سد بانک‌های خصوصی خراسان شمالی برای وام ازدواج


سد بانک‌های خصوصی خراسان شمالی برای وام ازدواج

بجنورد- خراسان شمالی جزو ۳ استان انتهایی در پرداخت وام ازدواج محسوب می شود و این درحالیست که بانک‌های دولتی بیش از توان خود پرداخت تسهیلات دارند اما بانک‌های خصوصی تن به این امر نمی‌دهند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: تشکیل خانواده و فرزندآوری یکی از ضروریات جامعه فعلی محسوب می‌شود به گونه‌ای که عدم تأمل و برنامه ریزی دقیق برای این حوزه در آینده نزدیک می‌تواند کشور را با مشکلات متعددی رو به رو سازد.

ازدواج به عنوان مقدمه فرزندآوری از مهم‌ترین نقاط هدفی است که باید روی آن تمرکز کرد؛ افزایش سن ازدواج و عبور جمعی از پسران و دختران از سن ازدواج زنگ خطری است که باید آن را جدی گرفت.

جدای از مباحث فرهنگی که نقش پررنگی در افزایش سن ازدواج دارد، مشکلات اقتصادی نیز جوانان را از تشکیل خانواده در سنین پایین‌تر برحذر می‌دارد.

وام ازدواج که طی دو سه سال گذشته رشد نسبتاً خوبی داشته می‌تواند بخشی از دغدغه‌های جوانان را برای ازدواج کاهش دهد؛ اما ماجرا به این سادگی نیست و بسیاری از جوانان برای دریافت این تسهیلات با مشکل مواجه هستند.

یافتن ضامن برای وام ازدواج سخت است

به سراغ جوان بجنوردی که به تازگی متأهل شده می‌رویم؛ این جوانان که ۲۲ سال سن دارد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: حدود ۶ ماه قبل ازدواج کردم و بلافاصله در سایت مربوطه برای دریافت وام ثبت نام کردم.

وی افزود: مدت زیادی برای معرفی به بانک طول نکشید اما در بانک تضامین سختی از ما گرفته شد.

این جوان ادامه داد: مسئولان دولتی سعی کنند تضامین وام ازدواج را کاهش دهند؛ وقتی به کارکنان بانک می‌گوئیم بانک مرکزی برای دریافت وام ازدواج این شرایط را قرار داده به ما می‌خندند و می‌گویند بانک مرکزی برای خودش قانون می‌گذارد.

وی تصریح کرد: هرچند برای ضامن مشکلی نداشتم اما می دانم بسیاری از جوانان با این مشکل مواجه هستند؛ افراد متعددی وام خود را به دلیل عدم توانایی یافتن ضامن با قیمت‌های ناچیز به فروش می‌رسانند.

این جوان در انتها گفت: به نظر می‌رسد روی بانک‌ها نظارت خاصی وجود ندارد زیرا بین دو شعبه از یک بانک خاص، ضامن‌ها متفاوت است؛ در واقع همه چیز بستگی به رئیس آن شعبه دارد.

یک زوج دیگر در گفتگو با خبرنگار مهر از تأخیر در معرفی به بانک گلایه کردند و اظهار داشتند: همزمان با دوستمان در سامانه ثبت نام کردیم؛ اما بانک‌های متفاوتی را انتخاب کردیم.

سد بانک‌های خصوصی خراسان شمالی برای وام ازدواج

وی افزود: با این حال چند ماهی است که به بانک معرفی نشده‌ایم در حالی که بانک‌های دیگر روند سریع‌تری دارند.

وی بیان داشت: گناهی داریم که نمی‌دانیم چه بانکی زودتر و چه بانکی دیرتر وام پرداخت می‌کند؟

خراسان شمالی جزو ۳ استان انتهای پرداخت وام ازدواج

از سوی دیگر وحید یامین پور، معاون جوانان وزارت ورزش چندی قبل خراسان شمالی را جزو ۳ استان انتهایی کشور در پرداخت وام ازدواج نام برد. آماری که نشان می‌دهد جوانان استان با روندهای سخت‌تری برای پرداخت وام ازدواج رو به رو هستند.

به این منظور به سراغ علی اصغر هدایتی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی رفتیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پرداخت وام به متقاضیان سخت‌تر از گذشته شده زیرا بانک‌های این استان منابع لازم برای پرداخت تسهیلات را ندارند.

هدایتی ادامه داد: مصارف بانک‌های استان در پایان سال گذشته ۲۲۵ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال بود که اینک به ۳۰۵ هزار و ۶ میلیارد ریال رسیده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی تصریح کرد: نسبت مصارف به منابع نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده و از ۱۲۹ درصد به ۱۴۶ درصد رسیده است.

سد بانک‌های خصوصی خراسان شمالی برای وام ازدواج

وی افزود: بانک مرکزی هر بانکی که نسبت منابع به مصارف را رعایت نکند و بالاتر از ۷۰ درصد باشد، جریمه خواهد کرد چرا که عنوان می‌شود اصول بانک داری رعایت نشده است و اکنون بانک‌های خراسان شمالی نیز به خاطر مصارف بیش از حد جریمه می‌شوند.

هدایتی گفت: نیمه نخست سال جاری ۶ هزار و ۸۵۹ فقره وام ازدواج به میزان ۹ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال به جوانان پرداخت شد که با وجود افزایش ۱۰۰ درصدی سهمیه پرداخت استان، ولی به دلیل تقاضای زیاد باز هم پشت نوبتی وجود دارد.

وی افزود: متأسفانه بانک‌های خصوصی استان از پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری استقبال نمی‌کنند و تمام فشار به بانک‌های دولتی وارد می‌شود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی گفت: بانک‌های خصوصی استان بیشتر منابع را دریافت می‌کنند در حالی که پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ندارند و تمام منابع را از استان خارج و به سرمایه گذاری در جایی دیگر می‌پردازند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403/ هر گه که یاد روی تو کردم جوان شدم