شکست سنگین پرتاب موشک لانچر وان آمریکا


شکست سنگین پرتاب موشک لانچر وان آمریکا

پرتاب موشک «لانچر وان» که قرار بود پرتاب فضایی تاریخی بریتانیا باشد، با شکست مواجه شد.

شکست سنگین پرتاب موشک لانچر وان آمریکا

نخستین پرتاب فضایی مداری تاریخی بریتانیا از خاک این کشور، شب گذشته پس از اینکه شرکت «ویرجین اوربیت» (Virgin Orbit) فاش کرد که یک ناهنجاری مانع از رسیدن موشک به مدار شده است، به شکل دراماتیکی شکست خورد.

شرکت متعلق به «سر ریچارد برانسون» (Sir Richard Branson) ابتدا اعلام کرد که در هدف خود برای ارسال ۹ ماهواره به فضا با موشک «لانچر وان» (LauncherOne) موفق بوده است، اما حدود ۴۰ دقیقه بعد، این شرکت گفت یک ناهنجاری رخ داده است و توییت خود را در مورد رسیدن به مدار حذف کرد.

یک هواپیمای فضایی «ویرجین۷۴۷» (Virgin ۷۴۷) روز دوشنبه از «پایگاه فضایی کورن‌وال» (Cornwall Spaceport) بلند شد و کمی بیش از یک ساعت بعد، «لانچر وان» را پایین انداخت. سپس، موشک با سرعت ۸۰۰۰ مایل در ساعت به سمت فضا پرتاب شد.

با وجود این، بعدا مشخص شد که در شبی که قرار بود یک شب مهم برای صنعت فضایی بریتانیا باشد، مشکلی پیش آمده است. ویرجین اوربیت جزئیات بیشتری را در مورد این مشکل ارائه نکرد و تنها گفت که در حال ارزیابی اطلاعات است.

امید می‌رفت که این پرتاب به طور رسمی نشان‌دهنده ورود بریتانیا به رقابت فضایی بیش از ۷۰ سال پس از تأسیس «برنامه فضایی بریتانیا» (British Space Programme) در سال ۱۹۵۲ باشد.

این ماموریت به آرامی انجام می‌شد، زیرا هواپیمای فضایی ویرجین که «دختر کیهانی» (Cosmic Girl) نامیده می‌شود، به منطقه پرتاب مورد نظر خود در نزدیکی سواحل جنوبی ایرلند رسید و لانچر وان را در ارتفاع ۳۵ هزار فوتی بالای اقیانوس اطلس مستقر کرد، اما پس از آن، در میان تماشاگرانی که برای دیدن پرتاب تاریخی به صورت حضوری یا از طریق پخش زنده ویرجین اوربیت گردهم آمده بودند، سردرگمی به وجود آمد، زیرا دختر کیهانی حدود ساعت ۲۳:۵۵ به وقت گرینویچ به پایگاه فضایی کورن‌وال بازگشت.

«مت آرچر» (Matt Archer)، از اعضای «آژانس فضایی بریتانیا» (UKSA) فاش کرد که مرحله دوم پرتاب دچار یک ناهنجاری شده و علت آن در دست بررسی است. آرچر به خبرنگارانی که در پایگاه فضایی کورن‌وال حضور داشتند، گفت: در واقع، این موشک به ارتفاع لازم برای حفظ مدار خود یا استقرار ماهواره‌ها نرسیده است و به همین دلیل، ماموریت ناموفق بود. طی روز‌های آتی، تحقیقاتی انجام خواهد شد تا مطمئن شویم که چه چیزی باعث این نقص فنی شده است و دوباره بررسی خواهیم کرد که بعد از آن چه کنیم. در این مرحله، چیز بیشتری نمی‌توانم بگویم.

وی افزود: ما نمی‌دانیم چه چیزی باعث این ناهنجاری شده است و داده‌ها از هم اکنون بررسی خواهند شد، اما ما به پرتاب دست یافته‌ایم. ما تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم و شرایط را برای پرتاب‌های افقی در پایگاه فضایی کورن‌وال ایجاد کنیم. نتایج مثبت بسیاری به دست آمده‌اند، اما نرسیدن به مدار، به وضوح ناامید کننده است. پرتاب واقعا برای ما مهم است و در نهایت به آن خواهیم رسید.

«ملیسا ثورپ» (Melissa Thorpe)، رئیس پایگاه فضایی کورنوال گفت: من واقعا نارحت شده‌ام. ما قلب و روح خود را برای این کار گذاشتیم. این یک سفر شخصی برای من و همچنین خانواده‌ام بود. بنابراین، دیدن این نتیجه بسیار سخت است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا پایگاه فضایی دوباره تلاش خواهد کرد، گفت: البته که این کار را می‌کنیم. این در مورد فضا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان