روستای کوهپایه ای مریان و ییلاقات سوباتان در استان گیلان | فیلم


روستای کوهپایه ای مریان و ییلاقات سوباتان در استان گیلان | فیلم

ارتفاع این روستای کوهپایه‌‏ای از سطح دریا ۱۰۸۰ متر و آب و هوای آن در زمستان‏‌ها سرد و در تابستان‏‌ها معتدل است. متوسط بارندگی سالیانه آن ۱۷۳۲ میلی‏‌متر گزارش شده است. گورستان باستانی...

ارتفاع این روستای کوهپایه‌‏ای از سطح دریا ۱۰۸۰ متر و آب و هوای آن در زمستان‏‌ها سرد و در تابستان‏‌ها معتدل است. متوسط بارندگی سالیانه آن ۱۷۳۲ میلی‏‌متر گزارش شده است. گورستان باستانی روستا، نشانگر سکونت دیرینه اقوام تالشی در این روستاست و آثاری از حمام قدیمی منسوب به دوره صفوی یا قاجاری نشاندهنده‌ی قدمت کهن روستا است.

این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستانتالش” است که در ۳۷ کیلومتری شمال غربی “هشتپر” و ۱۴۳ کیلومتری “رشت” قرار گرفته است. “مریان” از شمال به روستای “ناوان”، از شرق به روستای “سیناهونی”، از جنوب به اراضی جنگلی و از غرب به روستای “آق اولر” محدود می‏‌شود و از طریق شهر “هشتپر” با جاده‌‏ای هموار و دیدنی در دسترس است.

مردم روستای “مریان” به زبان‏‌های آذری و تالشی سخن می‏‌گویند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. اقتصاد روستای “مریان” بر پایه فعالیت‏‌های زراعی، باغداری، دامداری و صنایع دستی استوار است. زراعت عمده‌ی روستا، کشت دیم و گندم مهم‏‌ترین محصول دیمی آن است. توتون، ذرت، سیب‌‏زمینی، یونجه و لوبیا از دیگر محصولات زراعی روستا هستند. زردآلو، سیب، به و گلابی نیز از محصولات باغی آن هستند. همچنین محصولات مهم دامی آن عبارتند از گوشت تازه و انواع لبنیات، پرورش طیور خانگی مانند مرغ و بوقلمون نیز بین روستاییان رونق دارد. مردم روستا، به ویژه زنان، با بافت و تولید صنایع دستی مانند گلیم، جاجیم، شال و جوراب در بهبود وضعیت اقتصادی خانوار نقش مهمی ایفا می‌‏کنند.

ییلاق سوباتان(سووتون) یکی از زیبا ترین مناطق ییلاقی کشور است که در ۲۲ کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار از توابع شهرستان تالش در استان سرسبز گیلان و ۳۶ کیلومتری شمال غرب شهر تالش (هشتپر) و ۲۱ کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور واقع شده است که از شرق به جنگلهای انبوه تالش (لیسار) ، از غرب به ییلاقات اردبیل و دریاچه زیبای نئور ، از شمال به رود خانه خروشان لیسار و ییلاقات خطبه سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان متصل است .

این شهرک زیبای ییلاقی محل سکونت صدها خانوار لیساری است که در فصول بهار و تابستان و بخشی از پائیز ، در آن مسکن می گزینند. این محل از چشمه های پر آب و بسیار خنک و هوای عالی برخوردار بوده و دارای زمینهای سرسبز پوشیده از چمن است . در داخل و اطراف سوباتان گورستان های متعددی از هزاران سال پیش تا کنون وجود دارد که نشان از تاریخ و تمدن کهن این سرزمین دارد . کشف دو گور کلان سنگی در قوری دره و محله نومندانیها این ادعا را اثبات می کند .

روستای کوهپایه ای مریان و ییلاقات سوباتان در استان گیلان | فیلم

روستای کوهپایه ای مریان و ییلاقات سوباتان در استان گیلان | فیلم

(۱۱۲۶)


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم لمس کامل بدن شبنم قربانی توسط شهاب حسینی در فیلم سینمایی ! / هم آغوشی بعید بعد انق...