وقف در حفظ دین و کفالت فقرا نقش اساسی دارد


وقف در حفظ دین و کفالت فقرا نقش اساسی دارد

مشهد ـ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: وقف یک برنامه اقتصادی در تأمین مستمر هزینه‌های دین و کفالت از فقراست.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر سه شنبه در همایش یاوران وقف در تالار نور اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: وقف یک برنامه اقتصادی در تأمین مستمر هزینه‌های دین و کفالت از فقراست و باید فرهنگ‌سازی در جامعه به سمتی باشد که مردم به‌جای یک حرکت خیرخواهانه مقطعی، نسبت به وقف اقدام کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: ذات اقدس پروردگار برای تثبیت درآمدها، موضوع وقف را مطرح کرده تا بر مبنای آن، درآمد حاصل از دارایی‌های جاری در جریان وقف باعث شود تا نوسان اقتصادی در هیچ شرایطی بر نیازمندان اثر سو نگذارد، اقشار محروم بی کفالت نمانند و دفاع از دین خدا بدون پشتوانه ترک نشود.

وی ادامه داد: بنابراین هرگز واقفان با خیرانی که حجمی از سرمایه خود را به‌صورت نقدی خیرات می‌کند، حتی در شرایط برابربودن ارزش ریالی آن هم‌تراز نیستند زیرا واقف، جریان پایداری از درآمد را در اختیار جبهه حق قرار می‌دهد و این، استمرار سیره خیرخواهانه خدیجه کبری (س) است.

آیت‌الله علم‌الهدی ضمن آسیب‌شناسی دلایل مهجورماندن سنت حسنه وقف در جامعه گفت: بی‌اعتنایی به وقف در رسانه و جریان‌های تبلیغی، آفت بسیار مخربی است که امروزه به آن مبتلا هستیم. نه‌فقط در رسانه‌ها بلکه حتی در زمینه تبلیغاتی که از عهده مبلغان دینی هم برمی‌آید، در این حوزه کم‌کاری صورت گرفته است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی همچنین در ادامه ابراز امیدواری کرد: در شرایط موجود اگر موقوفات طلاب و مدارس علمیه در استان سازمان‌دهی شوند، می‌توانند به‌سادگی جوابگوی شهریه طلاب حوزه علمیه باشند.

وی با بیان اینکه «بخل» و «اعطا» دو جریان در زندگی هر انسان و زمینه‌ساز عاقبت بخیری یا شقاوت او در دنیا و آخرت هستند، گفت: بخل و اعطا، دو جریان عملیاتی مترتب بر دو نرم‌افزار است که اولی به خاطر معادناباوری و توهم بی‌نیازی از خدا در انسان ایجاد می‌شود و دومی هم ریشه در تقوا و معادباوری دارد اما تنها در اثر اهتمام به اعطا و بخشش است که فرد عاقبت بخیر می‌شود و خودسازی آن زمینه‌ساز سعادت است.

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: نبی مکرم اسلام از نخستین روزی که به رسالت مبعوث شدند، نکته خاصی را در نظر داشتند که عبارت بود از تبیین نسبت توسعه اسلام با هزینه‌های منطقی آن و در هر مقام به تشریح این حقیقت می‌پرداختند که دفاع از دین هزینه دارد؛ چه در جبهه جنگ با تقدیم شهدا و چه در عرصه‌های دیگر با هزینه‌های مادی و معنوی. در این عرصه، بار اسلام بر دوش اهل‌بیت پیامبر (ص) است و به دوش کشیدن این بار، هزینه‌های مادی و معنوی دارد. در این شرایط است که ذات اقدس پروردگار به پیامبر خود امر می‌کند که فدک را به زهرای مرضیه (س) ببخشد تا تأمین‌کننده هزینه مجاهدت‌های او باشد و در مسئله خمس هم به تأمین همین هزینه‌ها اشاره شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امروزه در بسیاری از زمینه‌ها دچار مشکلاتی هستیم که از نوسانات اقتصادی شامل می‌شود و حقیقت این است که امکانات اقتصادی همواره در نوسان هستند و بسته به وضعیت معیشت مردم، اگر درآمد عمومی جامعه مناسب باشد، انفاق‌ها، خیرات و خمس‌ها هم فزونی می‌یابد و اگر مردم در تنگدستی و محرومیت باشند، مبرات خیر آنان هم محدود می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش تحسین‌برانگیز راننده‌های ایرانی هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس