نقش بخش خصوصی در ذخیره‌سازی میوه چگونه است؟


نقش بخش خصوصی در ذخیره‌سازی میوه چگونه است؟

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: طی دو سال گذشته تاکید کرده ایم که دولت وارد بحث ذخیره سازی میوه شب عید نشود و بخش خصوصی بازار را تنظیم کند.

برنامه رادیو اقتصاد بخش مجله کشاورزی با محوریت ذخیره سازی میوه شب عید با مشارکت آقای اسد الله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به گفت و گو پرداخت.

سوال: ذخیره سازی میوه برای ایام عید چگونه است؟

کارگر: بخش خصوصی همیشه نقش خوبی در این زمینه داشته است. از سال ۸۵ دولت هم در ذخیره سازی میوه پیشگام شده و انجام می‌دهد اما ما یکی دو سالی است که تاکید کرده ایم دولت وارد این بحث نشود و بخش خصوصی بازار را تنظیم کند یعنی تنظیم بازار بنا بر عرضه و تقاضا انجام شود.

سوال: اصلا اتفاقات خوبی نبود ذخیره سازی که صورت گرفت و به نظر خیلی هم تاثیرگذار در بازار نبود نظر شما چیست؟

کارگر: بار پایان سال اصلا خیلی مغایرت دارد، ما همیشه تاکید داریم و شعار ما این بوده که میوه بخورید انشاالله هیچ موقع دارو نخورید، چون میوه تماما ویتامین و ارگانیک است، اما این که در شب عید هم این شعار را بدهیم می‌گوییم نه، شب عید میوه باید ممتاز باشد، چون همه بهترین میوه را به خاطر آبروداری سرسفره می‌گذارند بنابراین حتما باید کارشناسی شده باشد و من به دولت هم می‌گویم که وقتی ذخیره سازی می‌کند باید حتما بار با کیفیت را ذخیره سازی کند.

در برنامه ریزی ما انتهای کار هستیم به لحاظ این که ما آخرین نفری هستیم که عرضه می‌کنیم بنابراین ذخیره سازی انجام می‌شود ما فقط برای این که به دولت کمک کنیم در بخش عرضه کنار دولت می‌ایستیم و آن کالایی که به ما می‌دهد سعی می‌کنیم در فرعی‌ترین خیابان‌های تهران آن را به مردم عرضه کنیم.

سوال: چقدر ذخیره سازی کردیم و قیمت‌ها چگونه است؟

کارگر: بحث سیب و پرتقال مختص شب عید است بقیه میوه‌ها خیلی مختصر است مثلا ما خیار را نمی‌توانیم ذخیره سازی کنیم یا نارنگی را نمی‌توانیم آن چنان نگه داریم و کیوی است که شمال کشور ما بهترین نوع را دارد که خوشبختانه کمبود نداریم از نظر قیمت الان، چون قیمت‌ها هر هفته تغییر پیدا می‌کند با نوسان‌ها، اعلام می‌شود هر هفته توسط کارشناسان ما در میدان مرکزی کشف قیمت می‌شود و در سایت‌های ما هم گذاشته می‌شود، اما ملاک ما برای نظارت و رصد سطح شهر، بنا به فاکتور قابل پیگیری است.

خوشبختانه مرکبات ما امسال فراوان است پرتقال رسمی شمال از ۶ هزار تومان میانگین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در عمده فروشی عرضه می‌شود، پرتقال تامسون از ۶ هزار تومان، میانگین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، پرتقال ناول داریم که با کیفیت خیلی بالا است که از ۲۵ هزار تومان البته جزو اقلیت‌های مصرف است میانگین ۳۰تا ۳۵ هزار تومان در عمده فروشی عرضه می‌شود.

به نظر می‌آید اگر بازار به همین منوال باشد ما شاهد همین قیمت‌ها باشیم برای شب عید و خیلی افزایش قیمت را در این بازار شاهد نباشیم و دولت هم که کماکان قیمت رسمی را برای سیب و پرتقال که دارد ذخیره سازی می‌کند هنوز اعلام نکرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان