چشم امید «سینه ستبر ایران اسلامی» به تحقق مصوبات سفر رهبر انقلاب


چشم امید «سینه ستبر ایران اسلامی» به تحقق مصوبات سفر رهبر انقلاب

سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه مصوبات مهمی را درپی داشت که در صورت اجرای کامل آنها پیشرفت استان را به همراه خواهد داشت.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها – سمیه نوری: در یازدهمین سالگرد سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه مردم این خطه از خاطرات شیرین و دلچسب توأم با شوق خود در روز ۲۰ مهرماه سال ۱۳۹۰ چنان سخن می‌گویند که حسرت تکرار آن روزها را می‌شود در چشمانشان دید.

با میزبانی ۱۰ روزه استان کرمانشاه از مقام معظم رهبری با وجود شور و شعف مردم از این میزبانی چشم امید به مصوباتی دوخته بودند که قرار بود مرهمی شود بر پیکره سینه ستبر ایران اسلامی و دستی شود گره گشا از ریسمان صبر و تحمل مردم غیور و شهید پرور استان کرمانشاه، باوجود نقش آفرینی‌های مردم کرمانشاه در تنگناهای تاریخ انقلاب اسلامی سال‌ها است که سنگینی مشکلات پس از جنگ تحمیلی بر این سینه ستبر احساس می‌شود و سال‌ها است که به امید تحقق وعده‌های چندین ساله مسئولین این حجم از سنگینی و درد را بر سینه خود تحمل می‌کنند.

با سفر پر از خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه در ۲۰ مهرماه سال ۱۳۹۰ علاوه بر دستاوردهای معنوی، دستاوردهای مهم مادی و عمرانی نیز مطرح شد تا زمینه پیشرفت کرمانشاه را رقم بزند که مصوبات این سفر در راستای حل مشکلات و جبران عقب ماندگی‌های استان کرمانشاه با توجه به پایین بودن اکثر شاخص‌های توسعه نسبت به میانگین کشوری، رفع محرومیت و شتاب بخشیدن به توسعه استان برای اجرا طی مدت سه سال (۹۰ تا ۹۲) بود اما برخی از آنها با گذشت موعد مقرر بلکه طی کردن بیش از هشت سال کمترین پیشرفت را داشته‌اند.

طبق آمار اعلام شده تعداد یک هزار و ۱۹۳ پروژه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه با مجموع اعتباراتی حدود هشت هزار میلیارد تومان که در قالب تعهدات دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شد که از سال ۱۳۹۰ تاکنون با تأکیدات مقام معظم رهبری تعدادی از آنها وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده‌اند.

اما طرح‌های بسیار مهم و بزرگ دیگری که با توجه به نیاز استان به آنها به صورت نیمه کاره رها شدند شامل احداث راه آهن کرمانشاه – خسروی، احداث پالایشگاه آناهیتا، اجرای طرح‌های اشتغالزا، انتقال و مهار آب‌های مرزی و داخلی، کشاورزی و … در شهر کرمانشاه، ساماندهی رودخانه آبشوران، قطار شهری کرمانشاه، طرح توسعه پتروشیمی کرمانشاه، احداث مصلی شهر کرمانشاه و… هستند که با تأخیری یازده ساله از سوی مسئولان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

چشم امید «سینه ستبر ایران اسلامی» به تحقق مصوبات سفر رهبر انقلاب

به دلیل اهمیت بالای برخی از طرح‌های مهم این مصوبات خبرگزاری مهر کرمانشاه تاکنون بارها گزارشاتی از مهمترین مطالبات استان کرمانشاه با محوریت مصوبات سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه منتشر کرده که می‌توان به گزارش (جوانان بیکارترین استان کشور چشم انتظاراقدامات اشتغالی دولت سیزدهم / رکورد بیکاری کشور شکست)، (بزرگترین طرح نفتی غرب کشور در بلاتکلیفی / پالایشگاهی در زمین وعده‌ها)، (توقف قطار کرمانشاه-خسروی در ایستگاه اعتبارات)، (راه آهن ۱۷ ساله غرب کشور نیازمند توجه ویژه دولت سیزدهم)، (تکمیل پروژه راه‌آهن کرمانشاه-خسروی چشم انتظار تخصیص اعتبار / شبکه ریلی غرب نیازمند توجه است)، (زمین‌های کشاورزی کرمانشاه در انتظار نگاه ویژه دولت سیزدهم)، (رویاهایی که هرساله شخم می‌خورند / نخودکرمانشاه درسراشیبی کاهش کیفیت)، (باغ موزه‌ای که در انتظار اعتبار است / موزه‌ای در انتظار توجه دولت)، (فاضلاب دلیل آلودگی «قره‌سو» در کرمانشاه / رودخانه احیا شود)، (شنبه‌های قرارگاه عملیاتی آب کرمانشاه / هیچ کوتاهی پذیرفته نخواهدشد) و… اشاره کرد.

با گذشت یازده سال از سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه و عملیاتی نشدن طرح‌های مهم مصوبات این سفر خبرنگار خبرگزاری مهر استان کرمانشاه به منظور پیگیری بیشتر از اقدامات مسئولان استانی برای اجرای طرح‌های باقی مانده به سراغ مسئولان رفته تا اقدامات دولت سیزدهم را جویا شود.

۱۱۹۳ مصوبه سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه

حبیب الله وفایی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره اقدامات انجام شده بر اساس مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه، اظهار کرد: با توجه به مصوبات این سفر مقرر شد که برخی از این مصوبات پس از گذشت سه سال به مرحله اجرایی و بهره‌برداری برسند اما هنوز وارد مرحله عملیاتی نشده و در دست اقدام هستند.

وی با اشاره به اختصاص اعتبارات قابل توجهی برای اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان کرمانشاه، افزود: مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه تعداد یک هزار و ۱۹۳ پروژه و مصوبه بوده که به اجرای ۲ هزار و ۶۵۹ پروژه و زیر پروژه ختم شده است که در مجموع ۴۶ دستگاه اجرایی مأموریت اجرای عملیات این پروژه‌ها را بر عهده داشته‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه تصریح کرد: مجموع اعتبارات مصوب برای اجرای این پروژه‌ها حدود هشت هزار میلیارد تومان در قالب تعهدات دستگاه‌های اجرایی از محل منابع مختلف شامل منابع عمومی، بودجه شرکت‌های دولتی، تسهیلات بانکی، و منابع صندوق توسعه ملی تعیین شده است.

وفایی ادامه داد: میزان تعهدات اعتبارات عمرانی مصوب سفر رهبری مربوط به پروژه‌های عمرانی در استان از محل تأمین اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه مبلغ ۶۹۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده که تاکنون با افزایش بیش از ۴۵ درصد تعهدات مصوبات این سفر مبلغ یک هزار و ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار به این بخش ابلاغ شده است که این میزان جذب حاصل پیگیری و تلاش‌های مستمر مسئولین استان بوده است.

۵۴ طرح و مصوبه از سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است

وی با اشاره به یک هزار و ۱۹۳ مصوبه از سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه، خاطر نشان کرد: از این میزان مصوبه تا پایان سال ۱۳۹۴ مبلغ ۲ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومان از اعتبارات طرح‌های اقتصادی و عمرانی به مصوبات سفر اختصاص یافته است.

چشم امید «سینه ستبر ایران اسلامی» به تحقق مصوبات سفر رهبر انقلاب

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه به باقی ماندن ۵۴ پروژه نیمه تمام از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه اشاره و تاکید کرد: از سال ۹۴ تاکنون برای پروژه‌های در دست اقدام از مجموع کل اعتبارات تعهد داده شده در سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه میزان ۲ هزار و ۱۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل منابع عمومی و میزان سه هزار و ۳۵۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی تأمین و ابلاغ شده است.

وفایی تاکید کرد: در زمان سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان مبلغ ۶۹۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیارد تومان تصویب شد که این اعتبار به طور کامل تأمین و با تخصیص ۱۰۰ درصدی ابلاغ و هزینه شده و طی سال‌های بعد با درخواست مسئولین استانی و عنایت ویژه دفتر مقام معظم رهبری به حل مسائل و مشکلات استان مبلغ ۳۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از محل تأمین اعتبارات به مصوبات استان اضافه شد.

تخصیص ۹۷۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه

وی ادامه داد: در مجموع تمامی مبالغ ابلاغ شده میزان ۹۷۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان معادل ۹۷ درصد به صورت نقدی تخصیص یافت که ۹۴۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معادل ۹۴ درصد آن تاکنون هزینه شده است و باقی مانده نیز تا پایان سال مالی هزینه خواهد شد.

وفایی با اشاره به اقدامات جدی مسئولان استانی برای اجرای مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه، گفت: به منظور اجرایی و عملیاتی کردن تعدادی از مصوبات سفر که در سال‌های گذشته به علت محدودیت منابع اعتباری دولت تأمین اعتبار نشده بود پیگیری‌های لازم به عمل آمده تا با تلاش رئیس جمهور و مسئولین استانی در دولت سیزدهم در راستای اجرای تمام مصوبات سفر مقام معظم رهبری به منظور بهره مندی مردم شریف استان از نتایج مصوبات به محقق شدن آنها تا سال‌های آتی امیدوار بود.

عملیاتی نشدن کمتر از ۲۰ درصد مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه

بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت و ضرورت تحقق مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۸۰ درصد مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه حل شده و تنها کمتر از ۲۰ درصد به صورت نیمه کاره و یا در دستور کار برای اجرایی کردن باقی مانده است.

چشم امید «سینه ستبر ایران اسلامی» به تحقق مصوبات سفر رهبر انقلاب

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور به اجرای مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه، افزود: برخی از طرح‌های باقی مانده از این سفر در زمینه تسهیلات فعلاً متوقف شده اما در حال پیگیری‌های لازم برای تأمین آنها هستیم و تحقق ۱۰۰ درصدی مصوبات این سفر جز ضرورت‌های سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه بوده است.

استاندار کرمانشاه به کم کاری‌های دستگاه‌های اجرایی در دریافت تسهیلات تاکید و تصریح کرد: مصوبات پس از ابلاغ برای دریافت تسهیلات معین شده باید از سوی دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شدند اما به دلیل کم‌کاری‌های صورت گرفته تاکنون دچار کندی تحقق مصوبات شده است.

۸۳ درصد مصوبات سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه ماهیت اجرایی دارند

امیری مقدم خاطر نشان کرد: تعداد یک هزار و ۱۹۳ مصوبه مربوط به سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه بوده که تاکنون یازده درصد اعتبارات در فصول حمل و نقل، ۶.۲ برای مسکن و عمران شهری و روستایی و عشایر، پنج درصد منابع آب، ۱.۴ درصد برای حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، سه درصد برای کشاورزی و مابقی آن برای مسائل بهداشت و درمان، دفاع، صنعت و معدن و… توزیع شده است.

وی با بیان اینکه تفکیک مصوبات سفر رهبری در حوزه‌های مورد نیاز استان کرمانشاه، عنوان کرد: از مجموع کل مصوبات این سفر پنج درصد به طرح‌های امور اجتماعی، ۲۶ درصد امور اقتصادی، یک درصد امور دفاعی، ۶۸ درصد به سایر امور اختصاص یافته است.

چشم امید «سینه ستبر ایران اسلامی» به تحقق مصوبات سفر رهبر انقلاب

استاندار کرمانشاه یادآور شد: ۸۲ درصد مصوبات سفر از نظر ماهیت به پروژه‌های اجرایی، یک درصد تجهیزاتی، ۲ درصد تکمیلی، ۶ درصد مطالعاتی، ۶ درصد تسهیلات و سه درصد به سایر انواع پروژه‌ها اختصاص یافته است که در این بین بیشترین سهم مصوبات مربوط به موضوع پروژه‌های احداثی در حوزه زیربنایی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و توسعه‌ای مربوط می‌شود.

امیری مقدم ادامه داد: پروژه‌ها و مصوبات سفر مقام معظم رهبری از نظر تقسیم بندی مصوبات به لحاظ نوع پروژه بالغ می‌توان گفت که ۸۳ درصد مصوبات به پروژه‌های مشترک شهری و روستایی، ۹ درصد روستایی، هفت درصد شهری، پنج دهم درصد دفاعی و پنج دهم درصد دیگر به عشایری اختصاص یافته است.

وی در ادامه به مهمترین مصوبات سفر مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: اجرای ۱۰۵ طرح با صرف ۲ هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان در حوزه‌های عمرانی روستاها، محرومیت زدایی و کمک به محرومین، عمرانی حاشیه شهر، ساخت و تجهیز مدارس، پاکسازی میادین مین و بازسازی پاسگاه‌ها، کمک به مساجد و حوزه‌های علمیه، بخش کشاورزی و منابع طبیعی، یادمان‌ها و حفظ فرهنگ ایثار و شهادت، طرح‌های آموزش عالی و دانشگاهی، مراکز بهداشتی و درمانی، طرح‌های زیرساختی بخش فرهنگ و هنر، طرح‌های زیرساختی ورزش و جوانان و طرح‌های زیرساختی و مهارتی و تسهیلات در راستای ایجاد اشتغال تاکنون صورت گرفته است.

راه‌اندازی خط ریلی کرمانشاه به خسروی نیازمند ۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار است

استاندار کرمانشاه با اشاره به مصوبات و پروژه‌های مهم و کلانی که از سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه به طور کامل انجام نشده اشاره و خاطر نشان کرد: در پروژه احداث راه آهن کرمانشاه- خسروی با وجود پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی آن اما برای تکمیل و بهره برداری کامل به ۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند هستیم و همچنین در مسئله ساماندهی رودخانه آبشوران نیز با وجود دریافت ۲۴ میلیارد تومانی اعتبار برای تکمیل به اعتباری معادل ۱۲۵ میلیارد تومان نیاز خواهیم داشت.

چشم امید «سینه ستبر ایران اسلامی» به تحقق مصوبات سفر رهبر انقلاب

امیری مقدم ادامه داد: پالایشگاه آناهیتا به عنوان پروژه‌ای مهم از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه اما تاکنون تنها پنج درصد رشد و پیشرفت فیزیکی داشته که از مهم‌ترین دلایل عدم اجرای پروژه تغییر ترکیب سهامداران شرکت بوده که بخشی از سهام به قرارگاه خاتم انتقال یافته و ارزیابی زیست محیطی پروژه در دست اقدام بوده و مقدمات اجرای طرح در حال فراهم شدن است.

وی با اشاره به پروژه قطار شهری به عنوان دیگر مصوبه مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی، تصریح کرد: یکی از مصوبات مهم این سفر کمک به احداث قطار شهری کرمانشاه است که با وجود گذشت ۹ سال این پروژه به بهره برداری نرسیده است و برای اتمام زیر ساخت‌های فاز اول این طرح ۷۵۰ میلیارد تومان و برای تکمیل و تجهیزات مورد نیاز تا مرحله بهره برداری به طور کلی حدود به ۲ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که عدم تزریق اعتبار سنواتی به موقع و اختلاف میان شهرداری و شورای شهر مهم‌ترین دلایل عدم پیشرفت این پروژه تاکنون بوده است.

۱۸ طرح کلان و مهم از مصوبات سفر مقام معظم رهبری برای تکمیل به اعتبار نیازمند هستند

استاندار کرمانشاه عنوان کرد: اجرای طرح‌های اشتغالزا، انتقال و مهار آب‌های مرزی و داخلی، کشاورزی در استان کرمانشاه، کمک به اتمام انتقال آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان، اختصاص مبلغ یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای مطالعه، اجرای مهار و انتقال منابع آبی استان در طول برنامه پنجم توسعه، مطالعه و اجرای برنامه توسعه مناطق روستایی، ارتقا شاخص‌های توسعه استان کرمانشاه به سطح میانگین کشوری (موضوع برنامه پیشرفت و عدالت، ایجاد و راه اندازی کارخانه بیواتانول گیاهی در استان کرمانشاه و تسهیلات ریالی و ارز از جمله مهمترین مصوبات باقی مانده‌ای هستند که تاکنون کمترین پیشرفت برای اجرایی شدن را داشته‌اند.

امیری مقدم به معرفی طرح‌های مهم نیمه تمام از مصوبات سفر رهبری ادامه داد و گفت: مجتمع‌های فرهنگی و هنری، احداث نگارخانه و سالن‌های همایش شهر کرمانشاه در فاز ۲، احداث مجتمع فرهنگی تبلیغی ثلاث باباجانی، احداث مجتمع فرهنگی تبلیغی ثلاث باباجانی و احداث مصلی شهر کرمانشاه از دیگر مصوبات کلان و با اهمیتی هستند که باید با تلاش تمامی مسئولان در صدد اجرایی کردن آنها برآیید.

چشم امید «سینه ستبر ایران اسلامی» به تحقق مصوبات سفر رهبر انقلاب

چشم امید کرمانشاه به اقدامات دولت سیزدهم برای اجرای مصوبات کلان سفر رهبری با توجه به آنچه که از طرح‌ها و مصوبات مقام معظم رهبری به مرحله اجرایی رسیده‌اند اما همچنان طرح‌های مهم و کلان دیگری در صف انتظار قرار داشته و باید دید که با وجود تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری بر اجرای این طرح‌ها آیا دولت سیزدهم در صدد تحقق صد درصدی این مصوبات بر خواهد آمد یا خیر.

طرح‌های باقی مانده از سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه از مهمترین و جز کلان‌ترین پروژه‌های استانی استان کرمانشاه بوده که با اجرایی شدن آنها مشکلات فراوانی از حوزه اشتغال، توسعه، رفاه و… رفع خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ وحید موسویان بنام متهم