6 راهکار ساده برای تشخیص سلامت ماهی


6 راهکار ساده برای تشخیص سلامت ماهی

تشخیص سلامت ماهی، مهم ترین اصل در هنگام خرید است که با روش های ساده ای می توان به این آگاهی دست یافت. در ادامه با ۶ روش ساده برای تشخیص سلامت ماهی آشنا می شویم.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، تشخیص سلامت ماهی، مهم ترین اصل در هنگام خرید است که با روش های ساده ای می توان به این آگاهی دست یافت. در ادامه با ۶ روش ساده برای تشخیص سلامت ماهی آشنا می شویم.

۱- بوی ماهی

ماهی سالم و تازه بوی مطبوعی دارد؛ اگر از آب های شیرین صید شده باشد بوی گیاهان آبزی آن منطقه را میدهد، اما ماهی فاسد بوی نامطبوعی دارد که بیشتر اوقات بوی آمونیاک و ترشیدگی و در اثر پیشرفت فساد، بوی گندیدگی می دهد.

۲- حالت فلسها و پولکها در ماهی

در رابطه با ماهی های تازه، فلسها به طور کامل به بدن ماهی چسیبیده و به سختی جدا میشود؛ در حالی که در ماهی های فاسد فلس ها برجسته بوده و به راحتی کنده میشود.

۳- شکل بدن ماهی

بدن ماهی های تازه قابلیت ارتجاعی دارد و فاقد ترشحات است؛ در حالی که فشار با انگشت روی بدن ماهی های فاسد، ایجاد فرورفتگی میکند. همچنین ترشحات بدن ماهی زیاد بوده و حالت چسبندگی دارد.

۴- چشمهای ماهی

در ماهیهای تازه علاوه بر اینکه چشمها شفاف و درخشان است، حالت محدب دارد؛ اما در ماهیهای فاسد چشمها تیره و کدر است و کره چشم در حفره چشم فرو رفته است.

۵- سرپوش گوشها

در ماهیهای تازه سرپوش گوشها به طور تقریبا کامل چسبیده است و سطح داخلی آنها لکه ندارد، اما در ماهیهای تازه این سرپوش ها تا حدودی جدا بوده و بر روی سطح داخلی آن لکههای قهوه ای و قرمز رنگ دیده میشود.

۶- حالت آبششها

در ماهی های تازه آبششها مرطوب و به رنگ قرمز روشن است، اما در ماهی فاسد آبششها مرطوب نبوده و رنگی خاکستری دارد./ ف.نوروزی فرد

«زهره فیروزی»، کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانه‌داری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بک گراند بنفش | 100 عکس پس زمینه بنفش برای گوشی شیک و فانتزی