارت اطلاعات پاسخی به این درخواست نداد.

جمهوریخواهان سال گذشته علیرغم دسترسی نداشتن به اسناد یا مصاحبه با مقامات وزارت امور خارجه، گزارشی درباره خروج آمریکا از افغانستان ارائه کردند. با این حال، اکنون که این حزب اکثریت مجلس نمایندگان را در دست گرفته است، قدرت بیشتری دارد و می‌تواند از نظر قانونی دولت را ملزم کنند که به آن‌ها اطلاعات بدهد.

گفتنی است، وزارت امور خارجه آمریکا سال گذشته در مورد خروج از افغانستان بررسی‌هایی را انجام داد، اما هنوز به طور گسترده یافته‌های خود را منتشر نکرده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی