هنر نگارگری باید در آموزش‌های مهارتی مدارس گنجانده شود


هنر نگارگری باید در آموزش‌های مهارتی مدارس گنجانده شود

عاملی گفت: آموزش و پرورش، سازوکاری ایجاد کند تا قلمرو نگارگری توسعه یابد.

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در کارگاه پرفسور حسین فخیمی مجمسه‌ساز بیان کرد: غیر از هنر فاخر و انگیزه بالایی که در کار‌های دکتر فخیمی دیده می‌شود، دغدغه‌مندی ایشان نسبت به فرزندان این مرز و بوم ستودنی است و ایشان کاندیدای جایزه چهره ماندگار بودند که متأسفانه برگزاری آن متوقف شد.

او گفت: استاد فخیمی، توانایی‏‌های ارزشمندی دارد؛ به طوری که کشور اسپانیا به ایشان مدرک «پروفسورشیب» داده‏ است و در دنیا، مدرک پروفسور شیپ متداول نیست و در ایران و در بسیاری از کشور‌ها ابتدا باید دکتری داشته باشیم و بعد، استادیار، دانشیار و استاد تمام شویم، ولی بدلیل ظرفیت و توانایی ایشان، به پرفسور فخیمی مدرک استادی داده‏ اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: علی‌رغم این که ایشان در این سال‏ها پیشنهاد‌های زیادی از کشور‌های مختلف داشتند، ولی به علت غیرتی که نسبت به ایران و مردم ایران داشته‏ اند، در کشورمان مانده ‏اند و با زحمت فراوان، این مجموعه کار‌ها را به این جا رسانده است.

عاملی افزود: پروفسور فخیمی دو ایده کلیدی دارد، اول این که نظام آموزش و پرورش، نظام مهارت ‏آموزی باشد و هنر نگارگری و هنر فاخر را به جای فقط خواندن دروس به دانش‏ آموزان بیاموزند. دوم، دیدگاه و نگاه کلی ایشان به هنر است و این که دانش ‏آموزان می‏ توانند خطاطی و نگارگری و آفرینش‏‌های هنری را یاد بگیرند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: می‏ توانیم به کودکانی که در سنین مهدکودک و پیش ‏دبستان هستند، این هنر‌ها را آموزش دهیم. زیرا در این سنین قدرت یادگیری زیاد است.

گفتنی است که او به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داد که آموزش و پرورش سازوکاری ایجاد کند تا این قلمرو توسعه یابد. زیرا نسل پروفسور فخیمی نسل ارزشمندی است و باید از فرصت حیات با انگیزه ایشان بهره‌مند شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: می‌توان در تمام دوره‏‌های آموزشی‏ یک حوزه مشترک بین تمام رشته‏‌ها نظیر هنر ایجاد کرد تا دانشجویان و دانش‌آموزان بتوانند در قالب دروس کارگاهی با هنر‌های مختلف آشنا شوند و با مهارت‌آموزی به بازار کار قوی‌تری دست پیدا کنند.

عاملی درباره شهرک تندیسان گفت: پرفسور فخیمی عمر خود را برای این شهرک گذاشته است و متأسفانه علی‏رغم این که مکان مشخص شده یک بنایی هم داشته، ولی به نتیجه نرسیده است.

او با بیان این که همه کار‌های استاد با مهارت‏ آموزی و کار‌های کارگاهی صورت گرفته است، ادامه داد: تمام بدل ‏نشان‏‌های ایشان را می‌توان آموزش داد.

عاملی افزود: باید قدر شخصیت علمی و چهره‌های تمدنی را دانست و فضای کار را برایشان باز کرد. حتماً به شهردار محترم، جناب آقای دکتر زاکانی توصیه می‌کنم مجموعه تندیسان را حمایت کنند تا محملی برای کار و شغل و مهارت آمیز و کار نمایشگاهی برای هنر فاخر ایرانی شود و در پرتو آن جمعیت بزرگی از نسل جوان آموزش ببینند و مفاهیم متعالی و الهی را تبدیل به زیبایی آفرینی‌های هنری کنند و استاد فخیمی، مفتخر به طراحی و ساخت نشان ذوالفقار است که توسط رهبر معظم انقلاب به سردار سلیمانی اعطا شد و این امر، خود یک نشانه از پیوند‌های این عزیز توانا و مهربان است.

گفتنی است پرفسور حسین فخیمی، مجسمه‌ساز، پس از گرفتن مدرک کارشناسی از دانشکده هنر‌های تزیینی به اسپانیا رفت و در دانشکده هنر‌های زیبای مادرید دانشگاه کمپلتکس، موفق به کسب درجه پروفسوری طراحی «مجسمه‌سازی» شد و با تقدیرنامه دن‌خوان آوالوس، هنرمند و مجسمه‌ساز مشهور اسپانیایی، به سرزمین مادری خود بازگشت.

مجسمه مشهور صلح که در سال ۲۰۰۳ میلادی از سوی یونسکو به‌عنوان نماد جهانی صلح انتخاب شد، یکی از مهم‌ترین و زیباترین آثار اوست.

همچنین، ایشان مدال‌های ذوالفقار که با طلا، نقره و برنز که به‌صورت یک تکه به تعداد ۲۵ عدد طراحی شده و همچنین، مدال نشان‌های نصر در درجات مختلف طراحی و ساخته شده، طراحی و ساخت مجسمه خیام ، طراحی کرد و ساخت المان لااله الاالله نصب شده به ارتفاع ۱۱ متر در خیابان آزادی روبروی سازمان حج و زیارت را انجام داد و طراحی مجسمه جهان پهلوان تختی، برنده مسابقه مجسمه‌سازی سال ۱۳۶۹، پیکره شش‌متری سوار محیط بان، طراحی و معماری داخلی یکی از ایستگاه‌های مترو با الهام از موتیف‌های ایرانی، مجسمه ۵/۴ متری عروج، طراحی و ساخت پل متحرک شهربازی تهران به شکل سنجابی فانتزی با ارتفاع ۱۱ متر و ساخت مجسمه دکتر چمران به ابعاد ۱۲۰ در۹۰ بخشی از ساخته‌های استاد دکتر فخیمی است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج