حفظ کرامت سالمندان عامل نزول رحمت الهی


حفظ کرامت سالمندان عامل نزول رحمت الهی

اردبیل - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به تاکید دین اسلام بر ارج نهادن بزرگان خانواده و تکریم افراد سالمند، گفت: «تکریم سالمندان» عامل نزول برکت و رحمت الهی بر جامعه است.

حجت الاسلام قاسم جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به مناسبت روز جهانی سالمندان، احترام به سالمندان و مراقبت و نگهداری از آن‌ها را افتخار و نعمتی ارزشمند برشمرد که خداوند متعال به بندگانش ارزانی داشته است.

وی به فرامین الهی درباره تکریم سالمندان در آیه ۲۳ سوره اسرا اشاره کرد و افزود: خداوند در این آیه بر احسان و نیکی به سالمندان توصیه کرده که این امر بر لزوم تکریم سالمندان از منظر قرآن تأکید دارد و علاوه بر آن پیامبر گرامی اسلام (ص)، برکت و فراوانی در جامعه را منوط به حضور سالمندان و بزرگان خانواده و احترام به آنان دانسته و کمک کردن به سالمندان و دستگیری از آن‌ها را عامل شادی و آرامشی مضاعف برای انسان‌ها برشمردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بر ضرورت بهره مندی از تجارب سالمندان در خانواده و جامعه تاکید کرد و گفت: در دین اسلام در خصوص احترام به سالمندان بسیار سفارش شده است لذا منصفانه نیست که انسان‌های سالمند را بی‌فایده بدانیم چراکه دنیایی از تجربه‌اند و چه بسا که استفاده از این تجربیات گران‌بهای آن‌ها سبب شود تا مسیر صحیح زندگی را بهتر شناخته و راحت‌تر گام برداریم.

ضرورت مشارکت دهی سالمندان در امور خانواده و جامعه

عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با اشاره به اینکه انسان در سن سالمندی از روحیه حساس‌تری برخوردار است، عنوان کرد: اعضای خانواده باید توجه کنند که اگر به یکدیگر محبتی دارند نسبت به فرد سالمند خانواده ابراز لطف بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده خاطر نشان کرد: مهم‌تر از موارد مذکور توجه به این نکته است که پیش از آنکه فرد سالمند خواسته، نیاز و مشکل خود را به زبان آورد و احساس حقارت کند افراد جوان‌تر خانواده نسبت به برطرف‌ساختن مشکل اقدام کنند و مطابق با میل و علاقه آن‌ها زندگی خود را تنظیم کنند.

وی تأکید کرد: فرزندان باید همواره به فکر پدر و مادر خویش باشند و اگر والدین سالمند در خانه‌ای جدا و دور از آن‌ها زندگی می‌کند او را فراموش نکنند و آن‌ها را به سرای سالمندان نسپرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل اضافه کرد: بر اساس قوانین طبیعت هر عمل نیک و بدی که انسان انجام می‌دهد، نتیجه آن را در همین دنیا خواهد دید، بنابراین فرزندان بدانند که اگر روزی به والدین خود بی‌مهری کرده و آن‌ها را به سرای سالمندان بسپارند در آینده‌ای نه چندان دور بازتاب عمل خود را مشاهده خواهند کرد و روزی پیر خواهند شد.

دولت در تأمین داورهای سالمندان توجه ویژه داشته باشد

عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل، یادآور شد: هیچ سالمندی نباید دغدغه درمان و دارو داشته باشد و از آنجایی که گاهی اوقات هزینه درمان برخی از سالمندانی که با بیماری‌هایی خاصی مواجهند بسیار بالا بوده و خانواده از عهده تأمین آن برنمی‌آید، لذا دولت موظف است که در خصوص طب سالمندی و تأمین داروهای آنان کمک‌های لازم را به عمل آورد.

حجت الاسلام جعفرزاده با بیان اینکه از مهم‌ترین فواید حضور سالمندان در یک خانواده این است که استجابت دعای آن‌ها در حق فرزندان حتمی است، اظهار کرد: جامعه اعم از مردم و مسئولان در حق سالمندان بسیار مسئولیت دارند؛ چراکه هر یک از سالمندان در ایام جوانی خود برای جامعه در حد توان و استعداد زحمت کشیده اند و باید اکنون مورد ارج و تکریم قرار گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلیپ ترسناک مومو | چالش مومو | مومو ترسناک | فیلم ترسناک | مومو