افزایش ١4درصدی وام‌دهی بانک‌ها


 افزایش ١4درصدی وام‌دهی بانک‌ها

جدیدترین آمار عملکرد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان شهریورماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها 4035هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند سال ۱۴۰۰ حدود 14درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش بنکر (Bankerاین میزان رشد در مانده تسهیلات شبکه بانکی با درنظر گرفتن شاخص تورم و افزایش نقدینگی‌خواهی در اقتصاد، نشان از کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌ها و البته سیاست انقباضی پولی دارد.

سهم تسهیلات قرض‌الحسنه عمدتا وام ازدواج و فرزندآوری 10.1درصد بوده و بیشترین تسهیلات سهم کارت‌های مرابحه با سهم 37.3درصد و فروش اقساطی با سهم 14.5درصد بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد 12.5درصد مانده تسهیلات بانک‌های تجاری سهم وام‌های قرض‌الحسنه بوده که نسبت به نیمه نخست سال گذشته 21.8درصد رشد داشته است. افزون بر این تسهیلات در قالب کارت مرابحه در بانک‌های تجاری رشدی 31.8درصدی را تجربه کرده و در مقابل بانک‌های تخصصی فقط 5.6درصد از تسهیلات خود را به وام‌های قرض‌الحسنه اختصاص داده‌اند که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشدی 30.6درصدی را تجربه کرده ‌است.

حجم بالای تسهیلات تکلیفی بر شبکه بانکی باعث تضعیف قدرت وام‌دهی آنها شده و عملا آزادی عمل در بازار پول برای رقابت را محدود کرده است. فشار سیاست‌های دستوری و تسهیلات تکلیفی بر بانک‌ها در حالی ادامه دارد که بانک مرکزی همزمان سیاست ضدتورمی را دنبال می‌کند و به‌نظر می‌رسد انقباض پولی فشار زیادی را به بنگاه‌های اقتصادی برای تامین سرمایه در گردش وارد خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی