ارزآوری در اراضی لم یزرع گلستان/ ارتقای زیرساخت‌ها نیاز است


ارزآوری در اراضی لم یزرع گلستان/ ارتقای زیرساخت‌ها نیاز است

گرگان- پرورش میگو گمیشان، هر چند در سالیان اخیر با فراز و فرودهایی روبرو بوده اما آسیب شناسی و ترمیم زیرساخت‌ها می‌تواند بخش زیادی از دغدغه‌های اقتصادی مرزنشینان گلستان را برطرف کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: گلستان به عنوان یکی از استان‌های ساحلی در کنار دریای خزر، ظرفیت‌های متعددی در بخش شیلات و آبزیان داشته تا جایی که پرورش برخی گونه‌ها، این استان را در بین استان‌های شمالی متمایز کرده است.

در کنار همه ظرفیت‌های مناسب آبزی پروری در گلستان مانند پرورش ماهی در قفس یا پرورش ماهیان خاویاری در پِن، چند سالی است که به توسعه صنعت میگو و ایجاد زیرساخت‌های آن در استان توجه جدی تری شده است.

وجود هزاران هکتار اراضی لم یزرع و فقیر از نظر خاک شناسی و نداشتن پتانسیل لازم برای زراعت در محدوده خزر سبب شده تا این اراضی به عنوان یک ظرفیت مهم برای استان و کشور مدنظر قرار بگیرد.

در سال‌های گذشته حدود چهار هزار هکتار از اراضی لم یزرع شمال گمیشان برای پرورش میگو انتخاب شد و با احداث چندین کانال از دریا، این سایت و حوضچه‌های آن آبگیری و به زیر کشت میگو رفت تا بخشی از دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی و بیکاری ساحل نشینان برطرف شود.

البته برای تکمیل سایت پرورش میگوی گمیشان و ماهیان خاویاری در سفر رئیس جمهور ۱۲ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های میگو و ماهیان خاویاری اختصاص یافته است.

هم اکنون ۸۰ درصد میگوی تولید گلستان به کشورهای حاشیه دریای خزر، روسیه و کشورهای آسیای شرقی صادر شده اما این دستاورد با ظرفیت‌های وجودی منطقه تناسب ندارند.

ارزآوری در اراضی لم یزرع گلستان/ ارتقای زیرساخت‌ها نیاز است

صاحب نظران و برنامه‌ریزان بر این اعتقاد هستند که با پیش بینی تمهیدات لازم برای ارتقا سطح ایمنی و بهداشت سایت میگو، سرمایه‌گذاری صحیح و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در کنار صنایع تکمیلی و کامل کردن زنجیره تولید می‌توان روزهای روشن‌تری را برای این صنعت در گلستان رقم زد.

حمایت از تولیدکنندگان

حضور برخی نهادها مانند سازمان اوقاف، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بخشی از هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی کشور در سایت گمیشان هم بیانگر آن است، سرمایه لازم برای توسعه سایت و واحدهای فرآوری وجود داشته و تنها باید با برنامه‌ریزی صحیح امکان بهره گیری حداکثری از این ظرفیت ارزشمند را فراهم کرد.

استاندار گلستان در جلسه ستاد میگو استان گفت: یکی از ظرفیت‌های گلستان، مجتمع پرورش میگو گمیشان است که باید در افق برنامه ریزی شده آن را تا سطح ۲۸ هزار هکتار ادامه دهیم.

علی محمد زنگانه افزود: باید از پرورش دهندگان این عرصه پشتیبانی لازم انجام شده تا آنها به نقطه‌ای برسند که کم‌ترین نیاز را به بخش دولتی داشته باشند.

وی بیان کرد: اتحاد شرکت‌های تعاونی و ایجاد زنجیره‌های تولید در صنایع وابسته و تبدیلی می‌تواند به توسعه اشتغال در پرورش میگو کمک کند.

زیرساخت‌؛ دغدغه تولیدکنندگان

یک پرورش دهنده میگو هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: صنعت پرورش میگو چند حلقه دارد که به هم مرتبط بوده اما هرکدام مشکلات خاص خود را دارد.

ارزآوری در اراضی لم یزرع گلستان/ ارتقای زیرساخت‌ها نیاز است

حسن علی دیانی افزود: در گلستان برای تولید میگو به «واحد تکثیر» نیاز بوده که این مرحله به کار تحقیقاتی و سرمایه احتیاج دارد.

وی بیان کرد: زیرساخت‌هایی مانند گاز، برق، جاده، اینترنت، سرمایه در گردش و غیره هم در منطقه وجود ندارد که باید آنها را تکمیل کرد.

قیمت تمام شده براساس دلار آزاد محاسبه شده اما آن را با ارز نیمایی به دولت می‌فروشیم که این امر انگیزه تولید را سلب می‌کند دیانی با بیان اینکه «پرورش» حلقه دوم این صنعت بوده که در آن هم به زیرساخت‌ها و آب کافی لازم و دائم نیاز است، ادامه داد: مرحله بعد «فرآوری» است که این واحدها در زمینه فروش و صادرات مشکلاتی دارند.

وی که واحد فرآوری میگو هم دارد، توضیح داد: هم اکنون قیمت تمام شده محصول بر اساس دلار آزاد محاسبه می‌شود اما آن را به دلار نیمایی به دولت می‌فروشیم که این امر انگیزه را از تولیدکننده می‌گیرد.

دیانی با اشاره به وارد کردن بچه میگو از جنوب کشور، گفت: چند سال پیش یک کار تحقیقاتی انجام شده تا واحد تکثیر در گلستان ایجاد شود و نتیجه هم داد اما به تولید تجاری نرسید.

طبق گفته دیانی پرورش ماهی یک پروسه چهار ماهه بوده و یک بار در سال امکان کشت وجود دارد.

وی در خصوص مشکل آب گفت: هم اکنون این معضل برطرف شده اما باید هر سال کانال‌های سایت پرورش میگو با توجه به عقب نشینی آب دریا و رسوب گذاری لایروبی شود در غیر این صورت آب داخل سایت قطع شده و تولیدکنندگان دچار مشکل می‌شوند.

ارزآوری در اراضی لم یزرع گلستان/ ارتقای زیرساخت‌ها نیاز است

پیش بینی ارزآوری ۱۵ میلیون دلاری میگو

مدیرکل شیلات گلستان هم با اشاره به فصل برداشت میگو در استان به خبرنگار مهر، گفت: تاکنون دو هزار و ۴۰۰ تُن میگو از سایت پرورشی گمیشان برداشت شده و عملیات برداشت تا هفته دیگر ادامه دارد.

اسماعیل جباری از پیش بینی برداشتِ سه هزار و ۵۰۰ تن میگو از سطح ۱۰۰ مزرعه موجود خبر داد و افزود: تاکنون ۷۰ درصد محصول برداشت شده است.

وی از پاک بودن مزارع از بیماری و نظارت کامل دامپزشکی خبرداد و بیان کرد: میگوهای برداشت شده در هفت مرکز با ظرفیت روزانه ۱۰۰ تن، عمل آوری و برای صادرات آماده می‌شود.

جباری بیان کرد: امسال برنامه‌ریزی شده تا دو هزار تُن از میگوی تولیدی گلستان روانه بازارهای جهانی شود که این میزان حدود ۱۵ میلیون دلار ارزآوری خواهد داشت.

۲۷۰۰ شغل ایجاد شد

وی صنعت میگو در گلستان را نوپا خواند و گفت: به دنبال تکمیل زیرساخت‌ها هستیم و بزودی چند مرکز دیگر هم آماده می‌شود.

مدیرکل شیلات گلستان با بیان اینکه در بخش صنعت میگو دو هزار و ۷۰۰ شغل ایجاد شده است، عنوان کرد: امسال هزار و ۵۴۰ هکتار از سایت گمیشان زیر کشت میگو رفت که سال بعد آن را ۳۰ درصد افزایش خواهیم داد.

جباری گفت: در فاز دوم سایت پرورش میگو در زمین ۶ هزار هکتاری ابتدا اقدامات زیربنایی انجام شده و سپس آن را به سرمایه گذاران با اولویت بومیان واگذار می‌کنیم.

ارزآوری در اراضی لم یزرع گلستان/ ارتقای زیرساخت‌ها نیاز است

وی عنوان کرد: هم اکنون هزار میلیارد از محل رهاورد سفر رئیس جمهور با شرکت شهرک‌های کشاورزی برای ایجاد زیرساخت‌ها قرارداد بسته شده است.

جباری در خصوص تکثیر بچه میگو هم گفت که این عمل با آب دریای خزر جواب نمی‌دهد اما تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت شرکت‌ها دانش بنیان آن را عملی کنیم.

مزارع گلستان پاک است

مدیرکل دامپزشکی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون روزانه ۱۲۰ الی ۱۵۰ تن میگو از سایت گمیشان برداشت می‌شود و از ظرفیت تمام سردخانه‌ها و مراکز عمل آوری استان استفاده می‌کنیم و تاکنون مشکلی نداشته‌ایم.

طبق گفته علی کاووسی میگوهای برداشت شده به مراکز فرآوری رفته و برای صادرات بسته بندی می‌شوند.

کاووسی عنوان کرد: در این مراکز هم مسئولان فنی و کارشناسان وجود داشت و بر این کار نظارت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: در محل برداشت ۶۰ نیسان یخچالدار مشغول کار بوده که محصول را به مراکز فرآوری (هفت مرکز) می‌رسانند که در هر مرکز هم بالغ بر ۳۰۰ نفر فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق سند آمایش استان امکان گسترش صنعت میگو گمیشان تا ۴۰ هزار هکتار مزرعه با تولید ۷۵ هزار تن میگو هم وجود دارد لذا دست یابی به این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است.

به زعم کارشناسان سرمایه‌گذاری در صنعت میگو به عنوان یک صنعت نوپا می‌تواند گره گشای بخشی از مشکلات مردم منطقه و توانمند سازی آنها باشد؛ موضوعی که از نظر اقتصادی تأثیرگذار بوده و از جنبه‌های اجتماعی و حتی امنیتی در مناطق مرزی هم مؤثر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403/ هر گه که یاد روی تو کردم جوان شدم