فارس من| مطالبه حذف یا افزایش شرط سنی برای استخدام


فارس من| مطالبه حذف یا افزایش شرط سنی برای استخدام

برخی مخاطبان فارس من خواستار افزایش شرایط سنی در استخدام شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس برخی مخاطبان سامانه فارس من با ثبت پویش «درخواست حذف یا افزایش شرط سنی استخدام» خواستار پیگیری موضوع و پاسخ مسئولان مربوطه شدند.

مخاطبان در این پویش نوشتند:‌«برای آینده ایران عزیزمان جوانان باانگیزه و مومن را شناسایی و حمایت کنید، چرا که آینده ایران عزیزمان نیازمند این جوانان است. خیلی از شبکه‌های ماهواره‌ای و دشمنان از هر فرصتی برای ضربه زدن به کشور و اعتقادمان استفاده می‌کنند. از الان باید زمینه‌ساز آینده باشیم. لذا درخواست ما این است که با حمایت از جوانان باانگیزه و انقلابی و بکارگیری آنها در ادارات، شرط سنی را از شروط استخدام حذف کنید.»

به گفته برخی کارشناسان،‌ در حال حاضر اکثر صندوق‌های بازنشستگی مانند صندوق بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی و سایر صندوقها به دلیل کاهش نرخ پشتیبانی در شرایط زیاندهی و ورشکستگی قرار دارند،‌ در حالی که در ابتدای انقلاب اسلامی مقابل هر بازنشسته حدود 7 کارمند بودند که حق بیمه بازنشستگی می‌پرداختند،‌ اکنون این نرخ به حدود 3 کارمند در مقابل یک بازنشسته رسیده است،‌ یعنی میزان ورودی صندوقها کاهش یافته است، لذا بر خلاف قواعد صندوق‌های بازنشستگی دنیا که معمولا کارمند از دولت و بازنشسته از صندوق حقوق می‌گیرند،‌ اما در ایران هم کارمند و هم بازنشسته از دولت حقوق می‌گیرند و این باعث افزایش هزینه جاری دولتها می‌شود.

بر این اساس،‌ طرح افزایش سن بازنشستگی و افزایش زمان بیمه پردازی کارمند و کارگر و به تعویق انداختن زمان بازنشستگی در دستور قرار دارد، تا صندوق‌ها بتوانند نفسی بکشند و ورودی بیشتر داشته باشند.

حال اگر قرار باشد سن استخدام افزایش یابد،‌مثلا یک نفر با 35 سال تازه استخدام شود، و قرار باشد 30 سال حق بیمه بازنشستگی بپردازد، باید در سن 65 سالگی به بازنشستگی برسد که عملا نیروی بالای 60 سال فرسوده می‌شود و بازدهی کمتری دارد. از طرفی اگر فرد در سن 60 سالگی بازنشسته شود، به جای 30 سال باید 25 سال حق بیمه بدهد،‌در نتیجه میزان ورودی صندوق بازنشستگی کمتر می‌شود و فشار مضاعفی به صندوقهای ورشکسته کنونی وارد می‌شود.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند،‌ بهترین روش برای این مساله، کوچک شدن حجم دولت در اقتصاد و کاهش سهم دولت از حدود 80 درصد کنونی در اقتصاد است، در آن صورت طبق قاعده اثر جایگزینی بخش خصوصی به جای دولت، سهم بخش خصوصی در اقتصاد و کسب و کار بیشتر شده و در نتیجه میزان اشتغال و تقاضای نیروی کار در بخش خصوصی بیشتر می‌شود و دیگر لازم نیست که بخش خصوصی چشم به استخدام دولت داشته باشد و بلکه استخدام در بخش خصوصی برایش به صرفه تر خواهد بود. الگوی دولت موفق،‌ این گونه است که یک دولت با حجم اندک و موثر در اقتصاد، دولت سیاستگذار و ناظر و فراهم کننده زمینه فعالیت بخش خصوصی و تعاونی باشد و بخش خصوصی و تعاونی فعال و قوی وجود داشته باشد و دولت از محل فعالیت اقتصادی بخش غیر دولتی خصوصی و تعاونی، مالیات بگیرد.

خبرگزاری فارس طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارسِ من برای خود تعریف کرده پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.

کاربران دیگر هم می توانند به امضاکنندگان این پویش بپیوندند و با رسیدن امضاها به 1000 و بالاتر پیگیری‌های مختلفی در این‌باره می کند.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقشه چین و آمریکا نقش بر آب شد/ هزینه رویارویی ایران و اسرائیل برای پکن و واشنگتن