کشاورزان از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی جدا خودداری کنند


کشاورزان از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی جدا خودداری کنند

اراک- سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از کشاورزان خواست تا از آتش زدن بقایای محصولات در مزارع جدا خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی مصطفوی اظهار کرد: با توجه به فصل برداشت محصولات کشاورزی از جمله گندم بعضی از کشاورزان با هدف از بین بردن علف‌های هرز باقیمانده در مزارع و از بین بردن آفات گیاهی و آماده کردن زمین اقدام به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی می‌کنند، این اقدام علاوه بر اینکه چهره طبیعت را مخدوش می‌کند، باعث بروز مشکلات زیست محیطی فراوانی برای مردم و اکوسیستم منطقه می‌شود.

مصطفوی افزود: با اشاره به اینکه در هر بار آتش‌سوزی مقداری از خاک سطحی ارزش حیاتی خود را از دست می‌دهد، افزود: همچنین سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از سطح مزارع باعث آلودگی آب و هوا و محیط زیست شده و سبب تخریب شدید مواد مغذی در سطح خاک می‌گردد که همین امر فقیر شدن خاک را در پی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر در کشور و استان و کاهش نزولات جوی، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی در بعضی مواقع باعث سرایت آتش از اراضی کشاورزی به جنگل‌ها و مراتع شده و ضمن از بین رفتن مراتع و تخریب منابع خاکی مشکلات فراوانی برای مردم و دستگاه‌های اجرایی در زمینه مهار آتش به بار آورده و نارضایتی عمومی را در پی داشته است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصول طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک ممنوع بوده، جرم تلقی شده و متخلفین به مراجع قضائی معرفی خواهند شد.

وی از کشاورزان درخواست کرد از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع جدا اجتناب کرده و موارد تخلف را با شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ و یا اداره حفاظت محیط زیست در میان بگذارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!