چگونه از افراد مسن مبتلا به زوال عقل در خانه مراقبت کنیم؟


چگونه از افراد مسن مبتلا به زوال عقل در خانه مراقبت کنیم؟

افرادی که مبتلا به زوال عقل پیری هستند،نیاز به توجه و مراقبت زیادی در خانه دارند. به همین دلیل،گاهی اوقات ممکن است اعضای خانواده در این مورد احساس سردرگمی کنند.سوالات و مسائل زیادی در این مورد وجود دارد مانند مصرف دارو،نوع تغذیه، تحرک، و زمان حمام کردن که باید به آن‌ها پرداخته شود.

به گزارش سرویس خبری بهداشت‌نیوز زوال عقل پیری به وضعیتی از زوال شناختی عمومی مرتبط با پیری گفته می‌شود که براساس تحقیقات انجام شده،معمولاً علائم این بیماری در سن ۶۵ سالگی شروع می‌شود.برخی از عوامل مانند کمبود ویتامین، مشکلات سیستم قلبی،عروقی یا عصبی و سایر بیماری‌های مزمن،می‌تواند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند.نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد فرد مبتلا به زوال عقل پیری است:

از دست دادن اشتها

عدم رعایت نظافت شخصی

رفتار بازدارنده

گرایش به انزوا

مشکل در برقراری ارتباط

فراموشی و حواس پرتی دائمی

مشکل در حفظ تمرکز

کاهش مهارت استدلال

تحریک پذیری و تغییرات ناگهانی خلق و خو

افزایش تدریجی وابستگی به دیگران

اگر متوجه شدید که چندین مورد از این علائم در یکی از بستگان مسن وجود دارد، توصیه می‌شود برای ارزیابی کلی به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت در منزل برای فرد مبتلا به زوال عقل سالخورده

بعد از تشخیص بیماری توسط پزشک،اقدامات متعددی باید انجام شود تا یک روال مراقبت در منزل برای فرد مبتلا به زوال عقل پیری ایجاد شود. این کار برای جلوگیری از حوادث و مشکلات سلامتی انجام می شود.

به منظور همکاری و یافتن پذیرش و درک در این موارد ، باید خانواده و دوستان را در مورد این وضعیت آگاه کنید، زیرا ممکن است تحت تأثیر قرار شرایط گیرند.

خانه را مطابق شرایطشان آماده کنید

اگرچه افراد مسن تر ممکن است تمایلی به تغییر مناطق خاصی در خانه هایی که در تمام زندگی خود در آن زندگی کرده اند نداشته باشند، اغلب این کار ضروری است.

درها و پنجره‌هایی که به سختی باز می‌شوند باید تعمیر شوند، زیرا با افزایش سن، قدرت عضلات از بین می‌رود. نکته مهم دیگر این است که اگر در آپارتمانی با بالکن زندگی می‌کنید، باید آنها را ببندید یا مسدود کنید.

عادت‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌ها

یک برنامه فعالیت ساختاریافته به دلایل مختلفی مطلوب است. این برنامه به فرد مسن کمک می کند تا از خود مراقبت کند و تمرکز کند و او را متمرکز نگه دارد. با این حال، در حالت ایده‌آل، بهتر است از تغییر بیش از حد روال اجتناب کنید، زیرا ممکن است باعث ناراحتی آنها شود.

کاری که باید انجام شود این است که تابلوی اعلانات را در مکانی قابل مشاهده نصب کنیم تا یادشان بیاید که چه کاری باید انجام دهند. مثلا مصرف دارو در زمان های معین یا آبیاری گیاهان.

یک محیط آشنا

چیزی که به آنها کمک زیادی می کند این است که عکس های خانوادگی روی دیوارها داشته باشند. در موارد فراموشی هنگام بیدار شدن، چهره های آشنا ممکن است اضطراب آنها را کاهش دهند. به همین ترتیب، آنها باید اجازه داشته باشند که اشیاء خود را مانند صندلی مورد علاقه خود را نگه دارند.

روال بیدار شدن

برای کسانی که به تنهایی زندگی نمی کنند و در حال حاضر برای محافظت از خود مشکل دارند، مراقبت در منزل برای یک فرد مبتلا به زوال عقل سالخورده می تواند شامل کمک برای بلند شدن باشد.

اگر تحرک فرد محدود است، یک عصا یا ویلچر باید در دسترس باشد. اگر آنها بتوانند به تنهایی از جای خود بلند شوند، داشتن یک تخت بیمارستانی برای آنها مفید خواهد بود تا مجبور نباشند تلاش زیادی انجام دهند. اگر این امکان پذیر نباشد، نوعی میله یا ریل مفید خواهد بود.

همچنین می‌توانید یک دستگاه ارتباطی در نزدیکی تخت آنها داشته باشید تا در صورت نیاز به کمک، بتوانید صدای آنها را بشنوید. اینها مانند مانیتورهای صوتی مورد استفاده برای نوزادان کار می کنند.

در حال حرکت کردن

اگر فرد مشکل حرکتی ندارد و در خانه حرکت می‌کند، بهتر است راهروها را عاری از موانع نگه دارید، زیرا ممکن است آنها را نبینند یا به آن توجه نکنند.

همچنین برخی از چراغ ها را در صورت بلند شدن در شب باید روشن بگذارید. به یاد داشته باشید که شکستگی لگن در افراد مسن بسیار شایع است.

روتین حمام کردن

ممکن است فرد هنگام حمام کردن نیز به کمک نیاز داشته باشد. حمام یکی دیگر از مناطقی است که اغلب ممکن است زمین خوردن در آن رخ دهد.

رژیم غذایی

تغذیه یکی از پیچیده ترین جنبه های مراقبت در منزل برای افراد مبتلا به زوال عقل سالخورده است. از یک سو، برخی از افراد مسن دچار از دست دادن اشتها می شوند. دیگران، زمانی که تنها زندگی می کنند، خوردن یا نوشیدن آب را فراموش می کنند.

در برخی موارد، کم آبی ممکن است رخ دهد. در این راستا برخی تحقیقات نشان می دهد که خطر سوء تغذیه در این گروه سنی بالاست.

دارو

مراقبت از فرد مبتلا به زوال عقل پیری نیازمند توجه ویژه به دارو است، به ویژه در افرادی که از شرایط خاصی رنج می برند و تحت درمان هستند. اگر آنها به تنهایی زندگی می‌کنند، باید مکانیسم‌هایی وجود داشته باشد که به آنها یادآوری کند که در زمان‌های خاصی دارو مصرف کنند و همچنین میزان مصرف دارو را یادآوری کنند.

به همین ترتیب، توصیه می‌شود یک جعبه قرص کوچک برای آن‌ها تهیه کنید که بتوانید آن را با قرص‌های روزانه پر کنید، و به این ترتیب، آنها به بسته‌های دارو دسترسی نخواهند داشت و در نتیجه خطر مصرف بیش از حد دارو کاهش می‌یابد.

محصولات و اقلام خطرناک

درست مانند کودکان، در مورد برخی از افراد مسن که دارای اختلالات شناختی پیشرفته هستند، باید اقدامات احتیاطی در مورد موارد خطرناک انجام شود. این موضوع شامل چاقو، قیچی، تیغ و سایر وسایل تیز و همینطور فندک و کبریتیا محصولات پاک کننده حاوی مواد سمی نیز باید در مکانی امن نگهداری شوند.

فعالیت بدنی

اگر شرایط و آب و هوا اجازه می دهد، پیاده روی منظم بسیار خوب است. ترجیحاً این کار را با همراهی مراقب انجام دهند. این هم برای سلامتی و هم برای عملکرد شناختی آنها مفید است.

اجتماعی شدن

فرد مبتلا به زوال عقل سالخورده نباید خود را منزوی کند، زیرا این امر به زوال ذهنی بیشتر کمک می کند. در این راستا، خوب است که با آنها صحبت کنید، در فعالیت های خانوادگی شرکت کنید و دوستانی از آنها بازدید کنند.

تنهایی بیرون رفتن

علی‌رغم توصیه‌های بالا، اگر بیمار به دلیل مشکلات حرکتی یا بینایی قادر به بیرون رفتن به تنهایی نیست، باید کسی همراه او باشد تا از تصادف یا حتی گم شدن او جلوگیری شود.

سرگرمی های تحریک کننده

برخی از فعالیت ها می توانند راه های مثبتی برای تحریک عملکرد شناختی و همچنین تمرین حافظه و تمرکز باشند. برای مثال، برخی از بازی‌ها به تحریک ذهن کمک می‌کنند، مانند:

شطرنج‌بازی یا سودوکو

این امکان وجود دارد که در برخی مواقع، بیمار رفتار دشوار، پرخاشگرانه یا عصبانی از خود نشان دهد. عصبانیت خود را از دست ندهید از پاسخ دادن با عصبانیت بپرهیزید.

به یاد داشته باشید که اگر از یک فرد مبتلا به زوال عقل پیری مراقبت می کنید، این موضوعی است که اغلب می بینید. در مورد مدیریت این نوع رفتار توصیه هایی وجود دارد:

تغییرات ناگهانی در روال زندگی آنها ایجاد نکنید.سعی کنید آنچه را که آنها را آزار می دهد یا می ترساند شناسایی کنید وقتی شروع به بحث یا عصبانیت می کنند، سعی کنید توجه آنها را به موضوع دیگری معطوف کنید مهمتر از همه، به آرامی صحبت کنید، از درگیری اجتناب کنید و ناراحت نشوید. این چیزی شخصی نیست.

سایر اقدامات ایمنی عمومی

اگر فرد تنها زندگی می‌کند، باید تلفنی داشته باشد که کار کردن با آن آسان باشد، جایی که مهم‌ترین شماره‌ها در آن ذخیره می‌شوند. تا جایی که امکان دارد باید سیستم های تشخیص دود نصب شود. همچنین توصیه می شود که قفل ها را از حمام و اتاق خواب بردارید تا از قفل شدن فرد در داخل آن جلوگیری شود.

کمک حرفه ای بخواهید

اگر دوره‌های پرخاشگری این فرد بسیار مکرر یا کنترل آن دشوار است، باید با یک متخصص بهداشت مشورت کرد تا اقداماتی را که باید رعایت شود، مانند استفاده از برخی داروها یا نوشیدن چای‌های گیاهی آرامش‌بخش توصیه می‌کند.

از سوی دیگر، اگر شما تنها کسی هستید که از فرد مبتلا به زوال عقل پیری مراقبت می کنید، اما احساس می کنید که شرایط موجود فراتر از توان شماست یا وقت ندارید، از درخواست کمک دریغ نکنید. متخصصان زیادی برای رسیدگی به نیازهای روانی افراد از خانه ها، محل سکونت و مراکز مراقبت بازدید می کنند.

تاریخ: ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲

منبع : Step to health

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت سالمندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)