سرانه تولید تخم مرغ در آذربایجان شرقی بیشتر از میانگین کشوری


سرانه تولید تخم مرغ در آذربایجان شرقی بیشتر  از میانگین کشوری

تبریز- سرانه تولید تخم مرغ آذربایجان شرقی بیشتر از میانگین کشوری است و تولیدات مازاد نیز به استان های دیگر یا کشورهای همجوار صادر می شود.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: تخم مرغ یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی است که خواص بی‌شماری برای سلامتی همه افراد دارد به همین دلیل بسیاری از ما به تنهایی آن را در یک وعده غذایی مصرف می‌کنیم و یا به عنوان مواد اولیه غذاهای مختلف در برنامه غذایی به کار می‌بریم.

این روزها وقتی به هر فروشگاهی سر می‌زنیم و قیمت تخم‌مرغ را می‌پرسیم، از گرانی آن گلایه می‌کنند، اما در حالی که مسئولان مربوطه معتقدند افزایش قیمتی در کار نیست و فقط قیمت تخم‌مرغ در حال نزدیک شدن به قیمت واقعی و تمام شده تولید است؛ حتی آن را به‌عنوان ارزان‌ترین ماده پروتئینی نیز می‌دانند.

سرانه تولید تخم مرغ در آذربایجان شرقی بیشتر  از میانگین کشوری

البته مرغ نیز از این قافله عقب نمانده و قیمت آن هم در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

از طرف دیگر تولیدکنندگان این عرصه نیز از افزایش قیمت نهادها گلایه دارند و طبق مشاهدات میدانی که داشتیم، حتی برخی از آنها تعطیل شده و یا تعدیل نیرو کردند.

برای بررسی موضوع سری به تولیدکنندگان تخم مرغ می‌زنیم و پای صحبت آنها می‌نشینیم؛

واحدهای تولیدی به بن‌بست رسیده‌اند

جواد عبدالحسین پور، مدیر یکی از کارخانه‌های تولیدی خوراک دام و طیور می‌گوید: ۸۰ درصد مواد اولیه ما از خارج کشور وارد می‌شود چرا که اجناس ما کفاف خودمان را نمی‌دهد که آن را هم صادر کنیم.

او ادامه می‌دهد: اکثر نهاده‌های مورد نیاز ما از کشورهای دیگر وارد می‌شود و ریز مغذی‌ها نیز برخی ایرانی و برخی از خارج کشور وارد می‌شوند.

عبدالحسین پور خاطرنشان می‌کند: تولید انواع و اقسام دارد و نسبت به سفارش اتحادیه‌ها متفاوت است، بسته‌بندی ما ۴۰ کیلو بوده و لیبل‌دار است و تماماً مصرف داخلی دارد اما مجوز صادرات نداشته و نمی‌توانیم صادر کنیم چراکه صادر کردن هم هزینه بالایی هم دارد.

او ضمن گلایه مندی از راکد بودن تولید، یادآور می‌شود: پیش از این کار ما پر رونق بود اما با حذف ارز ترجیحی راکد شدیم و اکثر کارخانه‌ها نیمه فعال هستند و نسبت به سه ماه قبل تولید ما یک دهم شده است.

او اضافه می‌کند: با حذف ارز ترجیحی کار تعطیل شده است و عواقب آن سال آینده آشکار می‌شود، گرانی مرغ هم به همین دلیل است البته من هم مرغداری داشتم و به دلیل اینکه صرف نمی‌کرد، تعطیل کردم.

مردم باید قدرت خرید داشته باشند در غیر این صورت تولید هیچ ارزشی ندارد، محصولات ما هم به گونه‌ای هستند که در عرض چند روز خراب می‌شوند و فوراً باید فروخته شوند

این مدیر کارخانه اظهار می‌کند: مردم باید قدرت خرید داشته باشند در غیر این صورت تولید هیچ ارزشی ندارد، محصولات ما هم به گونه‌ای هستند که در عرض چند روز خراب می‌شوند و فوراً باید فروخته شوند.

او با اشاره به تعدیل نیرو، می‌گوید: در مجموعه ما بیش از ۱۴ نفر مشغول بودند اما اکنون چهار نفر مانده است، خجالت می‌کشم که به آنها بگویم نیایید؛ ما تولید نداریم اما هزینه کارخانه ما بسیار زیاد است.

تقی علیزاده، مدیر یکی از مرغداری‌های هریس نیز می‌گوید: ۱۰۰ هزار مرغ به صورت اتوماتیک و ۱۲۰ هزار مرغ نیز در واحد پولت پرورش می‌یابند.

او ادامه می‌دهد: جوجه یک روزه را پرورش داده و ۹۰ روزه را به واحد اتوماتیک می‌بریم تا به تولید برود و تخم‌مرغ تولید شود.

او می‌افزاید: پلت یک روزه را آورده و مراحل بهداشتی آن انجام می‌شود تا به ۹۰ روز برسد سپس به این کارخانه آمده و هشت واکسن تزریق می‌شود، ۱۵ روز ساکن شده و یک ماه هم بر روی پرورش آنها کار کرده و به تولید می‌رسانیم.

علیزاده خاطرنشان می‌کند: روزانه ۵۰۰ کارتن تخم‌مرغ تولید می‌شود که ماهانه به ۱۸۰ تن تخم‌مرغ می‌رسد و به کارخانه‌های فرآوری و فروشگاه‌ها می‌فروشیم و خودمان فرآوری نمی‌کنیم.

او اظهار می‌کند: قیمت نهاده‌ها افزایش یافته است و این قیمت به ضرر ما است و منتظر هستیم در ماه مهر قیمت مصوب افزایش یابد تا سود ما هم تأمین شود.

او اضافه می‌کند: تا تولید اولین تخم‌مرغ ۲۰۰ هزار تومان برای هر مرغ هزینه می‌شود، در کار ما احتمال ضرر وجود دارد چراکه امروز هم ضرر می‌کنیم.

این مدیر مرغداری تاکید می‌کند: از واحدهای تولیدی حمایت نمی‌شود، وعده وام داده بودند که محقق نشد.

سرانه مصرف تخم‌مرغ کشور ما پایین است

رضا جعفری، مدیر یکی از شرکت‌های فرآوری تخم‌مرغ نیز اضافه می‌کند: تخم‌مرغ کالایی است که به شدت مصرف صنعتی دارد و مشتقات آن در اکثر مواد غذایی به کار می‌رود چراکه ارزش پروتئینی بالایی دارد.

اوادامه می‌دهد: تخم مرغ با ارزش‌ترین ماده پروتئینی است که صد در صد آن در بدن قابل هضم است؛ تقریباً روزانه ۵۰ تن تخم مرغ وارد کارخانه می‌شود، از مایع مخلوط تا انواع پودرهای مختلف با تخم مرغ تولید می‌شود.

او می‌افزاید: مصرف سرانه تخم‌مرغ در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر پایین‌تر است که امیدواریم فرهنگ مصرف آن بالاتر رود.

جعفری خاطرنشان می‌کند: ۱۵ سال است که در زمینه فرآوری تخم مرغ فعالیت داریم، سالانه ۲۰ الی ۲۵ درصد فروش ما به ارزآوری می‌رسد و امسال بالای ۳۰۰ هزار دلار صادر کرده‌ایم، مواد اولیه ما از آذربایجان شرقی، غربی، قزوین، تهران و کرج تأمین می‌شود و ۲۱۰ نفر پرسنل داریم.

سرانه تولید تخم مرغ در آذربایجان شرقی بیشتر  از میانگین کشوری

او تاکید می‌کند: صادراتی ترین کارخانه جمهوری اسلامی ایران هستیم و کشورهای همسایه مقصد صادراتی ما هستند؛ بالای ۳۰۰ هزار دلار در پنج ماهه اول صادرات داشته‌ایم.

قیمت واقعی تخم مرغ گران نیست

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی می‌گوید: سرانه تولید تخم مرغ استان ۲۳.۸۳ کیلوگرم بوده و از سرانه تولید کشور که ۱۲.۴۳ کیلوگرم بوده، به میزان ۱۱.۴ کیلوگرم بیشتر است.

صمد زمانزاد قویدل با بیان اینکه بیش از ۳۷ هزار تن از تولید تخم مرغ استان مازاد بر مصرف است، ادامه می‌دهد: این میزان تولید مازاد به سایر استان‌های کشور ارسال و در برخی مواقع به کشورهای همجوار صادر می‌شود.

آذربایجان شرقی با تولید سالانه بیش از ۹۷ هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ یکی از قطب‌های مهم و تأثیر گذار در تولید تخم مرغ کشور بوده و حدود ۹.۵ درصد از تخم مرغ کشور در این استان تولید می‌شود

او با بیان اینکه آذربایجان شرقی دارای ۲۰۳ واحد مرغداری تخمگذار دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت ۱۰ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۲۳۸ قطعه است، می‌افزاید: آذربایجان شرقی با تولید سالانه بیش از ۹۷ هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ یکی از قطب‌های مهم و تأثیر گذار در تولید تخم مرغ کشور بوده و حدود ۹.۵ درصد از تخم مرغ کشور در این استان تولید می‌شود.

او اظهار می‌کند: تخم مرغ یکی از ارزان‌ترین و کامل‌ترین غذاهای پروتئینی است که می‌تواند تأثیر به سزایی در رفع سو تغذیه موجود در جامعه ویژه در گروه‌های نوزادان، کودکان، زنان بارده و شیرده داشته باشد.

قویدل با بیان اینکه ایران به عنوان دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در جهان شناخته می‌شود، خاطرنشان می‌کند: در هشت سال گذشته سرانه مصرف تخم مرغ در ایران از ۱۶۰ عدد به ۱۸۲ عدد رسیده اما این مقدار هنوز کافی نیست.

او با اشاره به گرانی تخم مرغ در ماه‌های اخیر اضافه می‌کند: اگر چه تخم مرغ براساس تورم و گران شدن مواد اولیه مصرفی طی ماه‌های گذشته گران شده اما قیمت واقعی این محصول نه تنها گران نیست بلکه در مقایسه با ساده‌ترین و کم خاصیت‌ترین مواد غذایی موجود در سبد غذایی مردم از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

او با اشاره به اقدامات انجام گرفته در سال جاری برای ترویج فرهنگ مصرف تخم مرغ، می‌گوید: شعار امسال روز جهانی تخم مرغ، مصرف تخم مرغ برای زندگی بهتر است که امیدواریم با اجرای برنامه‌های مدون این شعار محقق شود.

سرانه تولید تخم مرغ در آذربایجان شرقی بیشتر  از میانگین کشوری

تخم‌مرغ ارزان‌ترین ماده غذایی پروتئینی برای تمامی گروه‌های سنی است

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این اتحادیه رتبه پنجم در تولید تخم مرغ را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، می‌گوید: مصرف تخم مرغ در این استان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است که علت این امر، وجود کارخانجات متعدد شکلات سازی و بیسکویت سازی در آذربایجان شرقی است.

هاشم زاده محتشم با بیان اینکه تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری به شمار می‌رود و می‌تواند به‌عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد، ادامه می‌دهد: یک تخم مرغ متوسط ۷۶ کیلو کالری انرژی دارد و کامل‌ترین، با کیفیت‌ترین و ارزان‌ترین ماده غذایی پروتئینی برای تمامی گروه‌های سنی است، به‌ویژه اگر در صبحانه میل شود احساس سیری طولانی‌تر و در نتیجه کاهش وزن را ایجاد کرده و تحلیل عضلات در سالخوردگی را کاهش می‌دهد.

او با بیان اینکه تخم مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است، می‌افزاید: ارزش بیولوژیکی تخم مرغ بسیار بالاست و حاوی کلیه اسیدآمینه‌های ضروری بدن است و نسبت به سایر منابع پروتئینی از قبیل لبنیات و گوشت‌ها و حبوبات غنی‌تر است و حداقل دارای ۱۳ نوع ویتامین و مواد معدنی ضروری به ویژه ویتامین A و D، کولین و عناصر سدیم، پتاسیم و فسفر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا