ابهام در خصوص استفاده از آب بهداشتی در کشتارگاه کرمان


ابهام در خصوص استفاده از آب بهداشتی در کشتارگاه کرمان

کرمان - استفاده از آب غیربهداشتی و انتقال آب سیار به کشتارگاه کرمان این روزها موجب بروز دغدغه های بهداشتی برای شهروندان این شهر شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: داستان از آنجا آغاز شد که در شورای شهر کرمان دغدغه‌هایی در خصوص استفاده از آب فاضلاب برای شستشوی لاشه‌ها و سالن‌های کشتارگاه کرمان مطرح شد و همین مساله موجب نگرانی‌های بهداشتی بین شهروندان کرمانی شده است، دقیقاً مشخص نیست در چه بازه زمانی این اتفاق روی داده است اما گفته می‌شود بعد از افت سطح چاه آبی که در کشتارگاه وجود داشته برای چند روز آب به صورت سیار وارد کشتارگاه شده است.

نکته عجیب اینکه با وجود دغدغه‌های بهداشتی نه دانشگاه علوم پزشکی و نه دامپزشکی کرمان تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی در این خصوص نداشته‌اند و همه سکوت کرده‌اند.

تمام مراحل کشتار دام باید مطابق با دستور العمل های بهداشتی باشد

این موضوع توسط رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان در آخرین جلسه شورای شهر کرمان مطرح شد و فتح الله مویدی در این خصوص گفت: آبی که در کشتارگاه برای شستشوی گوشت استفاده می‌شود آب فاضلاب است و برای سلامت مردم مضر است.

رئیس شورای شهر کرمان در گفتگو با مهر تاکید کرد که شورای شهر در این زمینه حساسیت بالایی دارد و ابعاد این مساله مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

ابهام در خصوص استفاده از آب بهداشتی در کشتارگاه کرمان

علیرضا نادری افزود: تمام مراحل کشتار و انتقال گوشت به واحدهای عرضه کننده باید با رعایت دستور العمل های بهداشتی انجام شود.

وی بر پیگیری موضوع تاکید کرد و افزود: طبق توضیحات داده شده اکنون این مساله رفع شده است.

استفاده از آب فاضلاب در کشتارگاه کرمان!

عضو شواری شهر کرمان، فتح الله مویدی نیز در این خصوص به مهر گفت: تا چندی قبل آب مورد نیاز کشتارگاه از یک چاه تأمین می شده که پس از کاهش آبدهی این چاه، برای چند روز آب مورد نیاز با تانکر به کشتارگاه منتقل می شده است و به همین دلیل هم دغدغه‌هایی برای ما ایجاد و موضوع در شورا مطرح شد.

مویدی ادامه داد: طبق گفته مسئولان هم اکنون مشکل رفع شده و لاشه‌های گوشت با آب شرب و سالم شستشو می‌شود و هم اکنون جای نگرانی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: مسلماً سلامت مردم و رعایت نکات بهداشتی دغدغه‌های شورای شهر است و در این خصوص دغدغه مند هستیم.

وی ادامه داد: شنیده می‌شود که مجوز راه اندازی یک کارخانه نیز در اطراف کشتارگاه داده شده که این مساله نیز سوال برانگیز است و باید در این خصوص تجدید نظر شود که این مساله با جدیت پیگیری و نتایج به اطلاع مردم می‌رسد.

این در حالیست که دامپزشکی کرمان نیز در عکس العملی به این خبر و پس از مطرح شدن مشکل در شورای شهر اعلام کرده است که نظارت کامل بر آب مورد نیاز در کشتارگاه به صورت کامل انجام می‌شود و لاشه‌های گوشت و وسایل مورد استفاده با آب شرب شستشو می‌شود و در محوطه اطراف کشتارگاه می‌توان از آب غیر شرب استفاده کرد.

نکته قابل توجه اینکه چرا آب کشتارگاه کرمان به آب شرب متصل نیست و برای تأمین آب به ناچار باید از چاه آب استفاده شود و حالا که آب این چاه نیز در پی خشکسالی‌های کرمان کاهش یافته است چرا برای اتصال این کشتارگاه به شبکه آب شهری اقدامی نمی‌شود

با این وجود دامپزشکی کرمان به مردم اطمینان داده است که نظارت جدی و مستمر در خصوص استفاده از آب بهداشتی در کشتارگاه انجام می‌شود.

نکته قابل توجه اینکه چرا آب کشتارگاه کرمان به آب شرب متصل نیست و برای تأمین آب به ناچار باید از چاه آب استفاده کنند و حالا که آب این چاه نیز در پی خشکسالی‌های کرمان کاهش یافته است چرا برای اتصال این کشتارگاه به شبکه اب شهری اقدامی نمی‌شود و آب همچنان به صورت تانکری به کشتارگاه حمل می‌شود.

زیرا به دلیل بالا آمدن آب‌های زیر سطحی کرمان و کامل نبودن شبکه فاضلاب شهری آب‌های زیر زمینی شهر کرمان و اطراف این شهر نیز دچار مشکلاتی شده‌اند.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد دانشگاه علوم پزشکی کرمان باید به این مساله وجود کند و سلامت آب مورد استفاده از کشتارگاه کرمان را مورد تأیید قرار دهد.

چرا کشتارگاه کرمان به آب شهری متصل نیست؟ / ‏‬ مسئولان به این مشکل ورود کنند

در این خصوص با تعدادی از مردم نیز به گفتگو نشستیم، محمد افراسیابی یکی از شهروندان کرمانی از مسئولان مربوطه مطالبه کرد که استفاده از آب فاضلاب در کشتارگاه که در شورای شهر مطرح شده را به صورت قانونی پیگیری و نتایج را به مردم اطلاع دهند.

وی گفت: در شرایطی که نسبت به بیماری‌های مختلف به مردم هشدار داده می‌شود و می‌گویند به گوشت پس از خریداری با دست کش دست بزنید و برای مدتی فریز کنید چگونه از آب غیر بهداشتی در کشتارگاه استفاده شده است.

وی عنوان کرد: مسلماً این مساله باید پیگیری شود، از طرفی چطور کشتارگاه شهر که باید دائماً شستشو شود به شبکه آب شهری متصل نیست و از آب چاه که آب زیر زمینی است برای شستشو استفاده می شده است؟

باید از شورای شهر به دلیل مطرح کردن این مشکل تقدیر کرد

زهرا حسنی سعدی دیگر شهروند کرمانی با تاکید بر اینکه شهروندان نسبت به رعایت نکات بهداشتی با توجه به وجود ادارات نظارتی مانند دامپزشکی و علوم پزشکی اطمینان دارند گفت: مسئولان می‌گویند الان مشکل رفع شده و برای چند روز مشکلاتی وجود داشته، حالا سوال ما این است کدام روزها این مساله وجود داشته؟ و چرا نظارت دقیق انجام نشده است؟

وی افزود: بهداشت عمومی مردم موضوع حساسی است و مسئولان مربوطه نیز باید حساسیت لازم را داشته باشد و باید از شورای شهر تقدیر کرد که این موضوع را مطرح کرده و پیگیر مشکل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی