ذبح بیش از 7 هزار دام در اردستان طی یک سال گذشته


ذبح بیش از 7 هزار دام در اردستان طی یک سال گذشته

اردستان-رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان گفت:در طی یک‌سال گذشته نزدیک به هفت هزار راس دام سبک و سنگین در شهرستان اردستان کشتار شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید راعی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه اردستان، اظهار داشت: تاریخچه دامپزشکی و درمان و استفاده از دام تقریباً به ۱۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد که انسان برای شکار، کشاورزی و جنگ‌آوری از دام استفاده می کرده و بالتبع نیاز به نگهداری و درمان دام نیز مطرح بوده است.

وی افزود: شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان متشکل از هفت نفر در طی این سال‌ها مشغول فعالیت و ارائه خدمات بوده و در واحدهای مختلف از جمله بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دام فعالیت داشته که در این واحد واکسیناسیون دام‌های اهلی، سبک و یا سنگین انجام می‌شود.

رئیس دامپزشکی اردستان خاطرنشان کرد: واحد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی بحث نظارت بر مواد غذایی از منشأ دام و از مزرعه تا سفره را بر عهده دارد و این هم شامل بازرسی‌های سطح شهر و بازرسی از کشتارگاه دام می‌شود.

راعی ادامه داد: در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ و شش ماه دوم سال ۱۴۰۰، نزدیک به هفت هزار رأس دام سبک و سنگین در این شهرستان کشتار شده که از این تعداد ۲۷ رأس به دلیل آلودگی‌های انگلی و یا بیماری‌هایی که داشتند به طور کامل از چرخه غذایی حذف شدند.

وی بیان کرد: یک بخش خصوصی دامپزشکی هم وجود دارد که تعداد ده نفر از دکترهای دامپزشک به عنوان مسئول فنی در کارخانه‌های تولید خوراک دام و مکمل‌های غذایی مشغول به فعالیت هستند.

رئیس دامپزشکی اردستان خاطرنشان کرد: هفت واحد مایه‌کوبی و واکسیناسیون، پنج واحد داروخانه و یک واحد آزمایشگاه دامپزشکی در شهرستان وظیفه حفظ سلامتی و تأمین امنیت غذایی را بر عهده دارند.

راعی تصریح کرد: می‌توان گفت نود درصد از بیماری‌هایی که انسان به آن مبتلا می‌شود مشترک بین انسان و دام است و دام قابلیت انتقال به انسان را دارد و کشتار دام خارج از کشتارگاه این خطر را به همراه دارد.

وی تاکید کرد: مردم از مصرف لبنیات بدون پاستوریزه شده پرهیز کنند چرا که بحث بیماری تب مالت مطرح است و آمار بالایی را اخیراً در شهرستان داریم و جوشاندن شیر قبل از مصرف باید مورد توجه قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان از چه سنی می‌توانند ماست بخورند؟